Italové vytáhli do boje za nižší ceny. Pomocí SMS

Rostoucí ceny potravin dělají vrásky lidem všude na světě. V Itálii už ale hamižným obchodníkům pšenka nepokvete.
Italové vytáhli do boje za nižší ceny. Pomocí SMS

Italská vláda vytáhla do boje proti předraženým potravinám a dala občanům možnost ověřit si cenu domácí produkce prostřednictvím SMS. Vysoké ceny jsou totiž často způsobeny nejen zvyšujícími se výrobními náklady, ale také hamižností mnohých obchodníků, kteří se na výše uvedené důvody s oblibou vymlouvají. V některých zemích lidé proti vysokým cenám protestovali. V jiných zemích jako jsou například Mexiko, Indie nebo Egypt vedlo zdražování dokonce k nepokojům, což jasně ukazuje, že zdražování představuje pro mnoho lidí nemalý problém. Italové ovšem nyní dostali novou možnost jak si ověřit, zda si jejich prodejce neúčtuje přemrštěné ceny. Mohou totiž využít nové bezplatné služby zavedené ministerstvem zemědělství a asociací na obranu spotřebitelů a během pár okamžiků se rozhodnout zda koupit, smlouvat a nebo jednoduše „jít o dům dál“.

Celosvětově roztočená inflační spirála totiž vyvolává u řady lidí pocit, že by nebylo na škodu zjistit, jakou marži si na prodávaném zboží účtuje obchodník. Italský systém v tomto směru funguje velmi snadno a využívá k tomu něco, co má úplně každý – mobilní telefon. Zákazníkovy tak stačí odeslat SMS s názvem vybrané komodity a obratem obdrží zprávu s přiměřenou cenou. Textovky se posílají na speciální číslo, přičemž pro lepší orientaci rozdělily úřady celý stát na severní, jižní a prostřední část. Systém zkoušeli také reportéři BBC, jmenovitě Emma Wallis, která se vydala investigativně zjistit, kolik stojí kilogram cherry rajčat. Zjistila, že velkoobchodní cena činí pouhých 69 eurocentů (16,70 Kč), zatímco maloobchodní cena činila na severu 2,9 euro, ve střední části země 2,8 euro a na jihu 1,85 euro.

Klepněte pro větší obrázek
Jedna SMS a Italové hned vědí zda je jejich trhovec nešidí

A aby toho nebylo málo, zaměřila se ještě na cenu obyčejných rajských jablíček, která velkoobchodníci prodávají za 0,62 eura. Na trhu ovšem koneční spotřebitelé najdou ceny docela jiné, 2,15 euro na severu, 1,85 euro v centrální Itálii a nejméně jedno a půl euro na jihu země. Nejhůře jsou na tom ale samotní zemědělci, ti totiž od velkoobchodníků dostávají směšných 22 eurocentů za kilogram rajčat. Luca Di Maio z římské federace spotřebitelů dodává, že na trhu existuje mnoho obchodníků s často poměrně odlišnými cenami a vysvětluje, že systém cenové kontroly by měl pomoci zákazníkům pochopit a porozumět dynamice cenové tvorby na trhu a před rozhodnutím o koupi mu poskytnout co nejvíce informací. „Jsme na volném trhu a zákazníci by měli mít možnost koupit, či nekoupit, anebo se porozhlédnout jinde po lepších cenách“, dodává.

Emma Wallis také vyrazila do ulic Říma zjišťovat, zda spotřebitelé o možnosti zkontrolovat si ceny vědí. „Slyšela jsem o tom při čekání ve frontě a myslím si, že je to skvělý nápad“, odpovídá jedna z oslovených žen a dodává, že každý si určuje ceny jak se mu zlíbí. „Například když vyrazím sem na trh, mají zde cukety za dvě eura, za 2,5 eura i za 1,5 eura, nikdy nevíte které si vybrat“, stěžuje si. Jiná italská hospodyňka by zase o novou službu měla zájem jen v určitých případech. „Nakupuji velice rychle, ale snažím se alespoň zběžně kontrolovat ceny. Věřím, že tohle nemůže vydržet dlouho, tak bych SMSkovou kontrolu cen snad ani nepotřebovala“, říká. Podle Toma Standagea, redaktora ekonomického magazínu, je trh více efektivní, když mají jednotlivé subjekty více informací.

„Když jste v supermarketu a vidíte tam cenu rajčat, přičemž je to jediná informace kterou máte, nemáte vůbec důvod přemýšlet zda je koupit či nekoupit“, říká. Dále vysvětluje, že nabídka a poptávka se nejlépe vyrovnává pokud jsou zákazníci schopni srovnávat rozdílné ceny u různých prodejců, což je něco čemuž by textovkový servis a další informační zdroje měli napomoct. „Existují dokonce aplikace, které umožní přečíst čárový kód pomocí mobilního telefonu a následně vám vyhledají za kolik stejné zboží prodávají internetoví obchodníci“, říká a dodává: „A když je cena příliš vysoká, lidé půjdou jinam a obchodník bude nucen zlevnit.“ Mnoho analytiků to s cenami potravin ovšem moc růžově nevidí a predikují, že vysoké ceny se udrží i nadále. Italští spotřebitelé tak jako jedni z mála mohou doufat, že na tržnici, kde nakupují, najdou opravdu ty nejlepší ceny.

Zdroj: BBC

Témata článku: Ostatní, SMS

25 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Shigy 12. 8. 2008 10:59:18
    To msx: Možná že by to chtělo nejdřív myslet a potom psát... Smysl...
  • msx. 12. 8. 2008 0:28:32
    Ak sa im zdá drahé môžu ísť inde a nepotrebujú posielať ani SMS. Ak...
  • Tomáš 11. 8. 2008 23:32:05
    Tenhle nesmysl může mít jediný dopad. Šetřílek půjde nakupovat do řetězců,...
Určitě si přečtěte

Dárcovské SMS vycházejí z módy. Neziskovkám vadí anonymita

Dárcovské SMS vycházejí z módy. Neziskovkám vadí anonymita

23.  4.  2017 | E15.cz , Čabanová Adéla | 39

Štědrý den u operátorů: více přenesených dat a MMS, volalo se jako v běžnou sobotu

Štědrý den u operátorů: více přenesených dat a MMS, volalo se jako v běžnou sobotu

** Hlasový provoz na Štědrý den se výrazněji nelišil od běžného víkendu ** Klesá počet odeslaných SMS ** Jejich úlohu přebírají sociální sítě, messengery a částečně MMS

28.  12.  2016 | Láska Jan | 18

Cenzura na Kubě: operátor blokuje SMS zprávy se „špatným“ obsahem

Cenzura na Kubě: operátor blokuje SMS zprávy se „špatným“ obsahem

V posledních měsících se zprávy z Kuby nesly spíše v optimistickém duchu. Vláda prezidenta Raúla Castra údajně směřuje k uvolňování přísného komunistického režimu, na ostrově přistávají letadla a lodě plné turistů, státy po celém světě plánují otevírání svých zastupitelství. Značně v rozporu je pak s danými událostmi zpráva, se kterou přišel kubánský blog 14ymedio.com. Podle něj mobilní operátor Cubacel na popud vlády úmyslně cenzuruje SMS zprávy.

10.  9.  2016 | Tryner Miroslav | 20


komerční sdělení

Komerční sdělení