Jak O2 měří sítě: na LTE zatím stačí mobil

Operátoři používají k měření a ladění sítě speciální měřicí vozy. Než se nakoupí nová technika, k měření LTE zatím postačí smartphone.

Každý z mobilních operátorů se musí starat nejen o své zákazníky, ale také síťovou infrastrukturu, kterou provozuje. K tomuto účelu operátorům slouží mnohaparametrové údaje získané z dohledových center, která upozorní na případné poruchy nebo anomálie v síti. Výhodnější je však potížím zabránit „preventivním“ měřením a monitorováním sítě v terénu. K tomuto účelu využívá operátor O2 flotilu sedmi měřicích vozů. Jeden z nich, terénní Jeep Commander 4 × 4 nám zástupci operátora předvedli přímo v akci.

Klepněte pro větší obrázek
K měření sítě používá O2 vozový park čítající celkem 7 měřících aut

Samotné měřicí auto laik zvenčí odhalí jen stěží. Musel by si všimnout netypicky vysokého počtu drobných antének na střeše. Jinak auto od běžného SUVčka na pohled prakticky nic neodlišuje. Za šesticí vnějších antén stojí jednoduché vysvětlení. Každá měří jiný typ sítě u jiného operátora. Ano, měřicí vůz neslouží pouze k monitorování vlastní sítě, technici si mohou kdykoli ověřit, jestli konkurence v daném místě neposkytuje výrazně lepší parametry a technické oddělení pak na tuto skutečnost může adekvátně zareagovat, například posílením vysílačů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zvenku nenápadné SUVčko, uvnitř technika za několik milionů. Napovědět o mimořádnosti auta může snad jen šestice antén na střeše 

To, co měřicí vůz odlišuje od běžného auta a čím zhruba 10× převyšuje jeho pořizovací hodnotu, je technika převážená na palubě v zatemněném zavazadlovém prostoru. S narůstajícím počtem používaných typů a standardů sítí se takový typický měřicí vůz stává stále složitější technickou laboratoří. Každá síť potřebuje zpravidla vlastní měřicí zařízení, a tak uvnitř nalezneme přikurtovaný „slepenec“ počítačů, nejrůznějších modemů, ale i archaických telefonů, zabudovaných do černé skříně velké zhruba jako jeden velký cestovní kufr.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V zavazadlovém prostoru najdeme přikurtovanou měřící jednotku s devíti počítači (označny žlutými štítky). V bedně pod modrým víkem je potom umístěn akumulátor s kapacitou 120 Ah, který je stavěn na neustálé nabíjení a vybíjení a slouží k pohonu celého měřícího systému

Právě s ohledem na různé stáří jednotlivých typů mobilních sítí nepřekvapí, že zatímco současné 3G (UMTS) měří klasické USB modemy, jaké běžně připojujeme k notebooku, pro měření starší 2G (GSM) sítě slouží konkrétně u námi prohlíženého vozu trojice stařičkých Nokií N95. Auto dokáže změřit i atypickou CDMA síť U:fona a samozřejmě všechny běžné standardy všech našich tří velkých operátorů. Ze statistik poskytnutých O2 vyplývá, že každé ze sedmi jejich měřicích aut provede za den 7 hodinových měření, při kterých přenese celkem 7 GB mobilních dat a uskuteční až 1 260 hlasových hovorů. Naměřená shromážděná data se pak každý večer bezdrátově (přes mobilní data) přenesou do databází technického oddělení operátora.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
3G sítě všech tří operátorů se měří pomocí klasických USB modemů, pro měření 2G slouží stařičká Nokia N95 instalovaná napevno v každé ze tří černých bedniček zvaných „mobilky“

Důležité je, aby měření v terénu co nejvěrněji simulovalo použití sítě běžným zákazníkem. Při držení mobilu v ruce člověk nikdy nedosáhne bezztrátového příjmu signálu. Proto jsou v měřícím voze použity tlumiče, které plný signál snesený ze střešních antén kabeláží do zavazadlového prostoru ztlumí o 15 dB. Veškeré naměřené parametry potom zaznamená celkem 9 počítačových jednotek, které vybraná data posílají také na notebook umístěný na stojanu v kabině u spolujezdce. Řidič-technik tak může kdykoli vizuálně zkontrolovat, jak měření v daném místě probíhá. O2 už řadu let používá pro měření sítě modulární řešení švýcarské firmy SwissQual.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
LTE se zatím měří na smartphonu Samsung, data se odesílají do notebooku na místě spolujezdce. K měření LTE slouží androidová aplikace QualiPoc. Mapa pokrytí ukazuje, že v užším centru Brna je instalována zhruba dvacítka LTE vysílačů

Poměrně novou technologií u všech našich operátorů jsou sítě 4G (LTE). O2 provozuje LTE aktuálně v několika částech Prahy včetně Letiště Václava Havla, v Jesenici u Prahy a v centru Brna. Vzhledem k tomu, že technologie na měření LTE není dosud do měřicích vozů zabudována, používá O2 k měření obyčejný LTE smartphone od Samsungu položený za sklem na palubní desce. V telefonu pracuje aplikace QualiPoc pro Android (opět od SwissQualu) a naměřená data posílá přes klasický kabel do připojeného notebooku. Operátor vypsal výběrové řízení na dodavatele nových měřících vozů, které už budou obsahovat vestavěné řešení pro LTE.

 

Unikátní požadavky na výbavu měřicího vozu:

  • kovová střecha s plochou 120 × 200 cm
  • dostatečné odpružení, které minimalizuje otřesy měřicí jednotky
  • zvýšený podvozek a náhon 4 × 4 kvůli pohybu na nezpevněných cestách
  • automatická převodovka
  • klimatizovaný zavazadlový prostor se zatmavenými skly
  • posílený alternátor zajišťující minimálně 120 A při 12 V
  • dva akumulátory 120 Ah
Diskuze (16) Další článek: Obchod za desítky miliard: Radiokomunikace chtějí skoupit vysílače i sítě

Témata článku: , , Nokia N95, Nokia N95 8GB, Cestovní kufr, Mobil, Dvacítka, Mimořádnost, Modulární řešení, Klasické usb, Vozový park, Klasický kabel, Kabela, Běžný zákazník, Podvozek, Jak, MOBI, Stařičká nokia, Zavazadlový prostor, Sít, Letiště Václava Havla, Androidová aplikace, Střecha