Jsou naše mobilní sítě spolehlivé?

Nedávno se na Internetu objevily informace o kvalitě a počtu úspěšných hovorů v anglických mobilních sítích. Chcete vědět, jak si stojíme u nás a zda jsou české mobilní sítě kvalitnější než ty anglické?
Jsou naše mobilní sítě spolehlivé?

Jemný úvod

Mnou zmíněná zpráva uvádí některé hodnoty úspěšnosti uskutečněných hovorů v anglických mobilních sítích. Nejdříve si však neodpustím krátký úvod do způsobu měření a zaznamenávání úspěšnosti uskutečněných hovorů v mobilních sítích. Musíme si říci, pro zjištění kvality sítě (myšleno z hlediska stability a úspěšnosti navázaných spojení) se používají dvě klíčové hodnoty. Prvním z těchto kvalitativních parametrů je hodnota Call Blocking Rate (dále jen CBR), která určuje počet neuskutečněných hovorů. Druhým parametrem je hodnota Call Dropped Rate (dále CDR), která určuje počet přerušených hovorů. Obě tyto hodnoty se uvádějí percentuálním zápisem.

Británie pro srovnání

Nyní, když máme za sebou velmi zběžný úvod (znalci a profíci mé zjednodušení jistě omluví :-) do základů zjišťování kvality mobilních sítí, můžeme si bez obav naservírovat výsledky anglických měření. Podle zveřejněných průzkumů, které probíhaly v sítích anglických operátorů One2One, BT Cellnet a Vodafone prokázal, že procento neúspěšně uskutečněných hovorů je o mnoho vyšší, než se všeobecně předpokládalo – podle průzkumu dosahuje hodnota CDR v čase do dvou minut od vytočení volaného čísla celých 95 procent. Musím zde však na obranu anglickým operátorů uvést, že měření probíhalo především v hustě osídlených oblastech, jakými jsou například velká města.

Při pohledu na celou síť vypadají procenta CDR již o něco přijatelněji – BT Cellnet dosahuje ve své síti hodnoty 1,7 procenta, One2One dosahuje 3,5 procent a Vodafone hlásí 2,5 procent rozpadlých hovorů.

Jsme v Čechách lepší?

Jistě vás také zajímá, jak jsme na tom v českých mobilních sítích. Požadavek, který je definován přímo Českým telekomunikačním úřadem. Vězte tedy, že podle ČTÚ nesmí naši mobilní operátoři ve svých sítích přesáhnout tří procentní hodnotu ukazatele CBR ani hodnotu tří procent ukazatele CDR. Pro lepší srovnání zde uvedu hodnoty nejstaršího operátora, společnosti Eurotel, v jehož síti v měsíci říjnu dosáhly hodnoty DBR poměrně nízké hodnoty 1,39 procenta a CDR ještě příjemnějších 1,22 procenta. Jak je tedy vidět, jsme na tom o několik desetin procenta lépe, než v Anglii.

A co vy, co si o tomto tématu myslíte? Padají vaše hovory často nebo je každý váš telefonát úspěšný?

Témata článku: Ostatní, Mobilní sítě

47 komentářů

Nejnovější komentáře

  • PuDr 26. 11. 2001 15:19:54
    Ja Prazaky nesnasim, ja su z Moravy
  • SVB 26. 11. 2001 11:43:40
    Jsi fakt komik. Nic jsem proti Moravakum nemel, ale ted asi zacnu
  • Slávek 24. 11. 2001 14:30:42
    Naše firma presla asi pred rokem na Oskara z Eurotelu. Pod Eurotelem mame...
Určitě si přečtěte


komerční sdělení

Komerční sdělení