Jak nám mobily svátky změnily

Předkládáme vám výsledky průzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jak mobilní telefony ovlivnily průběh, prožívání a oslavy jednotlivých významných dní v roce, zejména tedy Vánoc, Silvestra, Nového roku, Valentýna, narozenin a jmenin.
Jak nám mobily svátky změnily

Co pro nás svátky znamenají?

Hned na úvod zmíníme perličky: pro některé respondenty Vánoce symbolizují řízek, Nový rok chlebíčky, Valentýn sex a narozeniny zděšení. Den žen je už zastaralý, Valentýn importovaný a Den otců prakticky neznámý. Mimo běžných kalendářů a upomínek v mobilních telefonech funguje výborně manželka.

Průzkum, z jehož výsledků čerpáme, si nechal vypracovat Oskar Vodafone u společnosti United Interactive.

Jedna z prvních otázek průzkumu zněla: „Vyjádřete jedním slovem, co se vám vybaví ke slovu Vánoce.“ Atmosféra, dárky a vánoční stromeček jsou logické asociace. Přesto pět procent respondentů má Vánoce spojené se stresem, který této pohodě předchází. Bez zajímavosti není ani asociace ke slovu „Valentýn“, kdy si pouhých pět procent dotázaných spojí tento svátek se zemí původu, Spojenými státy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Asociace ke slovu Vánoce ke slovu Valentýn

V porovnání s průměrným dnem je SMS aktivita na Valentýna o 26 % vyšší. Vrchol textování začíná osmou hodinou večerní a polevuje až v deset. Je to ideální čas pro zamilované vzkazy, po dvaadvacáté hodině se asi zamilovaní setkávají osobně.

Klepněte pro větší obrázek
SMS aktivita Valentýn vs. průměrný den

Je jasné, že některá jména dávají rodiče v určitých dobách svým dětem nejraději. Marii vystřídala Lukrécie, Josefa Sebastián. Proto intenzita naší mobilní komunikace při přání ke svátku závisí na konkrétním jméně. Josef téměř dokonale kopíruje běžný víkendový den, možná Pepům přejeme raději osobně, nositelé takového jméno patří v současné době právě spíše ke starší generaci. Je přitom zvláštní, že u Marie je viditelný nárůst SMS aktivity, až o 27 procent.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
SMS aktivita u svátků Marie a Josefa vs. průměrný den

Tvůrci průzkumu se zajímali o přijaté SMS u žen nad 30 let v průběhu víkendů, aby je mohli porovnat s aktivitou na Den matek - osmý květen letos připadl na neděli. I když je sváteční neděle v grafu druhá v pořadí, o výrazně zvýšené aktivitě posílání textových zpráv nemůže být v žádném případě řeč.

Klepněte pro větší obrázek
SMS aktivita Den matek vs. víkendy

Jakým způsobem si přejeme?

Jaká přání si na svátky posíláme? Mobilní telefony se za několik let svého uživatelského růstu zapříčinily o změnu návyků a naprosto nejčastější forma přání je tak textová zpráva. Zvýšenou míru oproti jiným svátkům pak zaznamenáme u klasických poštovních i elektronických dopisů na Valentýna, pohlednic na Vánoce, multimediálních zpráv opět na svátek zamilovaných a přímé volání z mobilu či pevné linky patří Dni matek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Typ posílaných a dostávaných přání podle svátků

V našich vlastních schránkách si pak spíš než přání najdou místa reklamní letáky. Nejvíce přání dostaneme totiž prostřednictvím mobilního telefonu. Jediným svátkem, kdy je podíl SMS trochu nižší, jsou Vánoce.

Nejčastějším komunikačním kanálem pro přání k významnému dni je tedy textová zpráva. Graf potvrzuje, že SMS aktivita je v období Vánoc a Nového roku několikanásobně intenzivnější.

Klepněte pro větší obrázek
Poslané SMS za jeden den v období Vánoc a Nového roku

Kolik tak průměrně posíláte na svátky přáníček? Nejvíce jich podle průzkumu pošleme logicky na Vánoce a Nový rok, téměř dvacet procent respondentů posílá v tu dobu více než třicet přání. Statistika přijatých přání je pak obdobná jako u odesílaných zpráv. Koncem roku a začátkem toho nového dostává téměř každý pátý více než 30 přání. Bojkot svátku spojeného s komunismem, Dne žen, je značný a schránky 75 % respondentů zůstanou v tu dobu prázdné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kolik toho posíláme  kolik dostáváme?

U Oskar Vodafonu to o Vánocích chodí stejně jako u jiných operátorů, takže na Štědrý den nastává vrchol SMSkování v poledne, ve zvýšené míře pak trvá do sedmé hodiny večerní. Na Silvestra žhaví tlačítka mobilních telefonů uživatelé více než kdy jindy už od čtvrté odpolední, vrchol je pak samozřejmě mezi 23:00 a 1:00, s maximem v přesnou půlnoc.

Klepněte pro větší obrázek
SMS aktivita od 20.12.2004 do 06.01.2005

Pisatelé se často nesnaží vymýšlet zcela originální textovku pro každého zvlášť. Řekněme standardní formát tak pošle 11 % dotázaných, dvanáct procent jich změní jen jméno. Jiní se snaží SMS upravovat a tak 43 % posílá každému trochu jiný text, 23 procent vytváří dokonce úplný originál.

Klepněte pro větší obrázek
Koláč pro vymýšlení a obměňování SMS přání

Jak zapomínáme a jak nakupujeme?

Vítězem zapomenutých svátků jsou jmeniny. Každý třetí zapomene, že svátek slaví jeho známý. Ke včasnému upozornění využíváme proto mnoho systémů. Svátky vztažené k určitému jménu, tedy ty nejkritičtější, máme zapsané v kalendáři, diáři, anebo právě jako upomínku v mobilu. Nemálo respondentů odpovědělo, že jejich upomínacím systémem je manželka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na co zapomínáme  systémy, které nám v tom mají zabránit

Pro dárek oslavenci se naprostá většina vydá osobně do obchodu. Na internetu vybírá necelá desetina. Jsou i respondenti, kteří mají své vlastní techniky, třeba ruční výroba anebo nákup prostřednictvím manželky. Je zajímavé, že GSM Banking a podobné mobilní techniky nevyužívá prakticky nikdo z dotázaných.

Klepněte pro větší obrázek
Jak dárek kupujeme?

podobnost toho, že v dárkové krabičce najdete mobilní telefon je nejvyšší o Vánocích a na narozeniny. Den otců, matek, žen a Nový rok jsou z hlediska pravděpodobnosti velmi slabé. Ve stejné dny se rozhodneme mobilní telefon i darovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ke kterým svátkům dostáváme  dáváme mobil?

Mobilní telefony zákazníci nakupují s největší intenzitou kolem desátého dne v měsíci – to souvisí s výplatním termínem. V období Vánoc se prodeje zvýší až trojnásobně, následující leden je z hlediska prodeje velmi slabý.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj prodeje mobilních telefonů v roce

Průzkum ukončíme dvěma otevřenými otázkami: „Kdyby vám chtěl někdo koupit telefon, jaký by měl být?“ Respondenti doporučují soustředit se na funkce. Je legrační, že hned po funkcích je pak nejdůležitější, aby to byla Nokia. Následují kritéria velikosti a kvality. Druhá otázka se ptala na nejlepší dárek, který kdy respondenti dostali. Vítězi jsou počítačový hardware a děti. Mobilní telefon drží osmou příčku z celkových devatenácti druhů odpovědí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlastnosti telefonu podle představ dotázaných nejlepší dárek

Témata článku: Ostatní

26 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Knut 27. 12. 2005 11:39:58
    K čemu jsou uvedené grafy, když není vidět: 1) měřítko, 2) počet...
  • chaluha 26. 12. 2005 21:46:05
    Jako nic proti, ale svátek sv. Valentýna není z USA. Původně je od nás,...
  • Pavel 26. 12. 2005 20:22:14
    ..a neni to nahodou svatek puvodne na pocest nejakeho kneze z Italie,...

komerční sdělení

Komerční sdělení