Lidovky: Lepší podmínky pro spotřebitele chce mít v zákoně sám premiér

  • Ministr Mládek dostal „vynadáno“ od premiéra, nechrání zákazníky
  • Spotřebitelé mají dobrou naději zmírnit zvůli operátorů
  • Lobby je však mocné, zdaleka není vyhráno
Lidovky: Lepší podmínky pro spotřebitele chce mít v zákoně sám premiér

Ministr Mládek se o ochranu spotřebitele v telekomunikacích příliš nestará, a i když loni sliboval opak, skutek utek. Není sice vyhráno, ale vše nyní nabralo nečekaný směr. Dle serveru Lidovky.cz se nyní do kauzy vložil premiér a Mládkův stranický šéf v jedné osobě, který mu prostřednictvím dopisu nařídil, aby do návrhu novely Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK) zapracoval lepší ochranu spotřebitele, který dnes ve smluvním vztahu s operátorem tahá za kratší konec.

V praxi to typicky funguje tak, že operátor službu zdraží a zároveň více či méně pozmění – sám pak rozhodne o tom, že nejde o změnu k horšímu.

Nebo prostě jen řekne, že nejde o podstatnou změnu smlouvy a zákazník tudíž nemá možnost od ní bez sankce odstoupit.

Jeden příklad za všechny: operátor O2 začal v loňském roce úplně blokovat data těm, kteří vyčerpali základní datový balíček. Zároveň sám rozhodl o tom, že nejde o podstatnou změnu smlouvy, pro kterou má zákazník právo ji bez sankce ukončit. Zákazníci ale své smlouvy uzavírali za jiných podmínek a kdo se spokojil s nižší rychlostí, nemusel si data dokupovat. Spor řeší ČTÚ.

Ve hře je nyní původně čistě technická novela ZoEK ustanovující plán přechodu zemského digitálního televizního vysílání ze standardu DVB-T na standard DVB-T2, která otevřela okno i pro další změny. Ministr Mládek do ní ale přidal jen snaží přenos čísla od jednoho operátorovi ke druhému. Nic víc. Dle Lidovek ale požaduje premiér od Mládka větší iniciativu:

„Z tohoto důvodu od vás očekávám, že budete v ochraně spotřebitele v oblasti elektronických komunikací výrazně aktivnější než doposud a do připravované novely zapracujete kromě úpravy problematiky přenositelnosti čísla mezi operátory i další prvky posílení ochrany spotřebitele v tom duchu, v jakém byly navrženy ve zmíněném senátním návrhu.“

Na začátku ledna prošel návrh novely zákona mezirezortním připomínkovacím řízením, MPO aktuálně připomínky řeší. Ani intervence premiéra Sobotky ale teoreticky nemusí stačit. Operátoři už nám totiž dokázali, jak dlouhá chapadla mají a že umí „přesvědčit“ i poslance a senátory, aby hlasovali v operátorském zájmu. Lobby je zde silné.

A nejen to, jistý Stanislav Pfléger z hnutí ANO dokonce v roce 2014 otevřeně přiznal týdeníku Respekt, že jeho pozměňovací návrh vzešel přímo od operátorů a jejich asociace. Prý se jim nelíbala dosavadní praxe, a tak ji zákonodárci na návrh operátorů, který Stanislav Pfléger předložil, schválili. Úprava platí dodnes...

Myslí to podle vás Bohuslav Sobotka upřímně? Nebo se jen blíží volby...

Témata článku: Operátoři, Kauzy, ZoEK, Legislativa, Bohuslav Sobotka, Spotřebitel, Premiér

Určitě si přečtěte

Problém se nafukuje. Objevují se další případy puklých iPhonů 8

Problém se nafukuje. Objevují se další případy puklých iPhonů 8

7.  10.  2017 | Kůžel Filip, Mikešová Markéta | 115

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

** Znát svá práva se vyplatí, kdo je nezná, toho operátoři náležitě podojí ** Od nekalých praktik je mají odradit pokuty počítané z ročního obratu ** Největší změnou je právo odstoupit od smlouvy, když ji operátor změní

4.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 27

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

ČTÚ: Pozor na automatické prodlužování smluv a další operátorské triky

** Za druhé čtvrtletí 2017 eviduje ČTÚ přes 1600 stížností ** 55 procent procent z nich se týkalo účastnických smluv ** Největší zlo jsou dle zákazníků smlouvy, které operátoři prodlužují

22.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 115


komerční sdělení

Komerční sdělení