Kdo je jednička mezi operátory? To se ještě dlouho nedozvíme

Počet zákazníků nebo parametr ARPU jsou jen malé kousky celkové skládačky. A dokonce ani obrat ani účetní zisk nestačí k tomu, abychom mohli s jistotou říci, který operátor je jednička na českém trhu.
Kdo je jednička mezi operátory? To se ještě dlouho nedozvíme

Nepřehlédnutelná kampaň T-Mobilu, kterou operátor svým zákazníkům poděkoval za to, že „jsme všichni jedničky“, vyvolala reakci nejen v odborném tisku. Je jedničkou na trhu skutečně T-Mobile? Nechlubí se neprávem, zatímco je Eurotel stále lídrem?

Počet karet SIM nestačí

Nechci opakovat to, co bylo ve všech těchto článcích řečeno (tržby, zisk, výnos na zákazníka atd.), ale pokusím se podívat na pojem „úspěšnost“ mobilních operátorů z méně obvyklého pohledu. Je však vhodné ještě poznamenat, že T-Mobile sám – ústy svého vždy korektního šéfa Rolanda Mahlera – uznává, že počet SIM karet není tím nejdůležitějším údajem. Dále tvrdí, že firma bude skutečnou jedničkou, tedy operátorem s nejlepšími finančními výsledky, za dva roky.

Co by tedy mělo být kritériem pro vyhlášení ne největšího, ale nejúspěšnějšího mobilního operátora? Zdánlivě nezpochybnitelný je obrat, tržby firmy. Ten, kdo vybral od zákazníků více peněz, je větší a tudíž nejúspěšnější.

Ale je tomu tak doopravdy? Nikoli: masivní část tržeb totiž vyberou operátoři sami od sebe navzájem, když jejich zákazníci volají mezi sebou. Ke třem mobilním operátorům je nutné přičíst ještě Český Telecom a v menší míře operátory alternativní a zahraniční. Částky, které si operátoři za volání mezi sebou účtují, se přitom mohou značně lišit, jsou určeny především jejich obchodní dohodou. Mohou existovat například také varianty „ty mně za draho a já tobě za draho“, nebo i „ty mně za levno a já tobě za levno“. Výše těchto přefakturací nemusí mít mnoho společného s tarify při volání do jiných sítí. Zde bychom mohli hledat klíč k nečekaně vysokému ARPU (průměrnému výnosu na zákazníka) u Oskara/Vodafone, a možná i k poměrně nízkému ARPU u Eurotelu, který může mít nastavené přátelské ceny (oběma směry) se svou matkou – Českým Telecomem. Tržby tedy také nejsou skálopevným údajem pro vyhodnocení velikosti operátora.

Druhým zásadním kritériem je pochopitelně zisk – ten je nejblíže ke slovu „úspěšnost“, nikoli „velikost“ firmy. Jenomže ani ziskovost není u mobilních operátorů kritériem, podle kterého lze operátory snadno postavit do řady a porovnávat, který jej má větší. I standardní účetní metody, které operátoři používají, poskytují určitou volnost například v metodách odepisování prvotních investic. Ty jsou samozřejmě u mobilního operátora gigantické. Různé údaje o zisku, např. dle evropského mezinárodního účetnictví, dle americké účetní metody, dle českého účetnictví, údaje EBITDA, EBIT atd., bez toho, že by posuzující přesně znal použitou metodu, tedy rovněž neumožňují přesné porovnání a vytvoření závěru. A to ještě nehovořím o nutnosti posuzování v delším časovém období – jednoleté výsledky v situaci, kdy operátoři například rozšiřují své sítě, také nejsou dostatečně vypovídající.

Není nad čisté peníze

Existují další kritéria, která se ale v tiskových zprávách neobjevují – a která jsou přitom podstatnými kousky skládačky. Zásadním je zcela přízemní kritérium cash flow, tedy kolik hotovosti je schopen operátor vytvářet. Právem se říká, že „cash is the king“, tedy že účetně lze „nahonit“ zisk, ale pokud se firmě nehromadí na účtu peníze, které si mohou akcionáři, investoři brát zpět, je takový zisk k ničemu. Hodnoty cash flow v porovnání s prvotními investicemi a nejen za jeden rok, ale za celou existenci operátora nebývají k dispozici. Tvorbu hotovosti je nutné doplnit dalšími bilančními položkami: jak je operátor zadlužen? Jaké má majetky a jakou mají hodnotu? I v malém českém prostředí nalezneme mezi jednotlivými operátory výrazné rozdíly: například Oskar outsourcuje větší část činností než například Eurotel; některý operátor zařízení či další služby pronajímá, jiný je vlastní.

Účetnictví samozřejmě řeší rozpouštění investic do nákladů, tzv. odpisy. Ale odpovídá doba odepisování skutečné době morální životnosti daného zařízení?

Dalším důležitým kritériem, které nebývá publikované a vysvětlované, je marže operátora. Marže, a to v procentuální i absolutní hodnotě, je cenným údajem. Udává cosi jako „maximální teoretický zisk operátora“. Marže ukazuje, jak levně či draho je schopen operátor nakupovat, vytvářet svoje služby.

K čemu je dobré být jedničkou?

Jak je vidět, na základě veřejně dostupných údajů se nemůžeme úspěšně dobrat k vyhodnocení, který operátor je skutečně nejúspěšnější. A dokonce i toho, který si může s čistým svědomím říci, že je „největší“. V souboji Eurotelu s T-Mobilem to ani není vůbec důležité, pozice obou firem na domácím trhu je poměrně vyrovnaná. Zajímavější by bylo vědět, jaký má za nimi odstup například v míře zisku Oskar/Vodafone. A konečně: pro uživatele je to, zda je jeho operátor první nebo druhý, úplně irelevantní.

Témata článku: Operátoři, Vodafone, O2, T-Mobile

29 komentářů

Nejnovější komentáře

  • wangofka, wangofka 2. 11. 2005 14:49:08
    no myslim ze muj prispevek mel nasobne vyssi informacni hodnotu nez tvuj,...
  • nahodny kolemjdouci 13. 9. 2005 23:54:45
    to jste nas vsechny...
  • mmarek26, mmarek26 13. 9. 2005 23:44:10
    mluvim o posledni vete clanku, ze je irelevantni kdo...
Určitě si přečtěte

Sigfox v praxi: Jak internet věcí pomáhá k lepšímu vínu

Sigfox v praxi: Jak internet věcí pomáhá k lepšímu vínu

** Internet věcí už není prázdná fráze ** Čekali byste chytrou elektroniku ve vinohradu na jihu Moravy? ** Čerstvé informace každých 30 minut umožní šetrně pracovat s chemií

17.  8.  2017 | časopis Computer, Michlovský Jakub

Srpnový ceník O2: pět novinek a štědré slevy na iPhony a modely Huawei

Srpnový ceník O2: pět novinek a štědré slevy na iPhony a modely Huawei

** iPhone 7 32 GB nyní pořídíte těsně pod 20 tisíc korun ** Novinky náleží do střední třídy, Huawei Y6 2017 vyjde na 3 995 Kč ** Na konci léta nabízí O2 slevu až tři tisíce no nový mobil, za úpis

5.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 3


komerční sdělení

Komerční sdělení