Jací jsme: výsledky velkého „mobilního“ průzkumu

Chcete vědět, jaké mobilní značky jsou v ČR nejoblíbenější a nejznámější, co je pro uživatele při koupi mobilu nejdůležitější, nebo kolik jednotlivé značky investují do reklamy? Na tyto a další otázky odpoví průzkum, jehož výsledky včera zveřejnil český Alcatel. Ve článku najdete šestnáct grafů.
Jací jsme: výsledky velkého „mobilního“ průzkumu

Alcatel na včerejší tiskové konferenci prezentoval výsledky průzkumů o používání mobilních telefonů v České republice. Protože se jedná o informace, se kterými se často nesetkáváme, jsme rádi, že vás s nimi můžeme seznámit.

Česko v krabičce od sirek

Byly provedeny dva průzkumy: první v září roku 2000, druhý o rok později, v září 2001. Protože oba byly stejné, lze porovnat, kam se „mobilní Česko“ za rok posunulo a jak se změnily požadavky uživatelů. V grafech, které jsou rozesety v článku, jsou loňské výsledky znázorněny oranžovou barvou, starší data jsou šedě.

Průzkumu se v obou případech zúčastnilo kolem tisíce respondentů ve věku 15-50 let. Vyplňovali strukturovaný dotazník, který obsahoval přibližně padesáti otázkami. Výběr účastníků průzkumu kopíroval českou populaci: pohlaví, podíl věkových skupin, příjmové skupiny, vzdělání, místo bydliště, region ... všechno odpovídalo skutečnosti. Výsledky jsou proto reprezentativní a lze je vztáhnout na celou Českou republiku. U skupiny s takovým počtem členů se odchylka výsledků od skutečnosti pohybuje v intervalu 1-2 %.

Koho píseň zpívá?

Přestože průzkum byl vypracován společností IBRS jako zakázka pro Alcatel, respondenti o tom neměli ani tušení. Jelikož však výsledky byly prezentovány na tiskové konferenci, je zřejmé, že Alcatel vybral takové údaje, ze kterých vychází poměrně dobře. Nedostali jsme zkrátka k dispozici celý, odhaduji asi tři centimetry tlustý fascikl s kompletní analýzou. Ale i tak dostupné výsledky stojí za to.

V první části článku najdete informace, které se týkají celého českého mobilního trhu, do druhé části jsme připravili informace o mobilních telefonech a značce Alcatel.

Když se řekne mobil

Účastníci průzkumu dostali otázku, jaké značky mobilních telefonů znají. Napřed se zhodnotilo, která značka jim přišla na mysl jako první a výsledky vidíte v následujícím grafu. Nokia jasně vede, její nárůst oproti roku 2000 je však nižší než u Alcatelu na druhém místě. Vyšší podvědomí než v roce 2000 měli loni Češi ještě o Siemensu, všechny ostatní značky ztrácí.

Znovu opakuji, že oranžově jsou znázorněny výsledky loňského průzkumu, šedá jsou o rok starší data.

Klepněte pro větší obrázek

Lidé ale samozřejmě znají více než jednu značku a v dalším grafu vidíte, na které si vzpomněli. Stále se jedná o značky, ke kterým respondenti nepotřebovali nápovědu, vzpomněli si sami. Průběh je stejný jako v předešlém grafu: vede Nokia, má však menší nárůst než Alcatel, na třetím místě je Siemens. U některých dalších značek (Sony, Philips) je ale na rozdíl od předcházejícího grafu nárůst.

Klepněte pro větší obrázek

Jaká značka je nejlepší?

Toto je jeden ze zásadních grafů. Respondenti měli uvést, kterou značku mobilních telefonů považují za nejlepší. Kupodivu nezvítězil žádný výrobce, ale přibližně polovina lidí, kteří nemají názor - nejsou zkrátka rozhodnuti. Oproti roku 2000 se však jejich podíl snížil o osm procent.

Mezi značkami vede Nokia, na druhém místě jsou vedle sebe Alcatel a Siemens. Zatímco však obliba Siemensu zůstává stejná, Alcatel oproti roku 2000 šel nahoru. Češi začali mít rádi také Motoroly, které jsou teď se čtyřmi procenty na stejné úrovni jako mobily Ericsson. Loni se zvýšila také obliba jiných než „tradičních“ značek.

Klepněte pro větší obrázek

V průzkumu byla také otázka, jestli si dotazovaní hodlají do konce roku koupit mobilní telefon. Odpovědi už teď po Novém roce nejsou aktuální, ale šestnáct procent účastníků průzkumu, kteří o pořízení nového mobilu uvažovali, dostali otázku, o jakou značku půjde. Na výsledky se podívejte do následujícího grafu. Velmi zajimavý je pád Siemensu - patrně proto, že na rozdíl od roku 2000 neměl v době konání průzkumu žádný nový mobilní telefon. Siemens se blíží až na úroveň Panasonicu, jehož obliba narostla. Obliba Nokií oproti roku 2000 klesla, s Alcatelem a koneckonců ani s Motorolou loňský rok příliš nehnul, propad téměř na dno ale zasáhl Ericsson.

Klepněte pro větší obrázek

Opravdu vypere dočista do čista

Některé otázky v průzkumu se týkaly reklamních kampaní výrobců mobilních telefonů. Čtvrtina všech respondentů si dokázala vybavit nějakou reklamu na mobily. Tyto osoby byly posléze dotázány, jakou reklamu (na jakou značku) si vybaví nejdříve, a výsledky jsou opět v následujícím grafu.

Jeho výsledky jsou trochu zkresleny právě probíhajícími kampaněmi. U Nokie šlo prý o kampaň na Club Nokia, Siemens v roce 2000 zrovna mocně propagoval své modely řady 35. Zajímavý je také výsledek u Ericssonu, který letos měl jen minimální mediální výdaje a přitom se z výsledků úplně neztratil. Jde zřejmě o velkou setrvačnost, účastnci průzkumu měli stále v paměti velké kampaně z roku 2000.

Klepněte pro větší obrázek

Na další graf se určitě podívejte. Jsou v něm uvedeny investice jednotlivých výrobců do reklam - výsledek průzkumu společnosti A-Connect. Nokia do reklamy loni investovala bezkonkurenčně nejvíc, dvakrát tolik než druhý a třetí Alcatel se Siemensem. Zatímco reklamní výdaje Nokie se oproti roku 2000 zdvojnásobily, u Siemensu tomu bylo přesně naopak. U Alcatelu, který se před rokem 2000 prakticky neprezentoval, je nárůst mediálních výdajů pochopitelný. Méně utrácí Motorola, největší skok je však u Ericssonu: ze čtyřiceti milionů v roce 2000 se loni dostal prakticky na nulu.

Klepněte pro větší obrázek

Je nás víc než loni

V dotazníku nesměla chybět otázka, zdali respondenti používají mobilní telefon. Zatímco v září 2000 měly mobilní telefon jen čtyři lidi z deseti, o rok později jich bylo už šest.

Klepněte pro větší obrázek

Větší nárůst byl mezi soukromými mobily, o dvě procenta kleslo používání služebních telefonů, méně lidí má také zároveň dva mobily. Mobilní telefon častěji využívají muži, respondenti ve věku 21-30 let z větších měst a obecně respondenti s vyšším sociálním statusem.

Klepněte pro větší obrázek

Další graf zásadního významu ukazuje odpovědi na otázku „Jakou značku mobilního telefonu používáte?". Přestože Nokia vede, oproti roku 2000 si znatelně pohoršila. Druhý Alcatel zůstává na stejné pozici, podíl ostatních zkoumaných značek mírně narostl.

Klepněte pro větší obrázek

Co chtějí po mobilu?

V roce 2001 se oproti předchozímu roku výrazně změnily požadavky uživatelů na mobilní telefony. Zatímco dříve letěly technické vlastnosti, které byly v roce 2000 důležité pro polovinu respondentů, nyní se na první místo dostala cena. Pro respondenty je také důležité doporučení známých a rovněž image značky má důležitý zvuk. Snížila se naopak důvěra v doporučení prodávajícího a na reklamu nedá snad už nikdo.

Klepněte pro větší obrázek

Jak se dařilo Alcatelu?

Dlouho jsme váhali, jak vám máme představit informace, které budou následovat. Týkají se jedné mobilní značky - Alcatelu, její zástupci je včera sami prezentovali na tiskovce a až na výjimky se všechno točí kolem toho, jak je Alcatel skvělý. Jinými slovy: až do konce článku jde o produkt oddělení marketingu a public relations.

Jenže kdy se zase dostanete k takovým údajům? Nevybavuji si žádného výrobce mobilních telefonů, který by tak otevřeně prezentoval výsledky svého marketingového průzkumu. Proto jsme se odhodlali. Než nám napíšete do diskuse nepěkná slova, že děláme reklamu vaší neoblíbené značce, zkuste popřemýšlet, jestli se nevyplatí „poznat svého nepřítele“.

Evropa si z Česka bere příklad

Alcatel jako první z výrobců mobilních telefonů zveřejnil čísla prodejů v České republice za loňský rok. Protože trh s mobilními telefony čím dál víc stagnuje, jsou absolutní čísla horší než v roce 2000.

Klepněte pro větší obrázek

Alcatel uvádí, že za poslední tři roky je dvojka na českém trhu s mobilními telefony. Na stejné místo ale sám sebe pasuje i Siemens, jsme proto zvědavi, s jakými vyjde čísly (po uzávěrce: podle zatím neoficiálních informací, které dnes ve článku uvádí server Mobil.cz Siemens prodal asi 730 000 mobilů). Není asi třeba dodávat, která značka hraje v České republice prim.

Z pohledu celosvětových prodejů je česká pobočka Alcatelu na šestém místě mezi ostatními státy, kde Alcatel prodává své výrobky. Oproti roku 2000 si Češi o jednu příčku polepšili. Je zajímavé, že česká pobočka se díky tržnímu podílu Alcatelu v ČR stala leadrem ve střední a východní Evropě a v poměru k počtu obyvatel zaujímá český Alcatel první místo v celosvětových prodejích. Opět díky těmto výsledkům se Česká republika podílí na tvorbě koncepce marketingové komunikace pro celou Evropu (přečtěte si tu větu raději ještě jednou, myslím, že je velice důležitá a mohla by zůstat nedoceněna).

Tomu opravdu nerozumím

Dost mě překvapily grafy se znázorněním loňských prodejů jednotlivých modelových řad Alcatelu. Je jasné, že nejvíc se prodávaly Alcately OT 30x, více než dvakrát více než všechny ostatní modely dohromady. Ale co tipujete na druhém místě? Já bych si vsadil na modely OT 501 a 701, ale byl bych úplně vedle. Přestože jde objektivně o jedny z nejlepších telefonů z pohledu cena/výkon, prodalo se jich loni v součtu méně než Alcatelů starších řad (Club, Max, Easy, Gum)! Alcately 501 a 701 měly loni také zcela srovnatelné prodeje jako novinky 511 a 311.

Klepněte pro větší obrázek

Co dobrého ještě víme o Alcatelu?

  • Při testování podvědomí o značkách měl ve všech případech největší nárůst a ve všech byl na druhém místě za Nokií.
  • Více je známý mezi ženami než muži (20 % : 16 %), nicméně muži se k Alcatelu přiklánějí čím dál víc a ženy se přitom stále drží.
  • Oproti roku 2000, kdy byl Alcatel známý zejména mezi skupinou s nízkými příjmy, se v roce 2001 dostal i do podvědomí vyšší příjmové skupiny.

Mají ho rádi

Poté, co respondenti odpověděli na otázku, kterou značku považují za nejlepší, dostali jednoduchý dotaz „proč?“. Mohl vybrat pouze jednu z nabízených možností. Alcatel si v této části průzkumu oproti roku 2000 hodně polepšil v kvalitě a „pohoršil“ v ceně. Plyne z toho, že jej uživatelé přestávají vnímat zejména jako levnou značku.

Klepněte pro větší obrázek

Uživatelé jsou se svými telefony Alcatel převážně spokojeni:

Klepněte pro větší obrázek

Většina uživatelů Alcatelů by telefon této značky doporučila ostatním. Oproti roku 2000 se zvýšil podíl těch, kteří by „rozhodně doporučili“, ale zároveň také podíl těch, kteří by „spíše nedoporučili“.

Klepněte pro větší obrázek

A podobně většina respondentů by si Alcatel pořídila znovu:

Klepněte pro větší obrázek

Jehla v kupce sena

Podobné průzkumy, jako je tento od Alcatelu, má k dispozici každý výrobce mobilních telefonů, prakticky každá firma. Jen málokdy - a možná by bylo výstižnější uvést „nikdy“ - je nedává v takovém rozsahu k dispozici médiím, veřejnosti ... a taky konkurenci.

Za rok uvidíme, jestli se ze strany Alcatelu jednalo o ojedinělý krok, nebo jestli naopak začal novou tradici. Co kdyby se přidaly i jiné mobilní značky?

Témata článku: Ostatní, Průzkum

71 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Majkl 15. 11. 2002 21:40:58
    napište mi prosím co...
  • Sleepy 30. 3. 2002 12:25:19
    Philipsy se nevyrabej? Nejses padlej na hlavu?
  • Kamil Šlezinger 27. 1. 2002 16:27:48
    Je to kraksna.
Určitě si přečtěte

Velký průzkum zákaznické spokojenosti ČTU: Nejlíp Vodafone, nejhůř O2

Velký průzkum zákaznické spokojenosti ČTU: Nejlíp Vodafone, nejhůř O2

** Pozitivně hodnotili respondenti menší virtuály, třeba GoMobil ** Velkým síťovým operátorům to naopak spočítali ** Zásadní výhrady směřovaly hlavně na oblast smluvních vztahů

12.  12.  2016 | Pospíšil Aleš | 32

Nejlepší mobilní internet (podle průzkumu O2) má...

Nejlepší mobilní internet (podle průzkumu O2) má...

Věřte, nevěřte, je to O2. Operátor si sám zadal průzkum a teď prezentuje výsledky. Druhé místo patří T-Mobilu, poslední je Vodafone. Co vy na to?

10.  12.  2014 | Pospíšil Aleš | 39

Průzkum: S bankou v mobilu se méně utrácí

Průzkum: S bankou v mobilu se méně utrácí

Chytré telefony a mobilní aplikace bank ovlivňují nákupní chování lidí a vedou k úsporám. Téměř 70 procent zákazníků se totiž před nákupem poradí se svou aplikací pro mobilní bankovnictví.

22.  11.  2014 | E15.cz , Tryner Miroslav | 9


komerční sdělení

Komerční sdělení