Má Vodafone problém? Chce peníze bez ptaní

Účtovat další poplatky za data bez výslovného souhlasu zákazníka se zdá být v rozporu se zákonem. Zeptali jsme se Vodafonu i na ČTÚ.
Má Vodafone problém? Chce peníze bez ptaní

Vodafone oznámil, že v rámci „modernizace portfolia služeb“ chystá na září novou politiku uplatňovaní FUP limitu na mobilní internet. Namísto běžné praxe (zpomalení na řádově desítky kB/s) naúčtuje 49 Kč za dalšíporci dat plnou rychlostí. Problém je v tom, že tato novinka (operátor ji pojmenoval „Data nad rámec balíčku“) bude od 13. září platit pro všechny automaticky, nikoli s výslovným souhlasem zákazníka.

 

Zákazník může projevit vůli a požádat o návrat do aktuálního stavu: zpomalení dat po dosažení FUP a žádné poplatky navíc. Nový občanský zákoník (úplné znění zákona najdete zde) však říká v § 1817 následující:

Podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas.“

Právníci bez prémií?

I když má operátor právo smluvní podmínky jednostranně měnit (když zákazníka vyrozumí alespoň měsíc dopředu, nejde v tomto případě o změnu s výslovným souhlasem zákazníka. Jde o změnu podmínek, se kterou zákazník defaultně souhlasí, pokud se neozve s opačným stanoviskem. Jinak řečeno jde o změnu podmínek s nevysloveným souhlasem. Ještě jinak: zaplatíte i za to, co jste nechtěli.

Pokud se po 13. září bude zákazník cítit poškozen, že operátor účtuje poplatky za služby, které si neobjednal, může poplatek reklamovat. V případě neuznání reklamace je zde arbitr v podobě Českého telekomunikačního úřadu, který by spor rozhodoval. Můžeme si klást otázku, jak je možné, že nové podmínky prošly právním oddělením Vodafonu, resp. zda má operátor jasno v tom, zda změny, které chystá, nejsou v rozporu se zákonem.

Co na to Vodafone a ČTÚ

Vodafone však trvá na svém, jeho mluvčí Markéta Kuklová nám poslala následující vyjádření: 

„Nabídka Vodafonu ohledně účtování datových služeb v souladu s novým občanským zákoníkem je. Datové služby a způsob jejich účtování jsou součástí hlavní smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací. Konstrukce smlouvy vyplývá ze zákona o elektronických komunikacích a změna podmínek účtování datových služeb je s ním v souladu také. V rozporu s § 1817 občanského zákoníku by byl hypotetický případ, kdy by plnění požadované po zákazníkovi spočívalo v úhradě jiných služeb nebo zboží nad rámec poskytování služeb elektronických komunikací. To však tento případ není, jedná se pouze o změnu účtování stejné služby.“

„Změnu děláme proto, že víme, že zákazník, který vyčerpá datový objem, chce používat víc mobilního internetu, než kolik dostal v rámci svého balíčku. A chce ho používat v nejlepší možné kvalitě. Zákazníky o tomto kroku předem informujeme. Informační kampaň začala, další fází bude v dohledné době microsite s kompletními informacemi souvisejícími s toutou změnou. Každý zákazník si může vybrat, zda se chce vrátit ke staršímu způsobu zpomalování a my budeme tuto jeho volbu repektovat.“

Kde jsou dva názory, je potřeba „soudce“, a tím by měl v tomto případě být Český telekomunikační úřad. Od jeho mluvčího Martina Drtiny jsme dostali následující vyjádření:

ČTÚ tuto záležitost momentálně prošetřuje, a to ze dvou pohledů:

1) zda operátor vyrozuměním o změně smlouvy rozesílaným jako příloha k vyúčtování splňuje své informační povinnosti podle § 63 odst. 6 ZEK a

2) zda se nemůže jednat o agresivní obchodní praktiku s poukazem na Přílohu č. 2 písm. f) zákona o ochraně spotřebitele, podle které je agresivní obchodní praktikou, pokud podnikatel požaduje na spotřebiteli okamžitou nebo odloženou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal.

Do ukončení tohoto šetření nelze předjímat, k jakému závěru ČTÚ dospěje.

Kauzu budeme i nadále sledovat.


Na možný rozpor nových podmínek Vodafonu s občanským zákoníkem upozornil spotřebitelský rádce dTest.

Témata článku: Vodafone, Internet v mobilu, Nákup a ceny, Kauzy, ČTÚ, Problém, Peníze, Voda, Informační povinnost, Markéta Kuklová

Určitě si přečtěte

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

StreamOn a Video Pass: T-Mobile a Vodafone mají průšvih a měli by jej rychle napravit

** T-Mobile s Vodafonem představili balíčky pro neomezené video ** Ale pozor, reklamy třeba na YouTube, ukrajují ze základního limitu ** Nevědomky tak můžete prosurfovat cenná data a dokupovat další

17.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 35

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

ÚOHS naznal, že se operátoři nedomlouvají. Zpráva budí rozpaky

** Úřad, který má potírat nekalou soutěž, hledal opatrně a nic nenašel ** Závěr: operátoři v minulosti měli stejné ceny, ale kartel to nebyl ** Čtyři strany opatrné úředničiny překládáme do srozumitelného jazyka

16.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 41

Přehled slevových akcí. Black Friday letos začíná v předstihu

Přehled slevových akcí. Black Friday letos začíná v předstihu

** Nákupní šílenství Black Friday letos začíná už několik dní dopředu. ** V tomto článku budou přibývat zajímavé akce, na které narazíme. ** Účastní se české e-shopy, ale nezapomeneme ani na Čínu.

16.  11.  2017 | Kůžel Filip | 18

Balíčky Vodafone Pass základem vánoční nabídky. Některé budou do ledna zdarma

Balíčky Vodafone Pass základem vánoční nabídky. Některé budou do ledna zdarma

** Letošní vánoční nabídku Vodafonu tvoří balíčky rodiny Pass ** Operátor uvedl ceny zbývajících dvou pro hudbu a video ** Balíčky půjde vzájemně kombinovat

15.  11.  2017 | Láska Jan | 37