Jaké mobily jsou nejprodávanější?

Ve třetím čtvrtletí tohoto roku klesl prodej mobilních telefonů na celém světě o deset procent oproti stejnému období minulého roku. Co způsobuje tento pokles? Jaký podíl mají jednotliví výrobci?
Jaké mobily jsou nejprodávanější?

Mrkněme se nejprve na pět nejúspěšnějších výrobců třetího čtvrtletí tohoto roku. Na prvním místě je, jak jinak, Nokia se svými 33,4 procenty trhu. Druhá Motorola se drží s podílem 15,7 procent, navíc si polepšila oproti druhému kvartálu tohoto roku o 1,8 procenta. Třetí následuje Ericsson s podílem 9,6 procent. K rošádě došlo na místě čtvrtém – Samsung (7,5 procent) odstrčil Siemens (7,2 procent) až na místo páté. Za úspěchem Samsungu jistě stojí velký asijský trh, na kterém jsou „véčkové“ telefony od Samsungu velmi oblíbené.

Prodej mobilních telefonů však kleslá. Nová zpráva od společnosti Gartner Dataquest vypovídá o desetiprocentním snížení prodeje ve třetím kvartálu let 2000 (zhruba 104,6 milionů prodaných mobilů) a 2001 (jen 94,4 milionů mobilních telefonů). Tento pokles může být podmíněn mnoha různými faktory.

Co způsobuje pokles prodeje?

Příklad můžeme hledat i u nás. Penetrace v naší zemi již přesáhla padesát procent a zájem o mobilní telefony stagnuje nebo klesá. Nejinak je tomu i ve světě. Většina hospodářsky rozvinutých států má vysokou penetraci mobilních telefonů, logickým důsledkem je úbytek nových zákazníků. Samozřejmě existuje mnoho zemí, kde mobilní boom ještě neproběhl (příkladem budiž Afrika), tyto země však nejsou pro výrobce příliš lukrativní a tamní kupní potenciál není příliš veliký.

Za poslední rok se také objevilo vcelku hodně technologií, kteréžto by chtěla vlastnit a využívat nejen mládež, ale i uživatelé s nižším příjmem. Pro příklad uveďme rychlé datové přenosy GPRS pro levnější a pohodlnější wapování, či multimediální zprávy EMS. Potenciální zákazníci vyčkávají snížení cen mobilních telefonů s podporou těchto nových funkcí. Vezmeme-li to z druhého konce, zákazníci, kteří by si přáli na plno využívat nových služeb čekají, až se poplatky za tyto služby sníží na přijatelnou hranici. Do této doby pro ně nemá cenu investovat do nového přístroje.

A ostřeji – v posledním období se na trhu neobjevilo mnoho „revolučních“ mobilů, které by přinutily zákazníky svůj starý přístroj prodat a koupit si nový. Proč neukázat pomyslným prstem na Nokii. Podíl finského výrobce na celosvětovém trhu je zhruba 33,4 procent (mimochodem klesl oproti stejnému období roku minulého o 1,4 procent) a tudíž se právě Nokie podílí největší měrou na prodejnosti. Abych navázal – Nokie za poslední rok nenabídla žádný přístroj, který by přinutil stávající majitele kupovat nový mobil. Bylo by ode mne neobjektivní nepoukázat i na další výrobce. Nové telefony – zejména té nejnižší cenové kategorie, jsou jen předělávky přístrojů sice oblíbených, ale starých. Například Siemens C45 je dražší než C35i, i když toho o mnoho víc nenabízí. Spíše naopak. Ve stejném duchu se nese i Alcatel OT 511 či Sony CMD-J7/70.  Že by dobrých nápadů v inženýrských hlavách a na rýsovacích prknech ubývalo?

Dalším důvodem je dle Dataquestu vyčkávání zákazníků na sítě třetí generace. Z pohledu Čecha se toto může zdát jako slabý argument, v ostatních zemích, kde se již UMTS buduje, může tato skutečnost prodej klasických, neřku-li starých mobilů, ovlivnit.

Vidím město veliké… a obchody plné mobiluchtivých zákazníků

Jak to bude vypadat s mobilními telefony v budoucnu můžeme posoudit už dnes. V pondělí představila Nokie své tři nové modely, které jsou však dle názorů v diskusi jen předělávky modelů starších do nového kabátku. Pomalu by se mohlo zdát, že je potenciál sítě GSM a potažmo i mobilních telefonů pro tuto síť vyčerpán, a výrobci se snaží situaci zachránit výměnnými kryty a melodiemi z Internetu. Jestliže se nástup mobilních sítí třetí generace z jakýchkoli důvodů opozdí, klesne prodej klasických telefonů ještě více. Nechme se však překvapit.

 

Témata článku: Ostatní, Siemens C45, Sony CMD-J7, Mobil