Konec jedné legendy? Palm je na prodej

Loď jménem Palm jde nezadržitelně ke dnu. Zachránit ji může jen koupě jiným subjektem. Bude nové Palmy prodávat HTC, Nokia nebo někdo úplně jiný?

Na apríla si z toho spousta odborných magazínů ještě dělala legraci, o necelé dva týdny později je to ale fakt. Značka Palm je na prodej. Dnes o tom informovala analytická agentura Bloomberg. Tradiční kalifornský výrobce mobilních komunikátorů po 18 letech existence vypouští nouzové světlice a čeká, kdo vyslyší volání o pomoc.

Podle tří zdrojů obeznámených se situací nyní Palm jedná se dvěma brokerskými společnostmi a hledají nejvhodnějšího kupce. Mezi prvními zájemci mají figurovat asijské společnosti Lenovo a HTC. Obě mají s výrobou kapesních zařízení bohaté zkušenosti zejména po stránce hardware, Palm však může nabídnout licenci na vlastní operační systém webOS, díky kterému by kupec získal nástroj pro boj s konkurenčním Applem a Googlem.

Chcete mě?

Samotné vedení zatím fakt, že Palm nebo jeho části budou na prodej, ještě oficiálně neoznámilo. Situaci ohledně námluv nechtěly komentovat ani firmy HTC a Lenovo. V minulosti se spekulace ohledně prodeje Palmu objevily i v souvislosti se značkou Nokia. Finský výrobce odmítl sdělit, jestli má nebo nemá o koupi Palmu v současnosti zájem: "Nepřidáváme se ke spekulacím ani nekomentujeme takové dohady," dodala Bloombergu suše mluvčí Nokie Arja Suominen.

Mimo hru však nejsou ani ostatní hráči na trhu. Seriózní spekulace padají zejména v souvislosti s agresivně se rozvíjejícími čínskými značkami ZTE a Huawei. Číňané touží prorazit na mimodomovských trzích a koupě zavedené americké značky pro ně představuje jedinečnou příležitost. Tyto úvahy potvrzují slova tiskového mluvčího Huawei Rosse Gana: "Naše společnost je vždy otevřená novým příležitostem," nicméně nějaké konkrétní plány zveřejnit odmítl.

Koupě kalifornské společnosti by spoustě stávajících konkurentů mohla přinést užitek. "Palm má ve Spojených státech stále dobré jméno a ve své technologii má několik silných pilířů, takže je určitě o čem vyjednávat," vyjádřil se k možnosti prodeje kalifornské společnosti analytik z BOC International Holdings Frank He. "Cena akcií za poslední dobu výrazně klesla a Palm se tak stává lákavou příležitostí pro investici."

Když se obchodu nedaří

Hlavním a přetvrvávajícím problémem společnosti Palm je nezvládnutý marketing. Ačkoli aktuálně nabízené produkty Palm Pre a Palm Pixi patří mezi technologicky velmi vyspělá zařízení, Palm už od jejich uvedení na trh bojuje se špatnou prodejností (čtěte Palmu se dál nedaří. Vyrobí mnohem víc, než prodá). Největší vrásky dělá tradičnímu výrobci chytrých kapesních zařízení dravý Apple, který se svým iPhonem doslova ovládl americký trh, a zaoceánská jednička Blackberry. V Evropě se Palm prezentuje pouze symbolicky u několika poboček nadnárodních operátorů.

Finanční ředitel Palmu Doug Jeffries odhaduje, že v aktuálním hospodářském čtvrtletí, které u Palmu končí v květnu, prodeje nedosáhnou ani 150 milionů dolarů a situace firmy se začne pomalu stávat neudržitelnou. Aktuální hodnota společnosti byla vyčíslena na 871 milionů dolarů. Se 4,3% podílem na americkém trhu mobilních telefonů v posledním čtvrtletí 2009 obsadil Palm až šesté místo.

V současné době dodává Palm na trh pouze čtyři druhy zařízení: smartphony Palm Pre, Palm Pixi s operačním systémem webOS, které jako první nabídl americký operátor Sprint, a jejich novější stejnojmenné odvozeniny s přídomkem Plus. Ty se liší pouze v některých parametrech a prodávají se pouze v síti amerického operátora Verizon Wireless, v jednání je také spolupráce s americkou dvojkou AT&T.

Diskuze (21) Další článek: Hitparáda mobilů: do žebříčků promluvily zásadní novinky

Témata článku: Palm, , , Palm Pre, Dobré jméno, Značka palm, Prodej, Analytická agentura, Kupé, Konec, Společnost palm, Šesté místo, Pro +