Každý druhý Čech má Nokii

Zjistit, kolik se prodalo na českém trhu mobilů, je práce skoro pro detektiva. Mnozí výrobci prodeje neudávají, takže celkové číslo můžeme jenom domýšlet. Jedno je ale jasné: Česku vládne Nokia a Siemens, ostatní paběrkují
Každý druhý Čech má Nokii

Nokia prodala tolik, co ostatní dohromady

Zatímco celosvětově udávají mobilní značky svoje prodeje celkem bez problémů, české pobočky dělají drahoty. Svoje prodejní výsledky oficiálně zveřejnil pouze Siemens, který udává 685 tisíc prodaných mobilů. Nokia jen naznačila, a sice že číslo jejích prodejů má sedm míst, ale jen těsně - tedy něco málo přes milion. Ostatní světově majoritní značky jako Motorola, Sony Ericsson a Alcatel svoje výsledky snezveřejňují, ať už k tomu mají důvody jakékoliv; my jejich rozhodnutí respektujeme.

Se svými prodeji se ale netají společnost Kiboon, která k nám dováží Samsungy – ta překročila číslo deset tisíc kousků, ale v těchto počtech jsou také mobily prodané na Slovensku. Samsung S100 už prodává Oskar, model V200 by mohl mít od dubna T-Mobile. Prodávat se ale jistě budou i další modely, jako S300 nebo A800. Příští rok by mohl být podíl Samsungu na našem trhu vyšší.

Prodány dva miliony mobilů

Siemens zároveň říká, že podle statistik agentur by se jeho podíl na českém trhu mohl blížit 34,5 procentům. Nokia by v tomto případě mohla mít podle nějakých padesát procent trhu a zbytek, tedy 15,5 procenta, připadá na ostatní výrobce. Celkem by se tak prodaly dva miliony mobilů. Na značky Alcatel, Motorola, Sony Ericsson a další tak zbývá pouhých 315 tisíc kusů, což je docela málo.

Podle našich zdrojů by mohl Sony Ericsson v Česku prodat zhruba 120 až 130 tisíc kusů, počítejme spíše s tou spodní hranicí. Alcatel by se mohl pohybovat někde v rozmezí 130 až 140 tisíci, české zastoupení přiznává, že oproti předchozímu roku zaznamenali dramatický pokles. Motorola by se pak měla vejít do nějakých čtyřiceti až padesáti tisíc kusů.

K celkovému číslu prodaných mobilů lze přijít i jinak: Eurotel podle našich informací prodal 650 tisíc kusů, T-Mobile 640 tisíc a Oskar 224 tisíc. Celkem 1,514 milionů kusů. V tomto čísle jsou ale zahrnuty také mobily, které operátoři nakoupili již v roce 2001, takže je nelze do celkových počtů roku 2002 počítat. Např. Eurotel nakoupil v roce 2002 jen 410 tisíc mobilů, což je 63 procent z celkových prodejů. U T-Mobilu a Oskara však bylo toto procento vyšší. Pokud počítáme, že operátoři loni od výrobců nakoupili 75 procent mobilů, které prodali (viz čísla výše), jsou reálné nákupy 1,135 milionu kusů. jen takové mobily lze zahrnout do prodejů jednotlivých značek.

Teď trošku obrat: Nokia prodala loni milion mobilů, přičemž šedesát procent u operátorů, čtyřicet u distributorů. Pokud bychom tento poměr vztáhli na všechny značky, prodalo by se loni na českém trhu 1,9 milionů mobil, tedy zhruba o sto tisíc méně, než nám vyšlo v předchozím případě. To by ale neseděly počty u jednotlivých výrobců, ledaže by Nokia nebo Siemens prodali méně.

Nejvíce prodávají operátoři

Je ale jasné, že ne všichni prodejci mají stejný poměr prodejů přes operátory a distributory, např. Alcatel a Siemens podle našich zdrojů prodává převážnou část mobilů přes operátory, zatímco u Sony Ericsson je to zhruba půl na půl; např. Oskar totiž mobily Sony Ericsson neprodává vůbec. Celkový počet prodaných mobilů by tak mohl klidně vyšší, ale i nižší.

Oskar nám navíc sdělil jednu zajímavou informaci: v prodejích je u Oskara na prvním místě Nokia, potom Siemens, pak dlouho nic, následuje Alcatel a Motorola. Oskar rovněž uvádí, že průměrná cena prodaných mobilů vzrostla z pěti tisíc na šest, lidé jsou tedy ochotni připlatit si za dražší mobil.

Český mobilní trh je obestřen tajemstvím a je těžké jeho roušku poodhalit. Nicméně i z toho mála, co známe, je patrné, jak velký náskok zde mají značky Nokia a Siemens. Prodeje ostatních značek klesají buď pro nedostatek novinek (Alcatel, částečně Motorola), nebo proto, že je operátoři neprodávají nebo prodávají v omezené míře (Sony Ericsson, Motorola, Panasonic, Philips, Samsung, Sagem apod.). Operátoři totiž u nás prodají stále více, než nezávislá distribuční síť. Tento poměr se časem ale obrátí.

A co šedý dovoz?

Noční můrou českých zastoupení světových výrobců je ale šedý dovoz. Tomuto tématu jsme se na MobilManii věnovali už hodněkrát, takže jej nebudu rozebírat. Jen stručně: šedé mobily jsou takové mobily, který nejdou oficiálně přes česká zastoupení, ale prodejce je vozí přímo ze zahraničí. Takových mobilů se u nás mohly prodat klidně statisíce, přesné číslo si ale netroufáme odhadnout. Ale i tyto mobily je nutné do celkového počtu prodaných mobilů v Česku zahrnout.

Na závěr je připomínám, že článek vychází jen z několika přesných čísel, zatímco ostatní jsou různými způsoby odhadnuta, takže se skutečnost může od informací v článku trochu lišit.

Témata článku: Nokia, Ostatní, Samsung S100, Čech, Druh