Jak na poplatky za „neoprávněnou reklamaci“?

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky vydalo tiskovou zprávu. Píše v ní o tom, že poplatky ze neoprávněnou reklamaci odporují českým zákonům a podnikatelé je účtují neoprávněně.
Jak na poplatky za „neoprávněnou reklamaci“?

Tisková zpráva

Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) na základě provedené právní analýzy došlo k závěru, že v praxi často účtované, ale i ze strany spotřebitelů nezřídka kritizované poplatky za tzv. neoprávněnou reklamaci odporují jak ustanovení občanského zákoníku, tak ustanovením zákona o ochraně spotřebitele a podnikatelé je tedy  účtují neoprávněně.  

Názor SOS nedávno potvrdil i provozovatel jednoho z největších internetových obchodů v ČR Internet Mall, a.s. Poté, co SOS obchod vyzvalo ke zdržení se protiprávního jednání účtováním poplatku za neoprávněnou reklamaci, přehodnotil své obchodní podmínky a argumentaci SOS po konzultaci se svými právníky uznal. „Jelikož se jedná o jednu z největších obchodních společností, které se u nás prodejem přes internet zabývají, pevně věříme, že se tento přístup obchodu stane ostatním obchodníkům vzorem svým vztahem k zákazníkům a respektováním jejich práv,“ říká tisková mluvčí SOS Ivana Picková.

V praxi nezřídka dochází k situacím, kdy si obchodníci kompenzují svoji povinnost rozhodnout o reklamaci zboží či služeb účtováním souvisejících nákladů spotřebiteli. Nejčastěji tyto náklady označují jako poplatek za práci reklamačního oddělení, diagnostiku či lokalizaci závady, přepravu zboží do servisu apod. Sama skutečnost, že si obchodník např. sjednává k vyřízení reklamace smluvního partnera nemá však z pohledu spotřebitele žádný význam a její náklady by na něj prodejce přenášet neměl. Samotný pojem neoprávněná reklamace není zákonným pojmem a dle zkušeností z poraden SOS často dochází k jeho nadužívání. „Setkáváme se i s případy, kdy je reklamace spotřebitele zamítnuta z ryze formálních důvodů a následně vyžadován poplatek za neoprávněnou reklamaci. Právo spotřebitele na uplatnění reklamace by nemělo být omezeno nebo přímo vyloučeno požadavkem, který jde nad rámec zákona. Ustanovení obchodních podmínek, které poplatek za neoprávněnou reklamaci vyžadují, jsou podle našeho názoru neplatné a příjmy takto získané proto lze považovat za bezdůvodné obohacení,“ uzavřela Ivana Picková.

Tento dokument byl vytvořen za finanční pomoci Evropské unie. Za obsah tohoto dokumentu je odpovědné výhradně Sdružení obrany spotřebitelů ČR a nelze je v žádném případě považovat za názor Evropské unie.

Diskuze (59) Další článek: Mobilní historie: milníky ve vývoji mobilní komunikace

Témata článku: Ostatní, Reklama


Určitě si přečtěte

Aplikace pro Android, bez kterých nedokážu žít [Jakub Vrbacký]

Aplikace pro Android, bez kterých nedokážu žít [Jakub Vrbacký]

** Donedávna jsem používal Windows 10 Mobile, změna bolela ** Co není na očích, neexistuje, takže mám jedinou plochu ** Důležitým pomocníkem je Nova Launcher s bohatým nastavením

Jakub Vrbacký | 31

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

Xiaomi Mi 8 zatopí top Androidům. Má špičkový foťák a 3D odemykání obličejem

** Vyzkoušeli jsme novinku, která se prodává zatím jen v Číně ** Mi 8 se chlubí vysokým výkonem a velmi dobrým fotoaparátem ** Pokud bude česká cena rozumná, může to být hit

Jan Láska | 21

RECENZE: Huawei P20 Pro — mistr nočního vidění

RECENZE: Huawei P20 Pro — mistr nočního vidění

** Špička portfolia Huawei nepřipouští žádné kompromisy ** Má atraktivní, zapamatovatelný design a spoustu výkonu ** Hlavním lákadlem je unikátní fotoaparát Leica se třemi objektivy

Jan Láska | 70

RECENZE: Xiaomi Redmi 5 Plus — znovu trefa do černého

RECENZE: Xiaomi Redmi 5 Plus — znovu trefa do černého

** Redmi 5 Plus nabízí velký 6palcový FullHD+ displej i dostatečný výkon ** Oproti minulé generaci dokázalo Xiaomi zapracovat na fotoaparátu ** Celková vyváženost vč. rozumné ceny ho předurčuje k úspěchu

Milan Měchura | 34