I-mode je v Evropě: budeme na něj mít?

Fantasticky úspěšná služba i-mode již z rodného Japonska dosáhla až do Evropy. Chcete vědět, kolik vlastně stojí a jestli na její využití budeme vůbec mít?
I-mode je v Evropě: budeme na něj mít?

Zaostřeno na i-mode

Klepněte pro větší obrázekZ marketingového hlediska disponuje i-mode skutečně dobře navrženou a promyšlenou obchodní strategií. Již od svého uvedení na japonský trh nebyl prezentován jako síť druhé generace, ani jako bezdrátový Internet, ale jako bezdrátová informační služba – písmenko i ve slově i-mode je zkratkou právě pro informace a nikoli pro Internet, jak se dosud spousta z nás domnívá. Tento viditelný kontrast s ostatními mobilními službami je jedním z důvodů úspěchu i-mode – pokud si totiž zákazníci myslí, že jejich mobilní zařízení je náhradou internetového spojení (které je na stolních počítačích rychlé a informace jsou podávány přehledným způsobem), budou určitě zklamáni. Pokud však již od začátku od mobilu očekávají pouze přístup k informacím, budou spokojeni.

Vše se v síti i-mode točí okolo jediného sloganu - „Obsah táhne“. V těchto dvou slovech je zakleto celé tajemství úspěchu, protože množství a kvalita nabízeného obsahu je opravdu na velmi vysoké úrovni. Nikoho také nepřekvapí skutečnost, že největším poskytovatelem obsahu je samotný operátor – NTT DoCoMo vytváření jednotlivých informačních oblastí zadává svým partnerům (třetím stranám), kteří jsou na úspěchu jimi dodaného obsahu zainteresováni i finančně. DoCoMo totiž těmto subjektům dává určitou část zisku. Toto procento není nikterak vysoké, na druhou stranu však může vzhledem k počtu uživatelů i-mode dosáhnout skutečně zajímavých částek.

Za vším hledej peníze

Měsíční poplatek za používání služeb i-mode je 300 yenů (92 korun). Drtivá většina mobilních aplikací a služeb je zpoplatňována zvlášť, takže kromě pravidelného měsíčního poplatku je nutno počítat s dalšími výdaji ve výši 100 (přibližně 31 korun) až 300 yenů.

Podle výroční zprávy za fiskální rok 2001 byla průměrná měsíční útrata jednoho zákazníka přibližně 75 dolarů (2 700 korun). Jednoduchým výpočtem zjistíme velmi zajímavou skutečnost – měsíční poplatek 300 yenů tvoří pouhá tři procenta celkově utracené částky! Zde je názorně vidět, jak velkou částku jsou uživatelé ochotni utratit za získání mobilních informací, pokud jsou dostatečně kvalitní a poskytované služby jsou na patřičné úrovni.

Zajímavý je také poměr hlasové komunikace, která činí celých 75 procent celkových výdajů uživatelů a zbývajících 25 procent připadá na jiné aktivity – například získávání informací. V síti i-mode se platí za objem přenesených informací a nikoli za čas strávený připojením. Uživatelé platí 0,3 yenů (9 haléřů) za každých přenesených 128 bytů v obou směrech (uplink i downlink) – za jeden přenesený megabajt tak zaplatíte více než 720 korun, což není zrovna málo (i když v našich sítích zaplatíte za jeden wapový mobilní megabajt stažený prostřednictvím GPRS velmi podobných 540 korun).

Přestože přenos dat v jiných lokalitách je daleko výhodnější, například v Japonsku ne příliš vzdáleném Hong Kongu přenášejí mobilní sítě data až devětkrát rychleji než i-mode a uživatelé za jeden přenesený megabajt zaplatí pouhých 0,65 dolarů (24 korun), není místní síť ani zdaleka tak využívána jako i-mode.

Budou nám Japonci závidět?

Zopakování úspěchu i-mode kdekoli na světě není vůbec jednoduché či je dokonce nemožné. Nabídka služeb, jejich zpoplatňování a marketingová strategie je skutečně ušita přímo na míru svérázům místního trhu. Stejný úspěch se dá očekávat i u nově spuštěné sítě třetí generace, která na úspěchu i-mode staví – a musíme uznat, že základy má více než dobré. Dá se tedy očekávat, že sítě třetí generace nedosáhnou v žádné jiné lokalitě stejného úspěchu, jakého se dočkáme právě v Japonsku.

Témata článku: Ostatní, Informační služba