Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet, jak se pracuje se systémem pro vkládání dopravních informací RDS-TMC. Podívejte se na konkrétní ukázky, jak se nehoda dostane do vašeho navigačního přístroje.
Tento článek je první ze série, kterou chci věnovat systému RDS-TMC. Kolem této technologie totiž stále panuje určité tajemno. Jelikož její výsledky nejsou vždy takové, jak by si uživatelé představovali, hledají se příčiny, viníci, spekuluje se o důvodech. V nepravidelném seriálu bych chtěl odpovědět na většinu otázek, které se RDS-TMC týkají.
Kromě dnešního článku, kde popíšu způsob, jak se informace do RDS-TMC dostanou, plánuji článek o příčinách problémů, samostatné téma věnované lokalizačním tabulkám a navigačním přístrojům, budoucnosti dopravních informací v navigačních přístrojích, technologii v pozadí.
Doprava do rádia
RDS je zkratka z anglického sousloví Radio Data System. Označuje technologii pro přenos krátkých digitálních informací prostřednictvím rádiových frekvencí v pásmu FM. Díky RDS se na displeji autorádia zobrazuje název stanice, díky této technologii se rádio také umí přeladit na silnější vysílač. TMC je také zkratka, tentokrát z výrazu Traffic Message Channel. Jde o technologii pro přenos dopravních informací směrem k řidiči.
Když se obě zkratky spojí a vznikne RDS-TMC, získáme systém, se kterým umí pracovat moderní navigační systémy. Prostřednictvím naladěné rozhlasové stanice se do nich dostanou informace o nehodách, zácpách a dalších dopravních problémech. S nimi umí navigátory počítat a dokážou se tak třeba vyhnout ucpané silnici.
V tomto článku popíšu zatím pouze úvodní část tohoto systému. Týká se poskytování informací, jejich sběru a zpracování do digitální podoby.
Dva RDS-TMC, kdo je plní?
V České republice jsou v provozu dva systémy RDS-TMC. Jeden je v Praze, provozuje ho Technická správa komunikací hlavního města Prahy a informace lze naladit na frekvenci Českého rozhlasu Regina (92,6 MHz). Druhý projekt s celorepublikovou působností šíří Český rozhlas Radiožurnál, data zpracovává Global Assistance a technologicky vše zajišťuje firma Telelasist. Díky ní jsem měl možnost prakticky vyzkoušet, co je na straně zpracovatele třeba udělat, když se někde na silnicích objeví dopravní událost hodná zaznamenání.
Informace o dopravních problémech přicházejí z mnoha zdrojů. Asi z padesáti procent jde o informace Policie České republiky resp. Centra dopravních informací. Může se ale ozvat Hasičský záchranný sbor, Integrovaný záchranný systém, Český hydrometeorologický úřad nebo i sami motoristé. Mnoho práce zde dělají zejména dobrovolní zpravodajové Českého rozhlasu, tzv. Zelení andělé a Doprava 007 rádia Impuls. Využívají se dokonce informace služby Radary.cz a do budoucna se počítá se širším použití automatických čidel, třeba i mýtných bran.
Data se různými cestami dostanou do Global Assistance. Při telefonickém styku se vyškolený Zelený anděl nebo běžný motorista dovolá do callcentra, kde od něj pracovníci získají informace. Zadají je do redakčního systému Erdis a odešlou, aby se odvysílaly do éteru, dostaly do systému pro prohlížení dopravní situace anebo dalšími kanály na různá místa, kde tato data potřebují.
Co umí Erdis?
Systém Erdis jsem měl možnost prakticky vyzkoušet. Jedná se o službu, ke které se přístupuje prostřednictvím webového prohlížeče. Běžný uživatel do ní ale nemůže, přístup je chráněn heslem. Není se čemu divit, vždyť se zde spravují informace o všech známých dopravních problémech v ČR. Sám jsem musel svatosvatě slíbit, že nevytvořím a po rádiových vlnách neodešlu třeba testovací nehodu, která na celý den zavře dálnici D1. Už ale budu méně psát, a o to více ukazovat obrázky.
Úvodní obrazovka: bez přihlášení ani ťuk
Po úspěšném přihlášení do systému se ukáže stránka rozdělená na dvě poloviny. V horní části je vidět mapa, se kterou lze samostatně pracovat: posouvat jí, měnit měřítko. Ve spodní části jsou potom samotné dopravní informace řazené chronologicky od nejnovějších ke starším.
Poměr mezi velikostí textových informací a mapou lze nastavit
V horní části je kromě tlačítek pro různá nastavení, kam jsem neměl přístup, i nabídka pro rychlé volby. Z jedné lze vybrat typ nové dopravní události; vybere se hned, jakmile volající sdělí, o co se jedná. V druhém odkazu jsou města pro rychlé zobrazení na mapě.
Rozvinutá nabídka pro typ nové dopravní události • rychlý skok na Mělník
Samozřejmě lze také použít vyhledávání. Kromě obcí a ulic třeba i konkrétní silnici včetně kilometrovníku.
Zlín je příliš obecný, ve spodní části jsou proto na výběr konkrétnější místa • dálnice D1 na přesném kilometru
Události v textovém přehledu lze filtrovat podle různých kritérií: podle času platnosti, konkrétních typů a několika konkrétních příznaků. Třeba lze vypsat všechny urgentní zprávy, které se vysílají s prioritou. Kromě toho se zobrazují jen události, které vyhovují aktuálnímu zobrazení na mapě.
Možnosti filtrů podle platnosti • nastavení třeba pouze urgentních zpráv • zobrazení nehod
Přesné místo každé z vypsaných událostí lze zobrazit na mapě. A obráceně: klepnutím do symbolu z mapy vyklouzne okénko se stručnou informací a možností zobrazení detailu. Ten je pak na samostatné stránce.
Zobrazení místa nehody • informace po klepnutí na ikonu • detailní popis události
Pojďme se ale teď podívat do editoru. Opatrně zkouším otevřít některé aktuální události a dívám se operátorům pod prsty, jak je zpracovali.
Pro obrázky a pokračování článku klepněte na další kapitolu