Jak správně fotit mobilem prostor

My lidé máme dvě oči a to na prostorový vjem stačí. Jak pomoci fotomobilu, který má oko pouze jediné?

Přečtěte si také, jak správně…

Tento článek vyšel v srpnovém čísle časopisu Mobility

Lidský zrak vnímá skutečnost prostorově, ale to nám přijde tak samozřejmé, že nad tím ani nepřemýšlíme. Možná se však nad tímto faktem pozastavíte, když prohlížíte svoje fotografie. Možná vám občas připadají tak nějak ploché, bez naznačení prostorového vjemu. I když fotka zobrazuje pouze dvojrozměrně, na snímcích zkušených fotografů můžete vidět silný prostorový efekt. Mnohdy vás záběr dokonce přímo vtahuje dovnitř. V tomto díle našeho seriálu vám prozradíme několik tipů, jak dosáhnout podobně působivých fotografií.

Nestůjte kolmo

Víte, co je typickou začátečnickou chybou fotografů? Najdou si přibližný střed foceného předmětu a kolmo na něj namíří objektiv. Budete-li takto fotit například dům, na snímku uvidíte jen jeho přední stěnu. Takový záběr nebude mít samozřejmě žádný prostorový vjem, snímek bude plochý.

První rada tedy zní: fotografujte ze šikmého úhlu. Nechte objekty na snímcích jakoby plynout z popředí do pozadí. Využívejte souběžné linie, které se perspektivně zužují, hledejte v záběru diagonály, foťte z podhledu nebo nadhledu. Dělejte zkrátka všechno pro to, abyste s fotomobilem nestáli v žádné ose kolmo k objektu, který fotíte. Snad jedinou výjimku tvoří technická fotodokumentace, ale ta se mobilem zrovna často nepořizuje.

TIP: inspiraci pro focení mobilem najdete na adrese galerie.mobilmania.cz

Můžete si vyzkoušet malé fotocvičení. Udělejte si procházku k nejbližší železniční trati a vyfoťte v rovném úseku koleje nejprve kolmo k náspu tak, abyste na snímku měli v podstatě jen horizontální přímku. Poté přejděte do těsné blízkosti kolejiště a pořiďte snímek šikmo dozadu ubíhajících, kdesi v dálce se spojujících kolejnic. Jakmile oba snímky porovnáte, jistě se přikloníte na stranu toho druhého, prostorovějšího.

Dobrou fintou, jak zvýraznit prostorové vyznění fotografie, je využití dozadu ubíhajících linií – v tomto případě prken palubovky. Mírný nadhled ještě umocní dojem větší hloubky.

zidle.jpg

Nebojte se experimentovat, jděte blíž k detailu a ostatní části obrazu nechte plynout směrem dozadu. Zvětšení prostorového efektu napomáhá šikmá linie obrubníku.

taxik.jpg

Klasika jako vystřižená z učebnice: lehce šikmý pohled na budovu, jejíž monumentalita je zvýrazněna záběrem z podhledu, doplňují zřetelné objekty v popředí i rytmické opakování kamenných polokoulí a kovových patníků

prostor5.jpg

Kompozice do prostoru

Zkuste si zapamatovat pár základních pravidel správné kompozice a budete překvapeni, jak jejich dodržování napomůže větší hloubce snímků. Není to vůbec složité, hlavně neumisťujte hlavní objekt do středu snímku. Focení není střelba do terče, kde střed znamená nejvíc bodů. Naopak, středová kompozice v drtivé většině případů působí nudně, nezajímavě a ploše. Máte-li v záběru oblohu, platí přesně to stejné i v horizontální rovině. Začátek oblohy patří do poslední třetiny horní části snímku, nikoli doprostřed. Kromě jiného se vám tak odkryje více místa ve spodních partiích záběru, což opět dodá fotografii prostorový efekt.

Účinnost tohoto postupu můžete porovnat na následujících dvou snímcích.

prostor1.jpg prostor2.jpg
Špatně • dobře

První je typická „středovka“, kdy je fontána umístěna doprostřed zorného pole, obloha zabírá celou horizontální polovinu, celkově nuda. Stačí ale jemně pohnout fotomobilem a umístit vodotrysk do krajní třetiny obrazového pole, čímž se navíc odkryjí okraje pětiúhelníkového bazénu a dodají snímku ubíhající diagonály. Posazení hranice oblohy výš umožnilo zobrazit více popředí; snímek působí mnohem prostorověji. 

Něco dál a něco blíž

Další rada pro zvýraznění prostoru zní: umístěte do snímku výrazné popředí. Nemusíte pracně přestavovat vyhlédnutý záběr, spíše se důkladně dívejte kolem sebe a využívejte takříkajíc přirozeného popředí. Mnohdy totiž stačí udělat pár kroků dozadu nebo bokem a do záběru se vám vloudí zajímavý objekt.

Budete-li si chtít podobně jako já vyfotit zajímavé dětské prolézačky, můžete je prostě „odprásknout“ z místa, kde zrovna stojíte, a spoléhat na to, že dostatek prostoru dodá snímku mírně šikmý pohled.

prostor3.jpg 
Vytvoříte ovšem zase jen tuctovou „středovku“ a navíc ta obloha přes půl fotky… Rozhlédněte se tedy kolem sebe a najděte lepší řešení. Dva kroky vzad a máte v záběru výrazné popředí, které navíc funguje jako detail k dokreslení celkového pohledu na dřevěné skulptury pro děti.

prostor4.jpg

Třetí dimenze fotografie

Určitě jste se už někdy setkali s podivně rozostřenými pestrobarevnými obrázky nebo fotografiemi, které však po použití speciálních brýlí získávají výrazný prostorový efekt. Takové 3D fotografie, nebo chcete-li odborně anaglyfy, si můžete bez větší námahy zhotovit sami. Budete k tomu potřebovat jen fotomobil a program Zoner Photo Studio 8 ve verzi Professional. Pokud vlastníte nižší verzi tohoto programu, můžete si za 299 Kč koupit samostatnou aplikaci Zoner 3D Photo Maker. Ta pracuje stejně jako funkce 3D obrázky ve verzi Professional a v balení také najdete potřebné brýle.

ZPS8_brejle.jpg

  • Prvním krokem je samozřejmě vyfocení požadovaného záběru. V tomto případě ale musíte udělat dva snímky. Po nasnímání prvního posuňte fotomobil asi o 7 cm doprava a pořiďte druhý záběr. Oněch 7 cm představuje průměrnou vzdálenost středu očí od sebe. Jde tedy o to, abyste první snímek udělali jakoby levým okem a druhý z pohledu oka pravého.
  • Po stažení obou zdánlivě shodných snímků do počítače spusťte Zoner Photo Studio 8, v Průzkumníkovi označte obě fotografie a v menu Publikovat klepněte na volbu 3D obrázky.
  • První dvě dialogová okna můžete přeskočit pomocí kliknutí na tlačítko Další, čímž se dostanete do nejdůležitější části pracovního postupu, reprezentované oknem 3D obrázky – vytvoření anaglyfu.
    anaglyf_1.jpg
  • V levé horní části okna můžete zvolit, zda chcete výslednou 3D fotografii zobrazit v černobílé, barevné nebo polobarevné škále. Pro barevnou fotografii doporučujeme použít volbu Optimalizovaný, při jejíž aktivaci vám program umožní nastavovat Úroveň červeného kanálu – posuvník pod volbou Optimalizovaný. Pomocí úrovně červeného kanálu lze zvýrazňovat, nebo naopak potlačovat prostorový efekt. Tuto a další úpravy však provádějte již s nasazenými brýlemi – ty totiž fungují nejen na vytištěné fotografii, ale také při prohlížení na monitoru.
  • Velmi důležitá je sekce tlačítek Úprava překryvu. Jednotlivými šipkami můžete jemně posouvat překrytými dílčími snímky. Při focení se vám totiž zpravidla nepodaří udržet mobil v dokonalé rovině a právě tyto ovládací prvky umožní chybu napravit.
  • Jakmile jste s výsledkem spokojeni, stačí klepnout na tlačítko Další, přičemž v posledním dialogovém okně vám program nabídne buď otevření výsledného anaglyfu, nebo rovnou uložení. Prostorový snímek si můžete následně vytisknout.

anaglyf_final.jpg
Kýžený výsledek: anaglyf

Diskuze (5) Další článek: Nadupaná Toshiba s Bluetooth brýlemi

Témata článku: , , F +, Nejdůležitější část, Mobil, Zajímavý objekt, MOBI, Pro +, Jak, Pár kroků, Prostor