Jak se měří kvalita mobilní sítě

Kvalita služeb, které poskytuje mobilní síť, je velice choulostivá a ošemetná věc. Je ovlivněna mnoha různými faktory a je proto třeba pravidelně ji prověřovat. Kdo vlastně a jakými způsoby kontrolní měření provádí?
Jak se měří kvalita mobilní sítě

Kdo se dívá

Každodenní a obvyklá věc, jako je telefonování nebo psaní SMS z mobilu, nefunguje jen tak sama o sobě. Každou, i zaběhnutou a funkční síť je třeba neustále sledovat a kontrolovat, aby nabízela své služby v pokud možno nejlepší dosažitelné kvalitě. Jak se ke sledování kvality služeb přistupuje a jak konkrétně se toto sledování provádí jsme měli možnost zjistit na včerejší technické prezentaci T-Mobilu. Navštívili jsme při ní také dohledové centrum, o kterém ještě připravíme samostatný článek.

Rovnou bychom rádi předešli diskusím o placené reklamě a vůbec vyzdvihování jen jednoho operátora. K informacím tohoto druhu a navíc přímo od zdroje se totiž obvykle nelze dostat tak snadno a jsme rádi, že nám je T-Mobile poskytl. Je třeba také dodat, že o podobné návštěvě jednáme s Oskarem a že v minulosti už vyšlo několik článků s podobnou tematikou o Eurotelu i Oskarovi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sídlo T-Mobilu

Sledování kvality služeb mobilní sítě se provádí jednak systematicky za pomoci automatů, které síť pravidelně testují, a jednak nárazově a podrobněji vždy po uplynutí určitého období. Nárazová komplexní měření a prověřování kvality provádějí specializovaná odborně zaměřená pracoviště technických univerzit.

Kontrolní měření v rámci mezinárodní evropské sítě T-Mobile International provádí univerzita ETH v Curychu. Na našem území provádí T-Mobile měření kvality mobilních sítí také ve spolupráci s odborníky na českých technických univerzitách v Praze (Fakulta elektrotechnická ČVUT) a v Brně (Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT).

Každou půlhodinu

Systematická pravidelná měření se provádějí pomocí speciálních testovacích sond, které jsou zapojeny do mobilní sítě a v přednastavených intervalech testují jednotlivé služby systému. Hodnotí jejich kvalitu, podávají hlášení a vypracovávají podrobné zprávy.

Konkrétně v síti T-Mobile se testování prostřednictvím automatizovaných sond provádí nonstop každých třicet minut. Testují se hlasové služby (automat vytočí hovor a měří dobu potřebnou k sestavení spojení), zprávy SMS (stroj pošle SMS a zkoumá čas a úspěšnost doručení), služby technologie wap (dostupnost a čas potřebný ke stažení referenčních dat) a také zprávy MMS. Technologii GPRS T-Mobile zatím samostatně netestuje, činí tak pouze prostřednictvím zpráv MMS. Do budoucna se však počítá s testováním GPRS prostřednictvím internetových stránek. Ověřuje se také volání do zahraničních sítí.

Z naměřených výsledků se vypracovávají denní a týdenní reporty. Podle dostupných údajů T-Mobile provádí ročně 320 000 kontrolních telefonátů v rámci své sítě a pro porovnání okolo 120 000 telefonátů v sítích jiných operátorů. Výsledky všech měření se zpracovávají centrálně.

Jedeme a měříme

Další ze systematických způsobů kontroly sítě je založen na měření úrovně signálu v dané lokalitě. Tuto činnost provádějí jednak speciálně vybavené měřicí vozy (pro území naší republiky má T-Mobile k dispozici tři) a jednak civilní automobily s přidanou speciální výbavou, podobnou černým skříňkám letadel. Skříňka neustále monitoruje stav sítě a pochopitelně také zaznamenává polohu vozidla, a to prostřednictvím družicového systému GPS. Pro účely měření se skříňky instalují do vozidel taxislužby a autoškoly. T-Mobile provozuje na našem území dvanáct takových měřicích stanic.

Další typ měření (srovnávací) se provádí jednou za určité období a trvá zhruba dva měsíce. U nás jej provádějí zmíněné české technické univerzity a využívají k němu měřicí vozy operátora. Zde je ale třeba zdůraznit, že pro zachování objektivity a nezávislosti měření si určují trasy pohybu měřicích vozů sami specialisté na univerzitách nezávisle na operátorovi. Podle slov představitelů T-Mobile dokonce ani sami řidiči měřicích vozů neznají před odjezdem trasu měření. Zatím poslední srovnávací test mobilních sítí proběhl v lednu a únoru 2004 a během něj bylo uskutečněno zhruba 8500 hovorů v každé ze tří sítí (měřilo se pouze hlasové spojení).

Podrobná kontrolní měření v rámci mezinárodní sítě T-Mobile International provádí univerzita ETH v Curychu. Měření jsou přísně tajná a jsou prováděna nezávisle na lokálních operátorech. Provádějí se čtvrtletně a rovněž trasa s termíny měření je z důvodů nezávislosti předem známa pouze několika odborníkům z univerzity. Během měření na území České republiky proběhnou zhruba čtyři tisíce hovorů.

Na závěr je třeba poznamenat, že pro podrobná měření a vyhodnocování kvality sítě nelze pochopitelně použít kterýkoli dostupný mobil. Pro účely měření jsou určeny speciální mobilní telefony, často to bývají přístroje Ericsson R520 s nástavbou Tems.

Témata článku: Ostatní, Mobilní sítě, Kvalita, Mobil

Určitě si přečtěte


komerční sdělení

Komerční sdělení