Kromě vývoje standardních produktů má Microsoft i řadu vývojových center, která zkoumají technologie a jejich možné použití v budoucnu.
Společnost Microsoft, která byla založena již v roce 1975, se asi nejvíce proslavila svou sérií operačního systému Windows, který pravděpodobně zná každý, kdo se někdy setkal s počítačem. Během svého vývoje ale Microsoft postupně zamířil i do dalších oblastí, které s operačními systémy ani příliš nesouvisí, dokonce se ani nejedná o software.
Mezi hlavní divize patří vývoj Windows pro různé segmenty (desktop, mobilní, server), vývojářských nástrojů (Visual Studio), podnikových aplikací (Office), zařízení (klávesnice, myši, herní konzole) a v neposlední řadě také online služby (Bing, cloud computing a další). V současnosti má Microsoft přibližně 92 000 zaměstnanců a příjem se za rok 2011 pohyboval kolem 70 miliard dolarů.
Microsoft Research: nezávazný výzkum
Výzkumná divize Microsoftu (MSR – Microsoft Research) byla založena v roce 1991 a zaměstnává řadu vynikajících lidí v různých oborech počítačové vědy, matematiky či fyziky. Microsoft má přibližně 11 výzkumných center po celém světě, které se zabývají různými oblastmi (algoritmy, hardware, interakce člověka s počítačem, strojové učení, umělá inteligence, grafika a multimédia, vyhledávání, databáze, bezpečnost, šifrování, sociální sítě, architektury systémů a další). Počet výzkumníků již překonal hranici 800, nejvíce z nich je ale v Redmondském centru.
Redaktorům ze serveru The Verge se podařilo dostat právě do výzkumného centra v Redmondu, kde Microsoft odvážně ukázal mnoho zajímavých věcí, na kterých pracují jednotlivé skupiny a týmy.
Kinect a jeho budoucnost
Snímací zařízení Kinect, které Microsoft původně přestavil pro svou herní konzoli Xbox 360, se stalo velmi populární. Kinect je vybaven řadou kamer pro různé snímání obrazu a obsahuje i několik mikrofonů pro přesnější detekci zvuku.
Již první verze přišla na trh s řadou jednoduchých a zábavných her, důležitou novinkou bylo ale hlasové ovládání samotného přístroje, samozřejmě včetně rukou. Kinect se stal oblíbený i v řadě výzkumných laboratoří po celém světě, které dostaly spoustu moderních technologií v jednom relativně levném zařízení, který má díky software opravdu velké množství použití.
Kinect míří i na klasické počítače a jistě se dočkáme i další verze, která bude mít o něco lepší kamery s vyšším rozlišením, což by mohlo opět posunout hranice možností a přesnější snímání. Na videu si můžete prohlédnout „KinectFusion“ ukázku vytvoření trojrozměrné scény ze snímaného obrazu, díky výkonu dnešních počítačů lze vše provádět takřka okamžitě.
V druhé části je prezentována interaktivita virtuálních obrazů s reálným prostředím - LightSpace, vše v kombinaci s projektory.
Edisonova laboratoř
V dalším videu jsou ukázány různé technologie pro trojrozměrný obraz v kombinaci s různými druhy displejů, které zatím není možné koupit v běžném prodeji nebo je jejich cena velmi vysoká. Pro dostatečně virtuální zážitek je ale nutné sledovat pozici hlavy a tím pádem i očí, což lze jednoduše udělat pomocí zmíněného Kinectu.
Dalším důležitým milníkem je ale zpracování trojrozměrného obrazu i pro větší počet lidí, s čímž souvisí sledování více očí a přesnější zaměřování daného obrazu pro konkrétního uživatele. Opakem je pak pokročilé trojrozměrné snímání obrazu kamerou a následná interakce s virtuálním prostředím.
Zvětšit video
Návrh prototypů a modelů
V dalším videu se Joshua Topolsky dostal do části, která má na starost samotný designový návrh zařízení. K vidění jsou speciální a pravděpodobně také velmi drahé 3D tiskárny, které pracují s několika různými materiály, podobně jako běžné tiskárny mají náplně pro různé barvy.
Jednoduchý model myši lze z dostupných materiálů vyrobit přibližně za tři hodiny, případný model a jeho ergonomie se tak může po návrhu v počítači velmi rychle vyrobit a vyzkoušet naživo. Pokud se výrobek a design dostane do finálního stádia, výroba je samozřejmě prováděna sériově a s větší kvalitou.
Rozšířená realita
V posledním videu Microsoft ukazuje jeho výzkum v oblasti rozšířené reality, vše je opět postaveno na Kinectu a jeho snímání obrazu. Pomocí dotykových tabletů lze pak dosadit nasnímaný obraz a virtuálně ho zobrazit dle natočení. Případná interakce trojrozměrného modelu a dalších částí je ale možná i rovnou, bez nutnosti snímání. Podobné principy využívá již řada her nejen na tablety, ale i mobilní telefony.
Zajímavostí je také místnost pro analýzu zvuku, která je kvůli tomu odhlučněna. Zde Microsoft testuje nejen zařízení s mikrofonem, ale i myši a další hardware, který svou mechanickou konstrukcí vydává nějaký druh zvuku a přesnou analýzou lze například zlepšit konstrukci či snížit případné opotřebení do budoucna.
Je Microsoft připraven?
Jak je vidět, Microsoft není jen o velkém počtu zákazníků a programátorů za počítači, ale zaměřuje se i na další oblasti. Jedním z výzkumů, který se dočkal úspěchu a jistě má velký význam i do budoucnosti je například Kinect, nebo například Surface, který je již na trhu dostupný ve druhé a značně vylepšené verzi.
Pokud tedy Microsoft vytrvá, jistě bude mít v budoucnosti u případné virtuální reality své místo, otázkou ale je, zda se mu podaří uspět v rámci konkurence, která je teď mnohem větší, než tomu bylo v dřívějších dobách. Problémem je také rychlost vývoje a TTM, tedy jak rychle dostane případný produkt na trh.
S tím mám Microsoft hodně negativních zkušeností, nejnověji to lze vidět třeba u Windows Phone 7, který přišel s velkým zpožděním a jen velmi těžko dokáže konkurovat systémům, které mají náskok i několik let.