Ke druhé miliardě mobilů pomocí telefonků za pár stovek

Tím nejméně důležitým, co určuje cenu výrobku, jsou jeho výrobní náklady. Za další rozšířením mobilních telefonů musí stát cena, proto se chystají mobily za necelých třicet dolarů – našich sedm set korun.
Ke druhé miliardě mobilů pomocí telefonků za pár stovek

Levný mobil? Ještě nedávno to bylo šest, sedm tisíc korun, loni – zejména díky bezprecendentní vlně od Siemensu – dva, tři, čtyři tisíce. Výrobci mobilů totiž překonali jednu miliardu uživatelů s mobilním telefonem a začínají se rozhlížet, komu by udali tu druhou. Ve vyspělých zemích už není příliš komu. Zde všichni mobily mají a noví zákazníci budou jen upgradovat, takže tlak výrobců půjde spíš směrem „staré lampy za nové“. Ovšem je zde třetí svět: země jako Indie, státy Tichomoří, chudší oblasti Číny a jižní Ameriky, Afrika. Hlad po mobilním telefonování je už i zde, ale jedna základní překážka brání penetraci mobilů mimo vrstvičku nejbohatších – v zemích, kde se žije za dolar na den, mnoho mobilů za současné ceny neprodáte.

Mobily za sedm stovek

Výrobci mobilních telefonů sdružení v asociaci GSM (GSMA) proto přišli s iniciativou levných mobilů, které budou určeny právě pro tyto státy. Hlavním proponentem a předpokládaným největším výrobcem bude Motorola, které se to strategicky nejvíce hodí a jejíž nabídka vyhrála v tendru. Pokud to ale bude obchodně úspěšné, jsou i ostatní výrobci připraveni nabídnout levné mobily.

O jaké přístroje půjde? První je cena: má se pohybovat pod třiceti dolary za kus, tedy někde okolo sedmi set korun českých či níže. Šéf Motoroly Ed Zander k tomu pravil, že půjde o mobily „vysoce kvalitní a s nádherným designem“, což je docela půvabné, máme-li jej brát doslova. Proč tedy dosud Motorola své vysoce kvalitní mobily s nádherným designem nabízela za dvacetinásobek této ceny? Ale dobře, každý má právo na svá marketingová prohlášení, dokonce i generální ředitel. První mobil z této kategorie, se kterým Motorola přichází, má být C117. Na stránkách firmy se ale o tomto modelu mnoho nedočteme, Motorola nám v nápovědě radí, že máme místo toho do vyhledávání zadat Boris Jelcin. Tak to holt chodí, když webmaster volí místo nadčasových témat to, co zrovna frčelo před pěti lety, když nápovědu psal.

U nás jen těžko

Motorola a případně i další výrobci či zástupci sdružení hodlají levné telefony na rozvojových trzích propagovat i jinak než jen cenou. U této „speciální nabídky“ chtějí dosáhnout zrušení daní a cel, která jsou na tyto výrobky často velice vysoká. Největším trhem pro tyto mobily je nepochybně Indie, ve které se v současné době každý měsíc prodává asi 1,5 miliónu mobilů. I když je to gigantické číslo, stoprocentního pokrytí miliardové populace tohoto státu by se tímto tempem podařilo za sto let… nebo spíše nikdy, vzhledem k ještě rychlejšímu růstu počtu obyvatel Indie.

Můžeme se dočkat šíření těchto mobilů i u nás? Je to nepravděpodobné až vyloučené. Výrobci nebudou prodávat zboží za sedm stovek na trhu, který bez nesnází akceptuje cenu pěti až desetinásobnou. V tomto budou mít i podporu operátorů, bez jejichž kooperace se na trhu příliš uspět nedá: ti zase chtějí vydělávat na pokročilých službách, které ultralevné mobily zatím nebudou zvládat. Pokud se chceme i u nás dočkat mobilu za cenu dobrého oběda pro dva, musíme počkat, až se s něčím takovým na náš trh přihlásí třeba Číňani – a to nemusí trvat zase tak dlouho.

Aktivita GSMA i prohlášení Motoroly nám však dává poprvé možnost nahlédnout na skutečné výrobní ceny mobilního telefonu, byť jednoduchého. Pokud jej má firma prodávat na koncovém trhu pod 30 dolarů, pak čisté výrobní náklady musí být na třetině ceny, spíše níže. Vyrobit mobilní telefon tedy stojí dvě stovky – nemusíme zase ty ztrátové producenty mobilů tak moc litovat.

Témata článku: Ostatní, Telefon, Pomoc, Mobil, Druh


komerční sdělení

Komerční sdělení