JE TO V LIDECH, povídám:
nemusí to být jen u mobila: například stolní cédéčko Pioneer 104 stálo předloni 129 DM, náhradní díl čtecí hlava do něj stojí 98 EUR (je tedy nejméně o pětikilo v korunách dražší). Výrobci nejeví zrovna zájem o opravy svých přístrojů.
Mimochodem, moje máma (75 let) má v Hradci Králové už 6 týdnů Nokii (kdybych si pamatoval typ!). Špatně vidí a pevnou linku už nechtěla ve strachu, kolikrát ještě podraží. Ta Nokie prostě zřejmě jeden až dva z kanálů dostupných v témže místě (a v plné úrovni) neuměla a, pokud je musela použít, prostě napsala "jen nouzové volání" nebo se protějšek dověděl, že stanice není dostupná. A to po několik hodin téměř každý den. Tedy vada buď ve vf dílu nebo syntezátoru. Soudím tak ze seznamu monitorovaných kanálů v několika stejných místech několika mobily. Fakt je, že některé z kanálů nám ta Nokie vůbec neukázala. V servisu je to sice nezajímalo (nebo se tak jen tvářili), ale že prý musí objednat nový vf díl. Po jeho výměně (asi za 3 týdny) zjistili, že ta chyba je zřejmě v řídicí jednotce, ale po měsíci mámě půjčili na dobu opravy či dořešení jiný přístroj a to bezplatně. Sice je škoda toho měsíce, ale pokládám to alespoň za projev solidnosti firmy, která je ochotná dostát zákonným závazkům třeba i ne zcela obvyklým způsobem. Konečně - ta Nokie, ač už mnohými z vás již opovrhovaného typu, byla v záruce. Doufám, že jestli nepůjde opravit, jí budou stejně ochotně vrácené peníze.
Další zkušenost (už poněkud staršího data) mám z Jičína. Alcatel OTdb v servisu byli ochotni převzít do záruční opravy s odhadem doplatku "za špatné zacházení" asi 450 Kč, protože při pouhém přijetí hovoru napsal "zkontrolujte SIM-kartu" a nedovolil hovor přijmout natož pak někam volat. Po vyjmutí a vrácení karty se zase den dva choval normálně. Zjistil jsem, že se telefon začíná šklebit čím dál víc, a zpucoval jsem ženu, že s ním praštila - a ta, že ne, že jí to dělá od začátku, co je nový. V prodejně se to vyřešilo jednoduše: "my o tom víme, tahle dodávka byla zlevněná, ale až později se přiznali, že už ve výrobě moc utáhli šroubky a ono jim to praská, tak nám dodali nové přední kryty..." a na místě to prodavač vyměnil. SIMka od té doby kontakt neztrácí a hovory jsou levnější - nemusíme je dokončovat později.
Takže: tohle by mohl někdo označit za nedovolenou reklamu, proto nejmenuji. Ale uvádím to proto, že je to v lidech. Znám to: taky žiju z televizních závisláků. Jednomu neopravím (třeba neseženu náhradní díl - však si sem lidi navozili nekonečně široký sortiment šrotu z Bavor - a předělávka by stála moc, nebo: kdo si umí srovnat ceny srovnatelných videobubnů do Panasoniců s Philipsáckými, ví o čem mluvím) a už jsem blbec... to už snad patří ke koloritu národa, že vyhovím-li, je to samozřejmost, v opačném případě nadutost, schválnost, lenost, či proti němu něco mám...když sousedovi jsem to tak kráááásně seštěloval...