Logo na mobil: opravdu přes Internet?

Zjišťovali jsme, jak po technické a nákladové stránce funguje rozesílání log na mobilní telefony, které nabízí např. server Nabit.cz.
Zjišťovali jsme, jak po technické a nákladové stránce funguje rozesílání log na mobilní telefony, které nabízí např. server Nabit.cz.

Upraveno z prosincového čísla měsíčníku e-biz.

Internet je pohodlné rozhraní v případě zaslání loga zprávou SMS, jako to umožňují servery Nabit.cz nebo Mujmobil.cz. Petr Paleta z firmy DataTech, která se zabývá vývojem mobilních technologií,však upozorňuje na zřejmou věc. A sice, že logo se ve skutečnosti nemění po Internetu: „Dá se změnit pouze zprávou SMS nebo z počítače, ke kterému je mobil připojen kabelem nebo bezdrátově.“

Právě to omezuje tento jinak milý marketingový nástroj pouze na telefony značky Nokia; ostatní značky neumožňují tak snadné zaslání loga. Pokud logo měnit umí (jako některé telefony Siemens), je potřeba daleko náročnější postup (počítač, kabel, počítač do dlaně …). To uživatele odradí a plošnému rozšíření brání. Zatím není pravděpodobné, že by ostatní výrobci přišli s toutéž funkčností jako Nokia.

Při odesílání log se používá systém Nokia Smart Messaging. Jde o standard firmy Nokia. Stejným způsobem se dají zasílat textové zprávy s obrázky, vizitky a další informace. „Časem bychom chtěli nabízet všechny tyto věci, ale to už znamená trochu větší investici a také získání nějakého silnějšího partnera,“ říká Ondřej Rybín z Nabit.cz.

Vzhledem k použité technologii totiž není rozjezd ani provozování podobné služby zadarmo. Zaslání jednoho loga stojí přinejmenším tolik, co zaslání zprávy SMS. To může být korunu nebo méně, pokud se majitel služby rozhodne využít síť Oskar. Nejmenší náklady na odeslání jednoho loga se nyní reálně pohybují kolem 40 haléřů, pokud služba využije tarifu „Slyším vás“ sítě Oskar (mimo špičku za 35 hal, ve špičce za 50 hal.). Jenže u Oskara se musí skládat záloha, což může být další problém.

Majitelé serveru Nabit.cz, kteří využívají sítě EuroTel, odhadují náklady spojené s odesláním jednoho loga na 2 Kč. Systém Nabit.cz běží na Linuxu, který byl zadarmo. Počáteční investice představovala nákup serveru, GSM terminálu, systému na zabezpečení serveru proti napadení hackery a programátorskou práci.

Jaká je jistota, že majitel mobilu svoje logo opravdu dostane? Marek Lutonský, šéfredaktor časopisu Mobility, tvrdí, že jistota se rovná spolehlivosti SMS brány, přes kterou se logo zasílá. „Dá se ale říct, že to, co odejde, tak i přijde.“ Server Nabit.cz se pokouší logo zaslat 3x. Pokud se to nezdaří, automaticky smaže požadavek z fronty.

Mobilní technologie v marketingu, reklamě i podnikání – to je mobilní komerce! Podívejte se, co o ní píše čerstvé číslo měsíčníku e-biz. Nová ekonomika, nové příležitosti = budoucnost vašeho byznysu!

Témata článku: Ostatní, Internet, Mobil