To placení za jízdenky jiným než klasickým způsobem by rozhodně nebylo efektivní. Aby na to nedopláceli ostatní cestující, muselo by to být dražší, tím by se ještě snížil zájem, a tím dražší by to bylo.
Pro ty, co neměli možnost koupit si jízdenku zavedl DP v Praze dobrou věc, možnost koupit si jí přímo v autobuse. Aby to lidé nezneužívali, je jízdenka o 3 Kč dražší než normálně. Málo kdy vidím někoho že by si jí v autobuse koupil a podobně by to dopadlo asi přes ty mobily. V Metru to jde koupit u dozorčího, když nejdou automaty, chybí akorát tramvaje, tady by se DP mohl polepšit.
Nějaký jiný způsob by mohl ale DP zavést u časových kupónů, aby člověk nemusel stát ty obrovské fronty. Místo, abych si musel každé období koupit kupón, jednoduše bych poslal peníze na bankovní účet pod určitým variabilním symbolem. Revizoři by mohli mít u sebe třeba Palm (Visor) se čtečkou čárových kódů. Tím by přečetli kód jízdenky a hned by se jim ukázalo, jestli je platná. Praha i s okolím nepřekročí 2 milióny lidí, na zapsání čísla 2 milióny potřebuji 21 bitů takže to by se vešlo do 3 byte, jeden byte by mohl vyjadřovat kombinaci různých pásem platnosti, eventuelně slev. Takže jeden člověk by se mohl vejít do 4 byte. Při maximálně 2 miliónech jízdenek by se do jednoho Palma v pohodě věšla celá databáze DP (jen číslo průkazky a pásma platnosti - takže ani v případě ztráty by nehrozilo vyzrazení nějakých citlivých údajů). A při zařízení této jízdenky by si každý mohl zvolit, jestli bude na období určité (a zaplacením by se automaticky prodloužila), nebo neurčité (podobně jako u pojištění by v případě nezaplacení ještě nějakou doblu platila, do té doby by člověk mohl být upozorněn např. nějakou upomínkou). Navíc nějakému zapomenutí by se krásně předešlo trvalým příkazem na účtu a nebo ještě lépe souhlasem k inkasu (to kvůli zdražování). A v případě ztráty by stačilo nahlásit, jízdenka by se zneplatnila a cestující by mohl dostat ihned náhradu. Mohlo by to být jak pro průkazky nepřenosné (byla by na ní fotografie a jméno, tak přenosné, na té by bylo jen číslo).
Navíc by se tím otevřela cesta k zavedení nějakých "vstupních bran" v metru, toho kdo by neměl zaplaceno by to prostě nepustilo. Myslím že by to bylo účinnější, než následná kotrola revizory.