Mobilní telefony se stejně jako každé jiné elektronické zařízení mohou pokazit. Podíváme se, co se s telefonem děje, když jej svěříte autorizovanému servisu. Také vám poradíme, jak a kdy mobil reklamovat, a které závady si můžete odstranit sami.
Starejte se o svůj mobil!
Vinu za to, že musíte s mobilem do servisu, nedávejte vždy jen telefonu. Závadu může způsobit nevhodným chováním i uživatel a takových případů není zdaleka málo. Vyvarujte se tedy několika „osvědčených“ postupů, kterými si přímo říkáte o problémy:
Používání neoriginálních nabíječek. Při nabíjení vždy také raději připojujte nejdříve nabíječku do elektrické zásuvky a teprve potom do mobilu, po dokončení nabíjení odpojujte jako první nabíječku od telefonu.
Neznačkové datové kabely. Ačkoli neznačkové kabely můžete sehnat už za cenu od dvou set korun a jsou tak několikanásobně levnější než značkové, nízká cena je podmíněna jejich jednoduchostí. Neznačkový kabel proto nemusí vždy fungovat správně a jeho majitel pak chybně reklamuje v servisu mobil.
Používání neoriginálního příslušenství. Jen u originálního značkového příslušenství máte záruku, že bude s vaším telefonem bez problémů spolupracovat. Máte také jistotu, že v případě problémů můžete využít záruku výrobce.
Používání mobilu v nevhodném prostředí. Vyvarujte se příliš vlhkého (pláže, mlha, dešťové přeháňky) nebo prašného prostředí (pekárny, cihelny, kouř), v němž mobil vydrží až desetkrát kratší dobu, a extrémních výkyvů teplot (nad padesát a pod pět stupňů Celsia). Mobil nepatří do blízkosti topení, otevřeného ohně, vadí mu i dlouhodobé působení přímého slunečního světla. Jestliže se musíte pohybovat v extrémních podmínkách, vybírejte si odolný, tzv. outdoorový mobil.
Polití mobilního telefonu vodou. Vzhledem k tomu, že oxidace zapříčiněná stykem mobilu s kapalinou je závada, kterou servisy velmi často už neopraví, dávejte si opravdu pozor. Pokud už k polití dojde, okamžitě vypněte mobil, vyjměte baterii, zkuste vysoušečem vlasů osušit systémový konektor telefonu a ihned se vydejte do servisu. Několik desítek hodin od polití může servis mobil ještě zachránit.
Opakované pády telefonu. Poškozené kryty lze snadno vyměnit, s mechanicky poškozenými elektronickými součástkami ale už bývají problémy.
Takhle dopadne mobil, který se dostane do styku s vodou. Ve většině případů mu už není pomoci
Každý pes jiná ves
I když se s mobilem vydáte do servisu, který je autorizován pro váš mobilní telefon, může se stát, že závadu nebude moci opravit. Výrobci mobilů totiž servisy autorizují v několika úrovních, tzv. levelech. Servis pak může provádět pro určitou značku mobilů pouze některé operace, maximálně na úrovni nejvyššího levelu povoleného výrobcem. Levely jsou obecně čtyři:
- level 1 – mechanické závady odstranitelné bez otevírání mobilu (závady antény)
- level 2 – mechanické závady, u nichž je třeba otevírat telefon (závady klávesnice, krytu)
- level 3 – opravy jednodušších letovaných obvodů (výměna mikrofonu, reproduktoru, konektoru)
- level 4 – nejsložitější opravy, při nichž je třeba letovat horkým vzduchem (podezření na studené spoje, výměna specifických součástek)
Kolik zaplatíte?
Opravy v autorizovaných servisech jsou natolik různorodé, že nemá smysl vypisovat konkrétní ceny, které se navíc liší servis od servisu. Přesné informace najdete na internetových stránkách jednotlivých servisů. Obecně ale můžeme říct, že cena nejčastější operace – nahrání firmwaru – se pohybuje do 500 Kč, většina ostatních oprav se vejde do tisíce korun a pouze přibližně pět procent oprav je natolik složitých nebo specifických, že se cena pohybuje v řádu několika tisíců.
Autorizované servisy na internetu
www.britex.cz
www.cellnet.cz
www.celadon.cz
www.ebmservis.cz
www.gsmobil.com
www.ppietc.cz
www.servis-febra.cz
www.siemens.cz/servis
Nejčastější otázky k servisům
Mohu si do servisu přinést vlastní náhradní díl na výměnu ve svém mobilu?
Originální náhradní díly by se běžnému uživateli neměly vůbec dostat do ruky, z tohoto důvodu servisy používají pouze vlastní osvědčené náhradní díly. Nanejvýš svolí k výměně součástky z jednoho telefonu na druhý, když oba dva přinesete.
Musím při reklamaci v servisu záruční list?
Nemusíte, pak ale za opravu vždy zaplatíte.
Existují opravy, které jsou tak drahé, že se je ani nevyplatí provádět?
Ano, například závady způsobené vlivem vody, kdy nastane oxidace na základní desce. Tato vada je pak vesměs neodstranitelná a je třeba pořídit novou základní desku, která stojí více než polovinu hodnoty nového telefonu. Tato oprava se pak určitě nevyplatí u starších mobilů, u nichž už cena základní desky dokonce převyšuje celkovou prodejní cenu přístroje.
Co když se mobil při opravě poškodí?
Při předávání telefonu do servisu si nechejte do předávacího protokolu popsat stav mobilu. Pokud bude telefon po pobytu v servisu viditelně poškozen a vy na tuto skutečnost v okamžiku převzetí upozorníte, servis hradí uvedení telefonu do původního stavu.
Které opravy provádí servis na počkání?
Většina oprav může proběhnout na počkání, záleží ovšem na tom, kolik telefonů čeká v daném okamžiku na opravu. Jestliže je fronta prázdná, mohli byste mít opravu hotovu do jedné hodiny od předání.
Jak se dozvím, že už mám opravený mobil?
V okamžiku opravení telefonu budete kontaktováni servisem nebo prodejcem mobilů (e-mailem, telefonicky nebo prostřednictvím SMS). U GSMobilu i jiných servisů můžete stav zakázky sledovat také na internetu.
Za pomoc při přípravě tohoto článku děkujeme autorizovanému servisu GSMobil Service.