Internetové volání: velký přehled českých VoIP operátorů

Uvažujete o internetovém telefonování? Poradíme vám, jakého operátora si vybrat. V komplexním přehledu najdete tabulky cen a parametrů, poznatky z praxe a mnoho dalších užitečných informací o službách nejvýznamnějších českých VoIP operátorů.
Internetové volání: velký přehled českých VoIP operátorů

Včera jste si mohli na MobilManii přečíst článek o internetovém telefonování u nás, ve kterém byly zodpovězené nejčastější otázky ohledně služeb VoIP. Dnes navážeme rozsáhlým přehledem nejvýznamnějších tuzemských operátorů. Ve většině případů jsou tyto služby prověřeny mnohonásobným testováním. Podrobnosti o službách ostatních poskytovatelů se můžete dočíst na stránkách www.telefonujeme.com.

Poznámka: u testovaných služeb jsme ověřovali i funkčnost u internetových připojení s překladem adres (NAT). Při VoIP může totiž docházet u těchto připojení k blokování průchodu paketů. Schopnost překonat NAT velmi záleží na spolupráci ústředny VoIP operátora a zařízení uživatele a je podmíněna použitím různých technologií, jejichž popis a hodnocení by byl značně komplikovaný. Proto jsme na základě praktických výsledků ohodnotili operátory z tohoto hlediska známkou jako ve škole: 1 = nejlepší 5 = nejhorší.

Předplacené služby

802.VOX

Službu 802.VOX poskytuje firma Mattes AD, spol. s r.o. na bázi protokolu SIP, s kodeky G.711 a G.726-32. Detailní informace o službě lze nalézt na webu vox.802.cz, kde je také uživatelské rozhraní zákaznických „telefonních účtů“, s možností si po objednání služby a úhradě ceny vybrat číslo a účet aktivovat. Všeobecné informace o 802.VOX (respektive VOX.802 - označení není zcela ustáleno) jsou však uvedeny na sdružených stránkách www.802.cz. Zde je také možné službu objednat online a případně zaplatit aktivaci s hovorovým kreditem prostřednictvím platební brány eBanky.

802.VOX je v současné době cenovým lídrem na českém trhu VoIP služeb a nabízí jediný, velmi přehledný cenový plán. Aktivační poplatek činí 119 Kč (nevybírá se od zákazníků užívajících i jiné služby společnosti Mattes AD, zejména připojení k Internetu). Měsíční paušál je úsměvná jedna koruna, která má pouze jediný cíl – u opuštěných, nepoužívaných účtů s nepatrnými kladnými zůstatky zajistit jejich postupné spotřebování a automatickou expiraci nezaplaceného účtu s uvolněním čísla.

Cena volání do tuzemských pevných sítí je 0,80 Kč ve špičce a 0,42 Kč mimo špičku, cena volání do mobilních sítí v ČR (a SR) je 4,39 Kč. Tarifikace je ve všech případech sekundová, typu 1+1. Od 24.10.2005 snížila společnost Mattes AD na částku 0,80 Kč také ceny hovorů do více než 20 zahraničních destinací, včetně např. Německa, Polska, Rakouska, Francie, Itálie či USA.

Vedle cenové politiky se 802.VOX od většiny ostatních tuzemských poskytovatelů VoIP telefonie odlišuje i technickým řešením ústředny. Mattes AD totiž patrně jako jediný používá tuzemskou HW ústřednu páté generace PhoNet která má oproti obvyklému softwarovému řešení některé specifické vlastnosti. Negativem této ústředny je horší spolupráce se zařízením klientů za NATem a zejména nepřítomnost úzkopásmových kodeků, která zcela znemožňuje použití služby 802.VOX zákazníkům, kteří nemají k dispozici rychlost připojení do Internetu minimálně 56 kb/s (pro kodek G.726-32) nebo lépe cca 90 kb/s (pro kodek G.711). Služba tak není schopna pokrýt například potřeby uživatelů připojení od Karnevalu Turbo 250, protože jejich upstreamový kanál má rychlost jen 50 kb/s. Mattes AD tím uvolňuje pole konkurenci, vybavené i úzkopásmovými kodeky. Tím ovšem výčet známých negativ v podstatě končí. Pozitivem hardwarového řešení je na druhé straně robustnost, vysoká stabilita a dobrá kvalita hovoru při použití kodeku G.711. Z dalších, pro klienty pozitivních a na ústředně nezávislých vlastností této služby, je nutno zmínit ještě bezplatný peering s deseti dalšími VoIP službami a podpora standardu eNUM pro příchozí volání, byť (zatím?) pouze pro hovory přicházející z ústředen nebo zařízení, přihlášených na sipproxy služby 802.VOX

802.VOX
protokol SIP
kodeky G.711, G.726-32*
práce s NATem 3
zkouška zdarma jen pro dosavadní zákazníky
aktivační poplatek 119 Kč
měsíční paušál 1 Kč
minimální částka pro dobíjení nestanovena
způsob placení kreditu eBanka, převod
expirace kreditu nestanovena
Ceny a tarifikace
místní hovor ve špičce 0,80 Kč
místní hovor mimo špičku 0,42 Kč
tarifikace místních hovorů 1+1
dálkový hovor ve špičce 0,80 Kč
dálkový hovor mimo špičku 0,42 Kč
tarifikace dálkových hovorů 1+1
volání do mobilních sítí 4,39 Kč (1+1)
cena 15 s dálkového hovoru (š./mš.) 0,20 Kč / 0,10 Kč
* Nelze použít na linkách s nižší rychostí než cca 60 kbps v každém směru!


Fayn

Fayn je nejstarší tuzemská VoIP služba nabízená široké veřejnosti, která na českém trhu působí již od podzimu 2002. Zejména díky masivní a dlouhodobé reklamě patří také ke službám nejznámějším. Provozována je společností Fayn, s.r.o. a v současné době používá komunikační protokol H.323, s kodeky G.711, G.729 a G.723. V testovacím provozu je však již nějaký čas (s občasnými přestávkami) zkoušen i protokol SIP, jehož plné spuštění společnost Fayn oficiálně oznámila během Invexu. Podrobné informace o službě jsou dostupné na webu, kde je také možné službu objednat a zaplatit. Okamžité využívání služby i při online zaplacení (například platební bránou eBanky) není možné. Je nutno vyčkat doručení tzv. „aktivační obálky“ s údaji potřebnými ke zprovoznění účtu, což může trvat několik dní. Alternativně je možné aktivační obálku a případně potřebné zařízení zakoupit v některém z prodejních míst, jejichž adresy jsou na stránkách společnosti Fayn rovněž uvedeny. V takovém případě si samozřejmě aktivační obálku odnesete z obchodu ihned.

Doposud bylo možné využívat dva různé tarifní programy, a to Fayn s měsíčním paušálem 106 Kč a Fayn free, zavedený od dubna 2005, bez měsíčního paušálu. Aktivace prvního stála 299 Kč, aktivace Fayn free byla o 100 Kč dražší. V porovnání s jinými VoIP službami se nejevily zejména v posledním roce ceny hovorného u žádného z těchto programů nijak atraktivní. A jelikož jsou již dnes známy nové cenové programy, nemá smysl se zabývat historií. Do budoucna by měla společnost Fayn nabízet tři cenové programy s novými výhodnějšími minutovými sazbami, a to Fayn Free bez měsíčního paušálu, Fayn Tayfun s paušálem 118 Kč, který by měl nahradit klasický Fayn, a Fayn NonStop s měsíčním paušálem 356 Kč a bez časového hovorného do pevných sítí. Fayn free používá tarifikaci 60+30, další dva tarify 1+1. )

Ostatní podmínky bohužel nejsou v době psaní tohoto příspěvku v plném rozsahu veřejně známé. Je však zřejmé, že Fayn NonStop může být při této ceně více než zdatnou konkurencí obdobným službám společností Czech On Line, a.s. a Unient Communications, a.s. A u zákazníků s měsíčním objemem nad cca 7,5 hodin volání do pevných sítí může být tvrdou konkurencí i pro nejlevnější časově zpoplatňované VoIP služby se sekundovou tarifikací.

Vše ovšem záleží i na dalších podmínkách a zejména technických parametrech služeb, ve kterých doposud společnost Fayn příliš nevynikala a nevyniká. I v posledních dvou týdnech se totiž u služby Fayn opět objevily u zákazníků problémy s výpadky provozu, na které si klienti v minulosti často stěžovali. Společnost Fayn také stále nevyřešila takové věci jako je korektní CLIP u odchozích hovorů (znám mnoho lidí, kteří již ani na pevných linkách „anonymní“ hovory s potlačeným číslem nepřijímají) nebo možnost volání na tísňové linky 112, 150, 155 nebo 158. Zajištění přístupnosti tísňových linek je přitom pro provozovatele veřejné telefonní služby povinností, plynoucí ze zákona.

Nepříliš dobře pracuje také technická podpora, která občas „zapomene“ některý řádně nahlášený problém řešit a „hotline“, která není dosažitelná ve večerních a nočních hodinách. Proto je Fayn službou sice známou a používanou, ale kontroverzní, byť v průběhu dlouhých měsíců vnímám postupné mírné zlepšování situace. Faynu však patří velký dík za to, že společně s konkurenční SoftPHONE prošlapával v minulosti i v nepřívětivém telekomunikačním prostředí České republiky cestičku VoIP telefonii a tím i ostatním operátorům.

FAYN
protokol H.323*, SIP
kodeky G.711, G.723, G.729 (SIP: G.711, GSM, iLBC)
práce s NATem 4
zkouška zdarma ano
aktivační poplatek 296 Kč
měsíční paušál 118 Kč **
minimální částka pro dobíjení 200 Kč (kuponem 300 Kč)
způsob placení kreditu eBanka, převod, předplac. kupony
expirace kreditu 3 měsíce
Ceny a tarifikace
místní hovor ve špičce 0,94 Kč
místní hovor mimo špičku 0,46 Kč
tarifikace místních hovorů 1+1
dálkový hovor ve špičce 0,94 Kč
dálkový hovor mimo špičku 0,46 Kč
tarifikace dálkových hovorů 1+1
volání do mobilních sítí 4,39 Kč (1+1)
cena 15 s dálkového hovoru (š./mš.) 0,24 Kč / 0,12 Kč
* Upravená verze. Není zaručena spolupráce s telefony od jiných dodavatelů.
** K dispozici je též tarif bez paušálu,s vyššími sazbami a tarifikací 60+30 a „unlimited“ tarif, s paušálem 356 Kč.


V druhé kapitole
: předplacené služby ha-loo a NetPhone

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Zajímavá možnost, Internetové volání, Webový formulář, Hardwarové zařízení, Volání, Zajímavá cena, Dlouhý měsíc, Operátor, Dobrá kvalita, Bezplatné vyzkoušení, Málo volající, Původní poskytovatel, Internet