Jak správně fotit mobilem: abstrakce a výtvarná fotka

Snímek z fotomobilu dnes stojí pouhopouhý pohyb prstu na spoušti. Má však cenu pokoušet se o umění? Máme pár tipů.

Přečtěte si také, jak správně…

Tento článek vyšel v srpnovém čísle časopisu Mobility, autor je šéfredaktorem časopisu DIGIfoto

Pravdou je, že s obrovským rozmachem digitální fotografie, ať už pořízené skutečným fotoaparátem nebo fotomobilem, spatřilo světlo světa také velké množství nejrůznějších samozvaných „umělců.“ Pořizovat snímky je dnes mnohem snazší než dříve a nejeden autor žije v domnění, že foťák či fotomobil stačí k tomu, aby mohl provozovat velké umění. Skutečnost je pochopitelně trochu jiná, a tak není divu, že jsem k tématu abstraktní a výtvarná fotografie přistupoval s menším despektem.

Nevzdal jsem se však, vyzkoušel pár námětů a postupů a zjistil, že i fotomobilem lze něco jako výtvarnou fotku pořídit, o abstraktních motivech ani nemluvě. Navíc u fotomobilu jde do jisté míry o příjemnou zábavu. Jinak řečeno, není třeba si hrát na umělce, je však dobré se bavit. Zkoušejte, experimentujte, hledejte nové úhly pohledu, barevné kombinace… Nic vás to nestojí, nikomu se nezavazujete a v případě neúspěchu snímky prostě smažete. Naopak, podaří-li se vám zajímavá fotografie, pocit zadostiučinění, neřkuli chvála diváků, bývá sladká.

TIP: inspiraci pro focení mobilem najdete na adrese galerie.mobilmania.cz

Technická kvalita vám sice neumožní prezentovat snímky ve výstavních formátech v galerii, ale například jako tapeta na displej mobilu nebo i plochy počítače poslouží takovéto fotografie velmi dobře.

Sem se mi dívej

Dobrý fotograf – a platí to bez výjimky, i když pořizuje snímky mobilem – využívá schopnosti vidět to, co jiní přehlížejí. Podíváte-li se na ilustrační fotografii s názvem Teče voda teče, máte ihned příklad. V každodenním shonu ale nemá cenu rozhlížet se kolem sebe s usilovnou snahou najít zajímavý záběr. Z vlastní zkušenosti doporučuji „zastavit se,“ posedět chvíli s čistou hlavou a pochopitelně také s otevřenýma očima. Budete se možná divit, kolik zajímavých záběrů najdete v důvěrně známém prostředí, v němž by vás nikdy nenapadlo něco fotit. Může to být u vás doma, v zaměstnání, při cestě po ulici apod.

Z říše zvířat

Jakmile spatříte zajímavý objekt svého zájmu, zkuste se na něj podívat z jiného než běžného pohledu. Když jsem fotil mobilem na prezentaci dýmek (fotografie Opakování matka moudrosti), všichni ostatní účastníci vystavené „fajfky“ snímali ze své aktuální pozice, jinak řečeno tam, kde stáli, namířili fotoaparát nebo mobil a zmáčkli spoušť. Dokážu pochopit, že jejich fotografie mají určitou dokumentační hodnotu, já jsem se však na dýmky díval z výtvarného hlediska. Proto jsem zvolil pohled z „ptačí perspektivy.“ V podstatě kolmý záběr shora, který dal vyniknout geometrické matici rozložení dýmek, a dodal tak snímku rytmus pravidelného opakování motivu.

Se stejným efektem pak funguje pohled z tzv. žabí perspektivy (snímání z podhledu, samozřejmě u jiných námětů), vyzkoušet můžete nejrůznější natočení fotomobilu oproti obvyklému vodorovnému nebo svislému rámování záběru, za pokus stojí také využití nejrůznějších průhledů skrz mříže apod.

V jednoduchosti je síla

Zejména u začátečníků je typická snaha dostat do záběru maximální množství informací, což ve finální fotografii zpravidla způsobí její naprostou „nečitelnost.“ U fotomobilů je navíc třeba si uvědomit jejich technologická omezení, kdy například zrovna podání jemných detailů není vždy dokonalé. Tohoto neduhu ale naopak můžete třeba při focení abstraktních a výtvarných fotek využít, respektive pokud se budete držet následujících doporučení, nebude vás to nikterak trápit.

Letmý pohled na ilustrační fotografii s názvem Vytapetujte si mobil by vás měl přesvědčit, že zapojením jednoduchých tvarů do kompozice snímku chybu neuděláte, naopak se fotografie stane mnohem přímočařejší, čitelnější. Námětů je spousta a nejvíce jich najdete u předmětů moderního designu – nábytku, architektury i technických zařízení, jako jsou hi-fi věže, zajímavé bedny počítačů nebo třeba karoserie automobilů. Není však nutné vyhýbat se ani starožitným předmětům nebo třeba přírodním motivům.

Ruku v ruce s jednoduchými tvary pak jde střídmá barevnost. Můžete fotit v podstatě monochromatické snímky (viz fotografie Ufouni jsou tady!), vícebarevné záběry naopak lze v počítači zjednodušit odbarvením některého odstínu, jak se naučíte ve fotoškole u tohoto článku. Lze využívat pastelově jemného barevného podání, dobře ale působí i některé snímky, u nichž je barevnost zvýrazněna. Velmi „umělecké“ je také černobílé ztvárnění, ovšem nezneužívejte je – jsou motivy, kterým i „ostrá“ barevnost vyhovuje více než převod do škály šedé.

Teče voda teče

Napadlo by vás, stojíce v dešti pod skleněným přístřeškem, podívat se nahoru? A zrovna tento průhled skrz velké kapky vody poskytuje působivý „abstraktně-reálný“ záběr.

Vyzkoušejte ale také jiné průhledy – přes mříže, pletivo, listí stromů apod. Nastavíte-li navíc na fotomobilu zaostření na nekonečno, můžete díky rozmazání blízkých objektů dosáhnout zajímavých efektů.

Klepněte pro větší obrázek

Ufouni jsou tady!

U mnohých výtvarně pojatých snímků pomůže režim Makro. Najděte si třeba jen doma zajímavý objekt a přibližte se k němu na maximum, co vám fotomobil dovolí. V makrorežimu navíc velmi rapidně klesá hloubka ostrosti, takže poměr ostrých a rozmazaných částí fotografie dodá snímku patřičnou prostorovou hloubku. Redukce barevnosti na jeden odstín je navíc velmi žádoucí.

Klepněte pro větší obrázek

Ať žijí duchové

Nejjednodušší, co můžete udělat: vyfotit si vlastní stín… Pokud ale do kompozice navíc vhodně zapojíte hru geometrie dlažby a k tomu použijete černobílý režim snímání, fotografie získá další „rozměr“. Na výsledný snímek je po pořízení dobré aplikovat zvýšený kontrast – většina vyspělých fotomobilů to umožňuje provést přímo v přístroji.

Klepněte pro větší obrázek

Opakování matka moudrosti

Princip opakování motivu představuje starou známou fintu, jak dodat záběru výtvarnou hodnotu. Ušlechtilá krása špičkových dýmek tak může být zdůrazněna i na fotografii. Pozn.: Vzhledem k nedostatku světla jsem musel u tohoto snímku použít blesk Sony Ericssonu K800i. Ten sice potřebnou dávku světla dodá, avšak nepředstavuje nikterak kreativní druh osvětlení. Podobné náměty je lépe – pokud to podmínky umožňují – fotit raději bez blesku.

Klepněte pro větší obrázek

Vytapetujte si mobil 

Kapky vody jsou vděčným námětem obecně. Přidáte-li k tomu jednoduché tvary barevně laděné do nepestrých odstínů, máte snímek ideální třeba jako tapetu fotomobilu nebo i plochu v počítači.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud by měl vyšší rozlišení než tři megapixely, mohli byste si jej ve větším formátu vytisknout, nechat zarámovat a pověsit na stěnu. Interiérová dekorace je na světě coby dup – můžete to brát jako námět, fotíte-li zároveň digitálním fotoaparátem.

Jedna barva musí stačit

Zajímavým efektem, jak ozvláštnit vaši fotografii, je odstranění části barevné informace a v ideálním případě ponechání jen jedné výrazné barevné dominanty s tím, že zbytek obrazu se převede do černobílé podoby. U podobných námětů, jako je toto „zátiší s kolíčky,“ které obsahuje v podstatě jen dvě barvy, bude práce v Zoner Photo Studiu 8 velmi jednoduchá.

K odbarvení modrozelených kolíčků použijeme funkci, která s tím zdánlivě nesouvisí – Odstranění chromatické vady. Zjistíte-li však, jak pracuje, bude vám ihned zřejmé, že je to ta pravá. Pomocí této funkce totiž můžete nechat program vybrat části obrazu s podobnou barvou, již si v dialogovém okně určíte, a poté tyto plochy necháte odbarvit.

Klepněte pro větší obrázek
„Zneužití“ funkce chromatická vada

  • Originál si archivujte pro případ, že by se úpravy nezdařily podle představ. Dvojím poklepáním myší na náhled kopie snímku, který chcete upravit, nebo stisknutím klávesy Enter nechte tuto fotografii otevřít v Editoru.
     
  • Klepněte na menu Upravit – Odstranit vady obrazu – Chromatická vada, případně použijte rychlejší postup pomocí klávesové zkratky Ctrl + Shift + A.  
     
  • Ve spodní části dialogového okna pod náhledy fotografií najdete pouhé tři ovládací prvky. Pro začátek je důležitý poslední z nich – Barva (zelená šipka). Právě pomocí něj v dalším kroku vyberete barvu, kterou budete chtít převést do černobílé škály. Máte dvě možnosti: jednak lze myší klepnout na barevnou plošku, což zajistí otevření okna Barva, v němž můžete ze vzorníku vybrat požadovanou barvu. Mnohem jednodušší a přesnější je ale použití pipety vpravo vedle barevné plošky, pomocí níž klepnutím ve fotografii označíte požadovaný barevný odstín.
    Klepněte pro větší obrázek  
     
  • Barevné, v našem případě modrozelené plochy, které chcete odsaturovat, ale nenabývají jen jedné barvy – obsahují několik jejích odstínů. Proto je nyní důležité zaměřit se na nastavení posuvníku Tolerance barvy, který zajistí, že program bude pracovat s určitým barevným rozptylem. Přidáváním hodnoty Tolerance barvy zahrnujete do virtuálního výběru větší rozsah odstínů, nižší nastavení naopak zužuje výběr na „čistější“ barvy. Než ale začnete hodnoty Tolerance barvy měnit, je nanejvýš vhodné nastavit si zvětšení náhledu snímku na 100% velikost, jinak řečeno na zvětšení 1:1 (viz tlačítko na horní liště – žlutá šipka). Jen tak budete moci vizuálně posuzovat provedené změny s potřebnou přesností. Nastavíte-li totiž velmi malou hodnotu Tolerance barvy, může funkce vybrat plochy s „dírami“ v odlišných odstínech a opačně – když zvolíte hodnotu příliš velkou, označí se vám i ty barvy, které odsaturovat nechcete.  
     
  • Samotné odbarvení vám zajistí nastavení posuvníku Míra odstranění na maximální hodnotu – 100 %. Toto byste v podstatě měli udělat ještě dříve, než začnete „ladit“ Toleranci barvy, protože jen tak můžete v pravém okně náhledu dobře sledovat změny. Nyní už stačí jen potvrdit změny klepnutím na tlačítko OK. Pokud nechcete přepsat původní soubor, můžete poté pomocí příkazu Soubor – Uložit jako (rychleji pomocí klávesové zkratky Ctrl + Shift + S) nechat upravenou fotografii uložit pod novým názvem. 
    Klepněte pro větší obrázek
    Kýžený výsledek práce

Témata článku: Ostatní, Odlišný odstín, Fotka, Jemný detail, Mobil