LG Nexus 4: za pět minut dvanáct [recenze]

LG na náš trh konečně uvede 4. generaci referenčního telefonu Googlu – Nexus 4. Je skvěle vybavený, přichází však s velkým zpožděním.

Fajn, takže hrubou představu o konstrukci a výdrži už máte, a teď na řadu konečně přichází software. Tady se žádné překvapení nekoná. V nitru tepe Android 4.2.2, který je k dispozici také pro Galaxy Nexus a na některých neoficiálních ROM.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Novinky v Androidu 4.2 a N4: Widgety na pohotovostním displeji, nová roleta, pět sloupců v šachovnici ikon a osobní asistent Google Now

Android v N4 se oproti svému předchůdci liší snad jen v jedné drobnosti. Jelikož má displej o něco širší rozlišení, šachovnice programů pojme pět sloupců. Na Galaxy Nexusu jsou pouze čtyři. To je ale opravdu jediný rozdíl, tedy pominu-li opravdu znatelnější rozdíl ve výkonu.

O samotném čistém Androidu 4.2 toho bylo na Mobilmanii napsáno už mnoho a Nexus 4 v tomto směru nijak nevystupuje z řady. V tomto směru je jeho softwarové nitro opravdu téměř shodné s předchůdcem. Podívejme se tedy na poslední funkčnost, která určitě potěší každého fanouška programu Nexus.

Fotoaparát umí opravdové HDR

Jednou ze slabin Nexusů byl odjakživa fotoaparát. Ne snad že by byl nepoužitelný, ale nemohl se svými kvalitami srovnávat s modely od Sony (Ericssonu) a také nejvyššími modely od Samsungu. Tady mám pro případné zájemce dobrou zprávu. Nexus 4 pořizuje nejlepší fotografie z celé modelové řady, je to ale spíše evoluce. Na trhu rozhodně najdete lepší fotomobily, se Čtyřkou už ale konečně můžete udělat i nějaký ten snímek z interiéru, aniž by obraz zcela nevyplňoval ISO šum a zcela zničené barevné podání.

Snímky z města za oblačného počasí

O snímky a video se stará hlavní zadní osmimegapixelový fotoaparát s přisvětlovací LED diodou, která ale ruku na srdce často fotografii spíše zničí, než aby fungovala jako normální blesk. Pokud ji budete používat co nejméně, prospějete sami sobě. Fotoaparát samozřejmě obsahuje detekci obličeje pro ostření a stejně jako předchozí model pořizuje snímky bez čekání díky kontinuálnímu měření expozice. Hlavní kamera natočí video v plném HD 1080p při 30 fps. To je dnes v této třídě norma a na zadek se z toho neposadíte. Hlavní fotoaparát doplňuje ještě přední konferenční kamerka s rozlišením 1,3 megapixelů a natáčením 720p videa.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Snímky pořízené vždy v základním režimu a HDR, který prosvětlí stíny a sníží přepaly

Fotoaparáty v čistém Androidu toho nikdy moc neuměly a ani v tomto případě nepočítejte s hromadou konfigurace. Přibyla zde ale funkce pro tvorbu HDR. Naštěstí se nejedná o žádnou softwarovou emulaci, ale fotoaparát v tomto režimu skutečně pořídí sadu snímků s různou expozicí, které složí do jedné. Docela to funguje a fotoaparát si tak poradí se silně kontrastní scénou v protisvětle i večerními interiérovými fotkami, ale je škoda, že chybí jakákoliv konfigurace včetně nastavení síly prolnutí, tedy síly efektu HDR.

Ukázka 1080p videa

Panoramata Sphere

Android 4.2 pak dodává fotoaparátu ještě funkci tvorby klasického panoramatického snímku a 3D panoramat Sphere, které můžete nahrávat na sociální síť Google+ a publikovat v Google Maps, kde se budou chovat podobně jako Street View. Když se do nich tedy přepnete, můžete myší otáčet scénou sem a tam. Celá technologie je přitom poměrně kompatibilní, ve skutečnosti se totiž jedná o naprosto běžnou JPEG fotografii, která má veškeré informace uložené v metadatech. Jako klasický snímek tedy panorama otevřete v každém prohlížeči a fotku můžete zároveň upravit v mnoha rastrových editorech, které při ukládání nepřepíšou původní klíčové informace v originálním JPEGu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tvorba panoramatu Sphere, označení v galerii, tlačítko pro spuštění a samotné prohlížení

Když se tedy panorama špatně složí, můžete drobné neduhy opravit třeba v Zoner Photo Studiu a Photoshopu. Fotku uložíte, nahrajete zpět do telefonu a panorama bude stále fungovat. Zklamal naopak GIMP, který při ukládání vytvoří zcela nový JPEG, kterému chybí původní klíčové informace a po nahrání do mobilu už tedy Android žádné interaktivní panorama nespustí.

Ukázka panoramatu Sphere v Google Maps (v mapách se objeví do několika dnů)

Zvětšit mapu

Ukázka panoramatu Sphere v Google Maps (vytvořeno v Galaxy Nexusu)

Zvětšit mapu

Skládání panoramat Sphere ale není nic jednoduchého, musíte totiž dodržovat několik základních pravidel. Pokud chcete hotový snímek publikovat do Google Maps, musíte skutečně vytvořit plné 360stupňové panorama. U menších snímků tato možnost exportu bude v galerii jednoduše chybět.

No a druhé pravidlo, při snímání scény pomocí hromady drobných dílčích snímků je třeba postupovat vždy nahoru a dolu a postupně se otáčet. Osou rotace by ale nemělo být vaše tělo, ale osa mobilu. Při snímání sférického panoramatického snímku se tedy vlastně otáčejte vy okolo mobilu, který by se měl sám o sobě pohybovat co možná nejméně, aby co nejpřesněji pracoval jeho kompas a akcelerometr, který měří náklon mobilu a tedy vzájemnou polohu snímků. Ty se totiž vytvářejí automaticky už vašim pohybem – zde se žádné tlačítka nemačkají.

Panorama složené do rybího oka a jako běžný JPEG – ve sférické panorama se promění pouze na telefonech s Androidem 4.2, na Google Maps a G+

Hotový snímek Sphere můžete ještě proměnit do efektu rybího oka, po ruce tedy máte další zajímavou možnost netradiční kreativní fotografie.

Témata článku: LG, , , , , , Apple iPhone 4GB, Apple iPhone 5, Apple iPhone 5 32GB, Apple iPhone 5 64GB, Google Nexus One, Google Nexus S, HTC One, HTC One (E8), HTC One (M8), HTC One S, LG Nexus 4, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Nexus, Samsung Galaxy S, Nejlepší fotograf, NEX, Nová role, Nitro, Drahý špás,