Jak se prodávají mobily: Nokia stále vládne trhu (analýza)

Nokia i přes mírný pokles podílu i po prvním čtvrtletí tohoto roku udržuje pozici na čele prodejnosti mobilních telefonů. Daří se i ostatním značkám, naopak Siemens zaznamenal výrazný pokles.

Za první čtvrtletí tohoto roku se podle zprávy analytické společnosti Strategy Analytics ve světě prodalo 172 milionů mobilních telefonů. To je o patnáct milionů více než ve stejném období minulého roku.

Následující tabulka ukáže, jak se o tento balík podělily jednotlivé hlavní značky. V jednotlivých sloupcích najdete výsledky po jednotlivých čtvrtletích od začátku loňského roku, žlutě je součet za celý rok 2004. Srovnávané první čtvrtletí letošního roku je v posledním sloupci. Údaje jsou v milionech kusů.

Světová produkce mobilních telefonů

Výrobce

Q1/04

Q2/04

Q3/04

Q4/04

2004

Q1/05

Nokia

44,7

45,4

51,4

66,1

207,6

53,8

Motorola

25,3

24,1

23,3

31,8

104,5

28,7

Samsung

20,1

22,7

22,7

21,1

86,6

24,5

LG

8,8

9,9

11,8

13,9

44,4

11,1

Sony Ericsson

8,8

10,4

10,7

12,6

42,5

9,4

Siemens

12,8

10,4

12,7

13,5

49,4

9,3

ostatní výrobci

36,6

36,5

34,9

37,6

145,5

35,2

Celkem

157

159,5

167,45

196,6

680,5

172

V čele žebříčku stojí Nokia se svými téměř čtyřiapadesáti miliony mobilů, které prodala v prvním čtvrtletí. Je to takřka dvakrát tolik než se podařilo druhé Motorole. Americký výrobce dokázal udat 28,7 milionu kusů.

Situaci na trhu dobře popisuje i následující tabulka. Místo prodaných kusů ukazuje podíly na trhu. Opět zde jsou jednotlivá čtvrtletí od začátku loňského roku, podíl za celý rok 2004 a první čtvrtletí 2005.

Podíl výrobců na trhu

Výrobce

Q1/04

Q2/04

Q3/04

Q4/04

2004

Q1/05

Nokia

28,5%

28,5%

30,7%

33,6%

30,5%

31,3%

Motorola

16,1%

15,1%

13,9%

16,2%

15,4%

16,7%

Samsung

12,8%

14,2%

13,6%

10,7%

12,7%

14,2%

LG

5,6%

6,2%

7,0%

7,1%

6,5%

6,5%

Sony Ericsson

5,6%

6,5%

6,4%

6,4%

6,2%

5,5%

Siemens

8,2%

6,5%

7,6%

6,9%

7,3%

5,4%

ostatní výrobci

23,3%

22,9%

20,8%

19,1%

21,4%

20,5%

Celkem

100,0%

100,0%

100,0%

100,0%

100,0%

100,0%

V dlouhodobém srovnání je vidět, že ačkoli je podíl Nokie na trhu stále ještě největší, ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím minulého roku výrobce zaznamenal propad. Naopak největší vzestup vidíme u Samsungu, který se ale ještě stále nedostal před druhou Motorolu. Tato značka zaznamenala růst především v asijském regionu. LG si drží silnou pozici v severní Americe.

Následující grafy srovnávají změnu podílu na trhu za stejná období – meziročně. První graf porovnává prodej v prvním čtvrtletí let 2005 a 2004, druhý graf potom stejné období v letech 2004 a 2003.

V těchto grafech nejvíc zaujme propad Siemensu. Zatímco v porovnání let 2003 a 2004 byl na druhém místě, nyní se jeho produkce propadla. Všechny značky přitom vyrostly, nejvíc LG, ale to je dané hlavně nízkým podílem, ze kterého se tato značka dostává nahoru.

Diskuze (7) Další článek: Nejlepší mobil 2005: výherci cen

Témata článku: Nokia, , , Mobil, Jak, Druhý graf, MOBI, Pro +, První graf, Čtvrtý čtvrtletí, Trh