Jak probíhalo přečíslování

V noci ze soboty na neděli došlo k největší události v dějinách českých telekomunikací. Jak už tomu tak bývá, ani tato akce se neobešla zcela bez problémů, nicméně i přesto ji lze považovat za více než úspěšnou. Co se tedy dělo?
Jak probíhalo přečíslování

Tísňové hovory předčily očekávání

Největším oříškem celého přečíslování pravděpodobně bylo zabezpečení tísňového volání po dobu přečíslování. Problém byl v tom, že jednotlivé dispečinky IZS, kam se volající při volání na čísla 150, 155, 158 a 112 dovolá, využívají linek Českého Telecomu. Aby ale bylo možné tísňové volání přijímat i po dobu, kdy se bude přečíslovávat příslušná oblast, tak se muselo najít náhradní řešení – tím bylo 795 mobilních telefonů Eurotel, které byly uvedeny do ostrého provozu již v pátek v 16:00 po celkem 3124 testovacích hovorech.

Od soboty od 22:33 tedy začali jednotliví mobilní operátoři přepojovat tísňová volání namísto na linky Českého Telecomu na dočasné tísňové mobilní telefony. Jako první volání přesměroval Eurotel a po 23. hodině se přidal i Oskar a T-Mobile. Celé toto náhradní řešení bylo založeno na vytvoření speciálních skupin mobilních telefonů, pro každý okres a pro každou tísňovou linku (150, 155, 158 a 112). Účastník z jakéhokoliv mobilního telefonu mohl volit číslo tísňové linky ve standardním tvaru, na které byl zvyklý (s výjimkou volání na číslo městské policie 156). V okamžiku, kdy jste uskutečnili tísňový hovor, síť vašeho mobilního operátora vyhodnotila vaši polohu a na základě ní a čísla tísňové linky došlo k přesměrování vašeho hovoru na příslušnou skupinu tísňových mobilních telefonů, které měly členové IZS k dispozici. V okamžiku, kdy byl některý z telefonů ve skupině obsazen, hovor byl přesměrován na následující volný přístroj ve stejné skupině nebo na další středisko ve spádové oblasti.

Celé toto řešení nakonec fungovalo bez problémů, a to i přesto, že počet hovorů na tísňové linky během sobotní noci byl téměř čtyřikrát (2063 hovorů) větší než ve stejné době za posledních několik týdnů, kdy bylo v danou dobu zaznamenáno okolo 600 hovorů. Přepojení náhradního řešení volání na tísňové linky zpět na volání přes síť Českého Telecomu proběhlo po 5:03, kdy byl spojen poslední hovor (tedy se zhruba pětiminutovým zpožděním).

Problémy s účtováním

Pár desítek minut po půlnoci se vyskytl první a jediný vážnější problém – hovory z mobilních sítí na stará, tou dobou již neexistující čísla, v síti Českého Telecomu byly účtovány i přesto, že se zákazník doslech pouze hlášku, která říkala, že došlo k přečíslování a že volá špatné číslo. Zástupci mobilní operátorů ještě během noci přislíbili, že všechny takto neoprávněně účtované hovory budou postiženým zákazníkům vykompenzovány v plné výši.

Zmatky kolem Oskarovy VPN

Podle informací od našich čtenářů se po přečíslování u Oskara vyskytly problémy s voláním uživatelů služby VPN. Celý problém spočíval v tom, že při volání z takovéto SIM karty platila stále stará čísla, tedy s nulou. Ti, co volali čísla v mezinárodním formátu po dokončení přečíslování, samozřejmě neměli sebemenší problémy.

Nešlo se dovolat?

Někteří čtenáři měli i po přečíslování, které oficiálně skončilo kolem páté hodiny ranní, měli problémy se dovolat na nová čísla. Někde prý pomohlo vytočení starého čísla, jinde ani to ne. A jaká byla vaše zkušenost?

Témata článku: Ostatní

11 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Tomáš Lorenc 24. 9. 2002 9:17:48

    Telecom vymazal vlastní zprávy pro volající - zůstala jen systémová. Na...

  • Jerry 24. 9. 2002 0:25:19

    Ovšem nejlepší byl telekoumácký Quick - dnes dopoledne mi přišel mail s...

  • Jakub Safanda 23. 9. 2002 10:33:02
    T-Mobil to má stejně. Je-li mobil zařazen do PPS, musí se vytáčet před...

komerční sdělení

Komerční sdělení