To, že „smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele“ se nevylučuje s tím, že nelze vrátit opotřebované zboží nebo zboží použité tak, že jeví známky opotřebení. Zákon vylučuje možnost vrátit takové zboží, takže pokud prodejce takové zboží odmítne přijmout, neodchyluje se od zákona. Jestliže věc jeví známky opotřebení, je dokonce dobrou vůlí prodejce, vezme-li ho zpět (nemusí tak učinit), a dohodne-li se s kupujícím, že si část ceny ponechá jako kompenzaci za toto opotřebení, taktéž se neodchyluje od zákona v neprospěch spotřebitele, naopak.
Celý smysl ustanovení zákona o 14denní lhůtě na vrácení zboží při prodeji/nákupu na dálku je v tom, aby bylo možno vrátit zboží, které má viditelné vady, jiný vzhled, případně nevykazuje technické a funkční parametry uvedené prodejcem a dává kupujícímu možnost prozkoumat zboží tak, jako kdyby je kupoval na prodejně. Ověření existence viditelných vad, vzhledu a případně parametrů je možné bez toho, aby na zboží vznikly známky opotřebení snižující jeho hodnotu. Když si koupím mobil, stačí mi na kontrolu viditelných vad a vzhledu (barva, odstín atd.) deset minut a na kontrolu funkčnosti a technických parametrů řekněme 48 hodin (při nákupu v obchodě taky neprověřujete všechny funkce mobilu, což doma lze).
Ovšem jsme v Čechách, takže se tady zase najdou vychcánkové, kteří hrajou na to, že jim přijde bezvadný telefon, vypadající a fungující tak, jak má, začnou ho používat, po deseti dnech jim upadne na chodník a oni ho jedenáctý den vrátí v rámci 14denní lhůty s tím, že přišel poškrábaný nebo s prasklým displejem - tady jsou prodejci evidentně v nevýhodě a jako rozumnou bych viděl lhůtu 72 hodin od doručení věci kupujícímu s tím, že zboží nesmí být poškozené. Při ověření vzhledu a funkčnosti k poškození dojít nemůže a že bylo doručeno nepoškozené si ověřuju při převzetí.
Ustanovení o snížení vrácené částky se hodí přesně na dotaz zmiňující předplacenky - v tomhle případě skutečně nemám jinou možnost jak vyzkoušet funkčnosti věci a její parametry, než rozbalit SIM a něco provolat. Ale je nasnadě, že pro ověření funkčnosti věc není nutné provolat pětikilo. Takže chci-li být slušný a solidní, budu to ověřovat voláním na linky 800 xxx yyy a budu-li to zkoušet jinam, budu počítat s tím, že při případném vrácení věci dostanu řekněme o provolanou padesátku míň.
Ve smyslu uvedeného v článku žádných 30% lží nevidím - s výjimkou případů, kdy budu chtít, aby byl prodejce solidní a vše dodržel (to chceme všichni) a zároveň budu hrát na to, že každých 14 dní vrátím použitý mobil a dostanu zpátky všechny peníze (takoví holt mezi námi jsou, stejně jako se najdou nesolidní prodejci).
Takže nepochybujte o tom, že když nakoupíte u solidního prodejce a budete něco vracet opravdu z důvodů, pro které to zákon umožňuje (a ne chtít ojebat prodejce), jsou informace v článku zcela dostačující, pravdivé a vše proběhne bez problémů tak, jak článek uvádí.
Kdo bude vyhledávat externí mezní situace a kličky, jak jich využít, narazí. Pro takové však žádný článek není úplný a "pravdivý" (v jejich pojetí úplnosti a pravdy) a koneckonců jim snad ani není určen.