Jak na to: vracíme mobil do 14 dnů bez udání důvodu

Když si zakoupíte mobil přes internet, bude to obchod zprostředkovaný komunikací na dálku. V tom případě můžete zboží vrátit do 14 dnů bez udání důvodu. Kdo ale platí náklady na dopravu, do kdy je vám prodávající povinen vrátit peníze a můžete vůbec poškodit původní obal? Čtěte a budete znát odpovědi i dobré rady pro on-line nákupy.

Žádné sankce

Právo spotřebitele odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží není možné vázat na jakékoli podmínky či sankce. Následkem odstoupení bude klasicky podle § 457 občanského zákoníku povinnost obou stran vydat si všechno bezdůvodné obohacení, které si v rámci zrušené smlouvy poskytly. Vy jste jako spotřebitelé nuceni vrátit zakoupené zboží. Prodávající vám pak musí vrátit plnou kupní cenu, kterou jste odevzdali.

Pokud by se stalo, že byste zboží u sebe již neměli, anebo byste například opotřebováním snížili jeho hodnotu, byli byste podle § 458 odst. 1 povinni chybějící hodnotu nahradit v penězích. To se zpravidla provádí tak, že prodávající vám z kupní ceny vrátí méně – ponechá si část peněz, aby uspokojil hodnotový deficit. Právní praxe tento způsob označuje slovem „započtení“.

Náklady na dopravu zboží vám v tomto případě může prodávající naúčtovat. Musí se jednat ovšem o náklady prokazatelné. Pokud se vám bude jejich výše zdát nepřiměřená, požádejte písemně o jejich doložení.

Krabice otevřená – nevole prodávajícího

Tak tomu bohužel často je. Právo na odstoupení od smlouvy má ovšem spotřebitel i tehdy, když zboží použil. Je tedy jasné, že původní obal musel porušit. Vadilo by to pouze v případě softwaru anebo třeba hudebních nosičů. My teď máme ale na mysli mobilní telefon. Tam se o porušení autorských práv bát nemusíme.

Vycházejme z ustanovení § 55 odst. 1. To ukládá, že „smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele“. Toto je pro interpretaci použitou pro náš případ poměrně všeobecné ustanovení. Nápomocná nám ale bude evropská směrnice, kterou tento zákon provádí. Směrnice č. 97/7/ES ve svém článku 6 odst. 1 uvádí, že spotřebitel může od smlouvy v uvedených lhůtách odstoupit bez sankcí a bez uvedení důvodu.

Znamená to, že jednoduše není možné, aby prodejce kladl jakékoliv podmínky pro uplatnění práva na vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí. Podmínkami se rozumí i neporušenost obalu. Dále jsou to různé poplatky, například odstupné. Nic takového vám nemá prodejce právo určovat či účtovat.

Dokdy požadovat vrácení peněz

Pokud jste zboží vrátili a čekáte na vyplacení peněz, které jste za něj předem uhradili, můžete použít § 563 občanského zákoníku. Ten ukládá dlužníkovi – v našem případě prodejci – zaplatit dluh do prvního dne poté, kdy byl o jeho uhrazení věřitelem – tedy vámi – požádán.

V dopise, ve kterém budete žádat vrácení peněz, můžete ovšem sjednat také dobu, do které vám mají být peníze uhrazeny. Rozumné je dát prodejci jeden, popřípadě dva týdny. Pokud žádnou dobu nestanovíte, použije se výše uvedený paragraf a prodejce bude povinen uhradit vám dlužnou částku do druhého dne po tom, co vaši žádost obdrží.


V poslední kapitole najdete doporučení a rady, které vám pomohou předcházet rizikům při on-line nakupování

Témata článku: , Mobil, MOBI, Důvod, Zakoupené zboží, Jak, Evropská směrnice, Originální obal, Rychlá možnost, Zvýšená ochrana, Bezpečný nákup