Jak na to: vracíme mobil do 14 dnů bez udání důvodu

Když si zakoupíte mobil přes internet, bude to obchod zprostředkovaný komunikací na dálku. V tom případě můžete zboží vrátit do 14 dnů bez udání důvodu. Kdo ale platí náklady na dopravu, do kdy je vám prodávající povinen vrátit peníze a můžete vůbec poškodit původní obal? Čtěte a budete znát odpovědi i dobré rady pro on-line nákupy.
Jak na to: vracíme mobil do 14 dnů bez udání důvodu
Kapitoly článku

V dřívějším článku jsme se zabývali zejména reklamací. Zmínili jsme i možnost úplného vrácení zboží bez udání důvodu (tedy i v případě, že jej obdržíte jako bezvadné), a to do 14 dnů od převzetí. Dnes se na tento způsob odstoupení od kupní smlouvy podíváme podrobněji.

Tip: článek si můžete přečíst nerozdělený v textové verzi MobilManie

Jen při koupi na dálku

Právo odstoupit od kupní smlouvy podle § 53 odst. 7 občanského zákoníku, tedy bez udání důvodu a ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží, má kupující jenom v těch případech, kdy byla koupě uskutečněna pomocí prostředků komunikace na dálku. V našem případě tento požadavek koupě v internetovém obchodě naplňuje.

Pokud ovšem ke konečnému uzavření smlouvy dojde převzetím zboží na prodejně, nelze výše uvedené ustanovení zákoníku aplikovat, protože pravidla pro distanční obchod se na takový případ nevztahují. To znamená, že i když si telefon na internetu objednáte, ale neuzavřete tím přímo kupní smlouvu, nebudete se moci práva na 14 denní lhůtu pro vrácení zboží domáhat.

Lhůtu lze prodloužit až na tři měsíce

Důležité je vědět, jaké informace vám musí při jednání na dálku prodejce poskytnout. S dostatečným předstihem před samotným uzavřením smlouvy to jsou zejména:

  • název obchodní firmy nebo jména a příjmení a identifikační číslo dodavatele
  • sídlo právnické osoby anebo bydliště v případě fyzické osoby
  • u zahraniční osoby rovněž adresu podniku nebo organizační složky na území České republiky, jsou-li zřízeny
  • udaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci včetně spisové značky, pokud je přidělena
  • kontaktní údaje – zejména poštovní adresu pro doručování, telefonní číslo, případně adresu pro doručování elektronické pošty
  • název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb
  • cena zboží, z níž jednoznačně vyplývá, zda je uvedena včetně všech daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány
  • náklady na dodání
  • způsob platby a dodání
  • poučení o právu na odstoupení
  • doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti

Po samotném uzavření smlouvy vám prodejce musí podat písemně a ještě před předáním zboží informace o:

  • obchodním jméně a identifikačním čísle dodavatele, sídlo právnické osoby anebo bydliště v případě fyzické osoby
  • podmínkách a postupech pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy
  • službách po prodeji a o zárukách
  • podmínkách pro zrušení smlouvy, pokud není určena doba platnosti nebo platnost je delší než 1 rok

Všechny informace uvedené v prvních bodech musí být veřejně přístupné. Pokud tomu tak není, anebo pokud vám nebudou dodány písemné informace z druhého výčtu, bude se jednat o porušení právní normy podle zmiňovaného § 53 odst. 7 občanského zákoníku. Doba, po kterou budete moci odstoupit od smlouvy bez udání důvodu se tak prodlouží na tři měsíce. Pokud vám v průběhu těchto tří měsíců budou informace poskytnuty dodatečně, počítání prodlouženého termínu se ukončuje a počíná běžet klasická lhůta čtrnáctidenní.


V další kapitole se dozvíte, že za odstoupení nejsou sankce či poplatky. Povíme si, jak je to s originálním balením a dokdy dostanete své peníze zpět

Témata článku: Ostatní, Mobil, Evropská směrnice