Jak používat e-mailový klient v mobilech Ericsson

To, že nové mobily Ericsson počínaje modelem R520m mají e-mailového klienta, není žádným tajemstvím. Je to poměrně zajímavá a neobvyklá funkce, proto se jí věnujeme podrobněji. Ať už jen z toho důvodu, že k ní prakticky neexistuje žádná dokumentace a její chování je hodně nepředvídatelné.

Poznámka: Klient je popisován na mobilu Ericsson T39m, podle našich zkušenosti je však stejný jako na všech ostatních mobilech Ericsson (R520m, T65 a T68). Pokud najdete odlišnosti, můžete je popsat v diskusi u článku.

Co tedy e-mailový klient umí? Podporuje protokoly SMTP (odesílání pošty) a POP3 (příjem pošty). Klient nejprve stáhne hlavičky a poté, pokud si na daný e-mail kliknete, stáhne se celý do paměti. Zvláštní ovšem je, že se některé zprávy stáhnou rovnou, aniž je stahovat chcete. Nezdá se také, že by tuto vlastnost (chybu) šlo nějak ovlivnit.

Jak nastavit datový účet

Nejprve si musíte v mobilu nastavit datový účet, který se bude pro připojení používat. Ten najdete v menu Nastavení/Datové komunikace/Datové účty. Pokud chcete použít klasické datové přenosy, zadáte číslo, jméno, heslo, rychlost dat (9,6, 14,4 a 19,2 kb/s), typ vytáčení (analogový, ISDN) a adresa serveru DNS. Ta se většinou přiděluje automaticky, pokud ji ale zadáte, bude připojení rychlejší. Příklad nastavení pro Paegas VOL (musíte mít založen účet u VOLného):

  • telefonní číslo: 0603 124670 (nebo jen 4670),
  • ID uživatele: váš login,
  • heslo: vaše heslo,
  • žádat heslo: vypnuto,
  • rychlost dat: 9,6 kb/s (u Eurotelu lze i více),
  • typ vytáčení: ISDN,
  • adresa DNS: prázdné nebo 212.20.96.34.

Příklad nastavení pro Paegas GPRS:

  • adresa APN: internet.click.cz
  • ID uživatele: prázdný
  • heslo: prázdný
  • žádat heslo: vypnuto
  • povolit hovory: automaticky
  • IP adresa: prázdné
  • adresa DNS: 62.141.0.1

další nastavení ponechte standardní.

Jak nastavit e-mailový účet

Nyní máte nastaven datový účet, který se v případě GPRS využívá např. i pro připojení počítače (Psion, Palm apod.) k Internetu přes kabel nebo infra (jen v případě GPRS). Další krok je nastavení e-mailového účtu. Ten se nastavuje v menu Zprávy/Možnosti/El. pošta/Upravit účet. Zde přidáte nový účet a nastavíte server odchozí pošty POP3 (např. pop3.seznam.cz), odchozí pošty SMTP (např. smtp.seznam.cz), porty nechte standardní, následuje jméno schránky a heslo do ní, vaši e-mailovou adresu a konečně vaše jméno (to se bude ukazovat u příchozí zprávy).

Poznámka: E-mailové účty můžete mít vytvořeny maximálně tři a ten aktivní vybíráte v menu Zprávy/Možnosti/El. pošta/Nastavit účet.

Kromě toho si můžete nastavit, aby všechny odchozí zprávy chodily v kopii do určité e-mailové schránky, a také interval kontroly nové pošty (5, 30 a 60 minut) – to se hodí zejména při připojení přes GPRS. Chcete-li mít v každém e-mailu podpis, můžete si k němu připojit vizitku. Tu si nadefinujete v menu Tel. seznam/Vizitky/Vlastní.

Co znamenají jednotlivé položky

Nyní máte e-mailový klient nastaven tak, abyste mohli začít stahovat zprávy. Běžte do menu Zprávy/El. pošta. Zde máte několik složek, které mají tento význam:

  • poslat a přijmout: odešle všechny napsané e-maily a stáhne zároveň nové z vaší schránky,
  • doručené: hlavičky stažené pošty, případně již stažená těla; v závorce je uveden počet e-mailů které jsou již staženy,
  • nová zpráva: začne psát nový e-mail; zadáte adresu, komu má dojít, dále kopii, prioritu (normální, vysoká a nízká), předmět a tělo,
  • odeslané: kopie e-mailu, který jste již odeslali,
  • koncepty: rozepsané e-maily, jejichž psaní jste museli předčasně ukončit (při ukončení psaní zprávy klávesou No se mobil zeptá, zda ji chcete uložit mezi koncepty),
  • archív: některé důležité zprávy si můžete uschovat do této složky. 

K uvedeným položkám snad už není třeba nic dodávat. Budu se raději věnovat svým zkušenostem, které se mi podařilo získat.

Jak pracovat se staženými e-maily

Pokud zvolíte položku Přijmout a odeslat, ukáže se okénko s grafickým ukazatelem, který se pohybuje zároveň s postupným stahováním hlaviček do paměti. Bohužel se neukáže jejich počet, stejně tak kolikátý e-mail se právě stahuje. To není zrovinka příliš dobré. Zvláštní také je, že když tuto položku zvolíte znovu, opět se stahují všechny hlavičky - alespoň tehdy, pokud máte e-mailů tolik, že se všechny nedostanou do paměti. To není zrovinka dobré řešení, protože tak utrácíte docela dost peněz.

Ve složce Doručeno si nyní můžete listovat staženými hlavičkami - jsou rozděleny po šestnácti. Vždy v dolní nebo horní je odkaz na další nebo přechozí stránku. Pokud ovšem je hlaviček příliš, nestačí paměť a při pokusu zobrazit další stránku se opět začne stahovat. Proto mějte v mailboxu vždy minimum e-mailů a nejlépe pro mobilní e-mailování používejte samostatný účet, kam nechodí zbytečnosti. Mimochodem, v seznamu hlaviček je vždy za předmětem v e-mailu v závorce uvedeno, jak velký. Pokud se toto číslo nezobrazí, je schované „za rohem“ a musíte počkat, až vyroluje. Pro lepší orientaci se u každé hlavičky ukazuje ikona indikující, zda jste e-mail v mobilu již četli či nikoliv (otevřená či zavřená obálka).

Nepřečte a nepřečte

Pokud si vyberete nějaký e-mail, který chcete otevřít, začne se stahovat jeho tělo. Zde ovšem nastává kámen úrazu. Klient podle všeho neumí pracovat s jinými maily než s těmi, které jsou pouze textové (plain text). Pokud má přílohu nebo je formátován v HTML, stáhne se sice, ale zobrazí se pouze předmět bez těla. Pokud je e-mail v prostém textu s přílohou, zobrazí se jen  text. To, co je k e-mailu přiloženo, prostě neuvidíte (stačil by název dokumentu). Uznáte sami, že tohle není příliš použitelné.

Pokud je zpráva formátovaná v prostém textu a je delší, zobrazí ji klient na vícekrát - na konci se ukáže odkaz na další část zprávy (podle mých zkušeností tak lze přečíst i e-maily dlouhé okolo 2 kB). Jinak čeština funguje ve většině případů v pořádku, jen ji samozřejmě není možné psát - to umí až T68 v případě že zapnete českou T9.

Pokud máte zprávu otevřenu, můžete s ní dále pracovat. Podržte klávesu Yes, což zobrazí kontextové menu. V ní najdete tyto položky:

  • odpovědět a odpovědět všem: při odpovídání máte možnost zkopírovat obsah staré zprávy nebo napsat čistý e-mail,
  • označit k odstranění: označí e-mail malinkým křížkem u obálky (ovšem už jsem nepřišel na to, jak takový e-mail smazat; ví-li to někdo, sem s tím),
  • nepřečtený: označí e-mail jako nepřečtený (zavře obálku),
  • kopie do archivu: zkopíruje zprávu do složky Archív (viz výše); zde můžete uchovávat důležité zprávy.

Poznámka: Odpovědět a přesunout do archivu lze jen na e-maily, které jsou v prostém textu, a tedy u nich klient zobrazí tělo.

Odeslat lze zprávu dlouhou zhruba 300 znaků, při psaní se psaní se editor zpomaluje stejně jako při psaní SMS. Pokud třeba odpovídáte na mail nebo píšete nový, buďte struční, jinak se „učekáte“ k smrti.
Poznámka: Klient pravděpodobně nemá dostatek paměti, protože se mi často stává že i zprávy, které jsem už dříve četl, se mohou při druhém pokusu o přečtení znovu stahovat.

Použitelnost e-mailu je diskutabilní

Za největší nevýhodu klienta považuji nedostatek dokumentace - nikde se nedozvíte, co vlastně klient umí, jaké e-maily stáhne a jaké ne, kolik znaků mohou mít příchozí a odchozí e-maily apod. Na všechno musíte přijít experimentálně, což samozřejmě stojí peníze.

Závěrečné doporučení: používejte e-mailového klienta v Ericssonu pouze jako nouzové řešení a zřiďte si speciální účet, kam vám nebude chodit tolik zpráv. Důležité je, aby je odesílatelé posílali jako prosté texty, nikoliv jako HTML a navíc pokud možno bez příloh. E-maily také ihned po přečtení mažte, protože pokud jich bude více, budou se hlavičky odmazávat v případě, že dojde místo v paměti (což se stane hned, jakmile přečtete pár zpráv). Poté se budou stahovat znovu a znovu, což se samozřejmě prodraží; navíc při stahování hlaviček se práce s klientem zpomaluje natolik, že se s mobilem prakticky nedá pracovat.

Poznámka: V poslední verzi používat konečně doménové názvy serveru, jako např. smtp.seznam.cz. Starší verze s tímto měla problémy a bylo nutné zadat přímo adresu IP.

Poznámka: Klient umí také odeslat obrázek z připojeného fotoaparátu jako přílohu. Tuto možnost jsem však nemohl vyzkoušet, protože tento doplněk nemám při ruce.

Protože se mi nemuselo podařit odchytnout všechny problémové situace, které s klientem můžete mít, zanechte vaše případné zkušenosti s klientem v mobilech Ericsson v naší diskusi. Budu vděčný také za jakékoliv další postřehy, které jste získali při práci s e-mailovými klienty v mobilech Ericsson.

Ericsson T39m pro testy zapůjčila společnost Cybex, kde si jej můžete koupit za 11311 Kč s daní (tolik stál v době psaní článku). Aktuální cenu najdete na této stránce.

 

Diskuze (89) Další článek: Známe oficiální cenu Nokie 5510 v Česku

Témata článku: Ericsson, , , , Ericsson T39m, MOBI, Klient, Mobil, Samostatný účet, Jak, Speciální účet, Dobré řešení, Mail, E-mailový klient, Eri