Kdo to je Vodafone?

Globální operátor Vodafone jedná o koupi našeho Oskara. Možná už dnes bychom mohli znát výsledky jednání, v každém případě je velmi pravděpodobné, že se u nás Vodafone objeví. Připravili jsme článek, ve kterém zjistíte, kdo to vlastně Vodafone je.
(Tento článek vyšel v časopisu Mobility 11/04, aktualizovali jsme jej a doplnili)

Vodafone je nadnárodní společnost pocházející z Velké Británie. Přímo působí na pěti kontinentech v 26 zemích a prostřednictvím jiných firem v dalších 14 zemích světa. K 31. prosinci loňského roku měla zaregistrováno více než 152 milionů zákazníků (399 milionů spolu s partnery).

Název Vodafone nepředstavuje vodní telefony ani spolek podvodníků. Jde o zkratku anglických slov voice (hlas), data a phone (telefon). Zkratka by měla vyjadřovat záměry společnosti poskytovat hlasové a datové služby prostřednictvím mobilního telefonu. Symbolem operátora je bílé stylizované písmeno O v červeném poli ve tvaru karty SIM.

Zrod obra

Britská firma Racal Electronics získala v roce 1982 licenci na provozování telefonní sítě ve Velké Británii. O dva roky později byl jako přidružená společnost vytvořen Vodafone. Nezávislost získal v roce 1991, kdy změnil svůj název na stávající Vodafone Group. V tomtéž roce spustil první síť GSM ve Spojeném království a uskutečnil jako první na světě roamingový hovor s finským Telecomem. O dva roky později už mu ostrovy nestačily a uzavřel smlouvy se společnostmi v Německu, jižní Africe, Austrálii, na Fidži a v Řecku, později následovaly další země.

V roce 1999 došlo ke spojení s firmou AirTouch Communications provozující mobilní síť ve Spojených státech a vznikl největší světový mobilní operátor. Pak už byla cesta otevřená a Vodafone se šířil, skupoval a uzavíral smlouvy s dalšími společnostmi po celém světě.

Co znamená být největší

Podle poslední studie o nejobdivovanějších společnostech světa, kterou provádí list Financial Times a společnost PricewaterhauseCoopers, se Vodafone umístil na 21. příčce. Nechal za sebou i významné firmy jako třeba British Petroleum (BP) nebo Virgin. Jeho akcie jsou řazeny mezi první stovku na světě a podle kapitálu, který činí přibližně 86 miliard liber (asi 3,8 bilionu korun), byl v polovině roku 2003 zařazen na 11. místo v žebříčku největších společností kapitálových trhů.

Pro velké společnosti je typická reklamní a sponzorská činnost, a to především ve sportu. Vodafone nezůstává v tomto směru nijak pozadu. Jeho pýchou je zejména podpora stáje Ferrari ve Formuli 1 a slavného anglického fotbalového klubu Manchester United.

Jak chutná moc

Největší mobilní operátor na světě si může diktovat podmínky a nebát se při-tom o své postavení. Je schopen dodávat vlastní mobilní telefony za nižší ceny. Velcí výrobci mobilních zařízení s Vodafonem uzavírají exkluzivní smlouvy a přizpůsobují parametry svých přístrojů jeho potřebám a nabídce. Většina mobilních telefonů prodávaných v prodejnách Vodafonu pak nese logo operátora a poskytuje přímý přístup ke specializovaným službám. Mnoho notebooků a kapesních počítačů už výrobci automaticky přednastavují pro snadné připojení ke GPRS od Vodafonu.

Vodafone se dokázal postavit i největší počítačové firmě Microsoft, když dal přednost mnohem menší firmě RealNetworks v konkurzu na dodávku softwaru pro mobilní telefony. I když Vodafone oficiálně tvrdí, že nabídka RealNetworks byla lepší, svou roli zřejmě sehrála i politika.

Síla Vodafonu se ale nelíbí konkurenci a ani úředníkům. Nejdříve byl obviněn evropskou komisí z předražení roamingu pro jiné společnosti, které nepatří do jeho sítě. V roce 2001 se Vodafone rozhodl zavést nízké ceny pro roamingová volání v rámci „svých“ operátorů. Reakce konkurentů přišla o dva roky později, kdy se deset globálních a národních operátorů spojilo do dvou seskupení jako protiváha. První utvořil T-Mobile, Orange, Telecom Italia a Telefónica Moviles (Španělsko), ve druhé skupině je O2, Amena (Španělsko), Panon (Maďarsko), Sunrise (Švýcarsko), Telenor (Norsko) a Wind (Itálie). Až díky tomuto kroku se ceny roamingu začaly snižovat.

Živý Vodafone

Stejně jako má T-Mobile portál t-zones, tak i Vodafone nabízí svoji službu na bázi japonského fenoménu i-mode. Služba, která z wapového prohlížeče udělá skvělý zdroj informací a multimédií i e-mailového klienta, se jmenuje Vodafone Live!. Měla by především naučit zákazníky plně využívat možností multimediálních technologií. Právě ty jsou totiž základem sítí třetí generace, na jejichž rozšíření Vodafone pracuje všemi silami.

Poslední velkou novinkou v nabídce služeb Vodafone Live! bylo rozšíření o lokalizační službu MapWay, která obsahuje databázi důležitých míst a budov. Nabízí zákazníkům navigaci k určitému cíli pomocí jednoduchých map, ke kterým je dodáván i popis jednotlivých míst.

Globální budoucnost podle Vodafonu

Vodafone si pro své další působení v oboru mobilní komunikace vytyčil tři základní cíle. Rád by upevnil své silné postavení na trhu a více semknul jednotlivé divize a přidružené společnosti. K tomu by měla přispět také společnost Portal Software, s níž uzavřel smlouvu. Jde o přední světovou firmu, která poskytuje fakturovací řešení pro mezinárodní komunikační a mediální trhy. Vodafone by chtěl ve spolupráci s ní vyvinout a zavést globální systém účtování hovorného, který bude přesně splňovat jeho požadavky.

Druhým cílem je spuštění sítí třetí generace u všech operátorů sítě Vodafone a naučit zákazníky využívat služeb 3G. O Vánocích byly aktuální „3G balíčky,“ které obsahovaly deset nových mobilních telefonů pro sítě 3G za výhodné ceny. Šlo většinou o speciální edice přímo nastavené pro používání Vodafone Live!.

Třetím cílem Vodafonu je získat ještě více zemí a operátorů do své globální sítě. Už dříve ukázal, že se nebojí jít i do zemí, kam se jiní globální operátoři neodvažují, například do Číny, Japonska nebo na Fidži. Vodafone se ale zaměřuje především na evropské trhy a na starém kontinentu je ještě mnoho zemí, na které si brousí zuby. A co si jednou Vodafone zamane, to většinou také dostane.

Důležití lidé ve Vodafonu

Předseda představenstva: Lord MacLaurin of Knebworth
Zástupce předsedy představenstva: Paul Hazen
Výkonný ředitel: Arun Sarin
Provozní ředitel: Sir Julian Horn-Smith
Technický ředitel: Thomas Geitner
Finanční ředitel: Ken Hydon
Marketingový ředitel: Peter Bamford

Dotazník

Název: Vodafone Group
Rok založení: 1982
Sídlo: Newbury, Velká Británie
Web: www.vodafone.com

Pozice na světovém trhu: 1
Pozice na evropském trhu: 1
Počet zákazníků: 151,8 milionů
Počet zemí: 26, v dalších 14 jako partner

Seznam zemí: Velká Británie, Irsko, Německo, Maďarsko, Nizozemsko, Švédsko, Belgie, Francie, Polsko, Švýcar-sko, Itálie, Řecko, Malta, Portugalsko, Španělsko, Albánie, Rumunsko, USA, Japonsko, Austrálie, Nový Zéland, Fidži, Čína, Egypt, Keňa, Jihoafrická republika

Počet zaměstnanců: asi 60 000
Příjmy za poslední finanční rok: 39,446 miliard liber (1,8 biliónu korun)

Diskuze (44) Další článek: Anonymní mobily: ano či ne?

Témata článku: , , Voda, Fidži, , Globální síť, Keňa, Typ reklam, Bilión, Jihoafrická republika, Britská firma,