Když na věc vlítne Grafová s Agassim...

Výstraha předem všem věčným rýpalům a vševědům: článek naprosto a záměrně pomíjí, který operátor je horší a který lepší, který má horší služby a který lepší ceny – věnuje se výlučně jejich marketingu.

Když se Paegas přejmenovával na T-Mobile, hovořilo se o nutnosti velmi rozsáhlé, dlouhodobé a nákladné rebrandingové reklamní kampaně: takové, která vlastně vymaže z myslí lidí slovo Paegas (či Pegas, to je jedno – zkrátka to, jak měli uživatelé tohoto operátora zafixovaného) a na uprázdněné místo rychle vloží T-Mobile. Vzhledem k tomu, že Paegas se nám do mozkových závitů vrýval několik let s intenzitou několika desítek zásahů denně, logická úvaha by zněla, že přemazání, pokud bychom jej nechtěli nechávat zubu času, by si vyžádalo obdobný počet úderů. A do reklamních kampaní RadioMobil každý rok ukládal hezkých pár set miliónů korun.

Jenomže, jak se zdá, všechno je jinak: stačí, když se z megaboardů, časopiseckých dvoustran a televizních spotů na uživatele usmějí dvě vrcholné sportovní hvězdy a cíle je dosaženo snadno a rychle. Ne levně: Grafová s Agassim si vyjdou skutečně o něco dráž než partička rozjuchaných teenagerů zachycených ve výskoku, ale dojem je okamžitý, nezapomenutelný a ve srovnání s záplavou upachtěných reklamních spotů nesmírně působivý svou jednoduchostí.

RadioMobilu se touto reklamní kampaní – nesrovnatelně lepší a působivější než úvodní, s otáčející se kostkou ukazující “světovost” nového RadioMobilu – daří navíc zabít dvě mouchy jednou ranou. Kromě úspěšného rebrandingu, tj. uvyknutí lidí na název a logo T-Mobile, musí uvyknout náročnější a firemní zákazníky, že je pro ně partnerem, kterého chtějí a kterého si zaslouží.

Historii obou operátorů známe všichni zpaměti: Eurotel byl první a tak mu firemní zákazníci a různí zbohatlíci (nikdo jiný si mobil nemohl ze začátku dovolit) spadli do klína. Radiomobil nerovný boj na této půdě ze začátku vynechal a soustředil se na skupinu zákazníků, kterou zase pro změnu moc neoslovoval Eurotel: mládež s předplacenými kartami. To se mu podařilo dokonale a naopak Eurotel nedokázal dostatečně kontrovat: mělo to ale jeden nedostatek, Paegas byl vnímán všemi jako “ta Nevaž se odvaž se firma” a pro Opravdu Velkého Manažera bylo zcela nepřípustné rozdávat partnerům číslo telefonu začínající na 0603 – asi jako kdyby si nasadil k obleku od Armaniho digitálky od Vietnamce za padesát dva korun. Časy se pak už trochu změnily, ale Radiomobilu jeho intenzivní zaměření na předplacené karty a cenově citlivé zákaznictvo dělalo stále problém: to se nedá smýt, navíc kampaně pokračovaly a pokračují.

Nyní s T-Mobile, Grafovou, Agassim a případnými dalšími velkými celebritami se, alespoň co se týká vnímání běžnou veřejností, Radiomobil elegantně vyšvihl na úroveň Eurotelu, protože za sebou Paegase s Twistem nechal kdesi vzadu; navíc může separátně Twist dále marketingově prosazovat a současně se k němu jako T-Mobile skoro nehlásit.

Radiomobilu se takto podařil takřka geniální krok a Eurotelu nyní příliš nezávidím. I když za ním také stojí světová firma, T-Mobile je evropsky známá značka nejsilnějšího telekomu, navíc německého (Německo přináší u technických produktů další pozitiva do vnímání: solidnost, preciznost, kvalitu) a v kampani to dokonale využila. Určitou rozpačitost u marketingu napovídá i momentální kampaň “navlečená telefonující lyžařka na rozpálené letní louce”, ze které mám vždy okamžitý dojem – té musí být odporné horko; to má ale z toho, že tam už od zimy sedí a pořád telefonuje.

Diskuze (35) Další článek: Volím stále aneb volby 2002 u našich operátorů

Témata článku: , , Zub času, Mozkový závit, Graf, Pegas, Věc