Kouzlo zvané DRM: proč nelze kopírovat hry a melodie

Požádal vás někdo o přeposlání zajímavé melodie třeba přes Bluetooth, vy jste to několikrát zkoušeli, ale vždy marně? Je možné, že za to mohl ochránce elektronického zboží s označením DRM.
Kouzlo zvané DRM: proč nelze kopírovat hry a melodie

Co je DRM

DRM – zkratka anglických slov Digital Rights Management – je technologie, pomocí níž se zajišťuje dodržování autorských a distribučních práv autora nějakého elektronického zboží, tedy např. her, melodií, tapet apod. Technologie se týká šíření veškerých chráněných elektronických dokumentů přes internet nebo jiná elektronická média. Týká se tedy i mobilních telefonů, kde se před zkratku technologie ještě na znamení mobility někdy přidává písmeno M. Tento způsob také představuje nové možnosti pokud jde o distribuci, prodej a používání elektronického zboží.

MDRM mají na svědomí hned dvě organizace, o kterých jistě stojí za to říci si něco víc.

3GPP

V roce 1998 vznikla organizace 3GPP (3G Partnership Project), která se zabývá specifikacemi pro mobilní sítě třetí generace a má více než pět set členských organizací. Standardy pro DRM se organizace zabývala dříve, v roce 2003 původně plánovala zveřejnit novou specifikaci pro MDRM, ale v roce 2002 přenechala veškeré aktivity ohledně DRM další organizaci OMA.

OMA

OMA (Open Mobile Aliance) je společnost, která vznikla v roce 2002. Vydává nejrůznější standardy a specifikace s ohledem na požadavky mobilních uživatelů a vývoj trhu. Mezi členy OMA patří např. Microsoft, Ericsson, Motorola, Siemens, Nokia, DoCoMo nebo Vodafone.

Verzi MDRM číslo 1.0 vydala OMA v září 2002. Byla navržena, aby vyřešila zejména problém ilegálního šíření elektronického obsahu mezi telefony a také to, že uživatelé neměli žádnou možnost podívat se na elektronické zboží před konečným zakoupením. Neexistovalo nic jako demoverze softwaru. K tomuto účelu sestavila OMA jazyk ODRL (Open Digital Rights Language), který je založen na jazyce XML a který umožňuje výklad uživatelských práv. Tento jazyk podporuje a implementuje např. Nokia, Adobe, IBM, Panasonic a další.

Jde to různě

Pro zajištění DRM existují tři metody. První metoda se označuje anglicky Forward-lock. Je určena především k zajištění obrázků a melodií proti tomu, aby po zaplacení a stažení nebyly přeposílány zdarma dalším uživatelům. Data jsou zabalena do zprávy DRM, která je zaslána do mobilního telefonu jako MMS, přes wap nebo jako http. V telefonu je instalována utilitka, která obsah zprávy DRM přečte a nedovolí další nepovolené šíření stáhnutého obsahu. Konkrétní řešení této ochrany záleží čistě na výrobci mobilního telefonu. Technika Forward-lock byla používána ještě před vznikem OMA a je tedy ze všech metod používaných v současnosti nejstarší a nejjednodušší.

Další metoda k zajištění DRM je tzv. kombinované doručení (Combined Delivery). Rozdíl je v tom, že při tomto způsobu je v DRM zprávě současně žádaný elektronický obsah, třeba hry nebo zvuky, a také práva k používání. Poskytovatel elektronického obsahu může takto definovat práva k přehrávání, zobrazování, tisknutí apod. Obsah také nelze přeposlat dalším zařízením.

Třetím způsobem pro zajištění DRM je oddělené doručení (Separate Delivery). Systém je takový, že samotný elektronický obsah a DRM pravidla jsou do zařízení doručována odděleně různými kanály. Samotný obsah je doručován nezávisle některým z možných způsobů, zatímco práva k užívání jsou dodána technologií wap push. Tento systém dovolí libovolně přeposílat zboží dále, ale pro používání je nutno požádat si o práva v podobě šifrovacího klíče CEK (Content Encryption Key). Ten může příjít jako HTTP zpráva nebo i jako SMS.

V jednotě je síla

Během vývoje technik DRM vzniklo mnoho proprietárních řešení, která se ale budou pravděpodobně blížit čím dál více standardním řešením nebo postupem času úplně vymizí. Příčinou je tlak ze strany tvůrců produktů pro mobilní zařízení i ze strany uživatelů, pro které je jednodušší jednotné řešení, které bude univerzálně použitelné. I když navzdory tomu v současnosti vznikají také nové nestandardní techniky, čehož příkladem je např. Delivery server and Content Publishing Toolkit 2.0 z produkce firmy Nokia. 

Tip: Další informace a dokumenty k DRM najdete například na serveru Forum Nokia

Témata článku: Ostatní, Kouzlo, Obsah zprávy, Melodie