Podrobně jsme otestovali český navigační systém Dynavix Mobile 2005. Je určen pro kapesní počítače Windows Mobile a funkčními i kvalitativními vlastnostmi je plně srovnatelný s konkurenčními světovými systémy. Píše česky, mluví česky a lepší mapy České republiky asi jinde nenajdete.
Takhle přece Windows Mobile nevypadá
Dynavix používá úplně jiné grafické prostředí než systém Windows Mobile. S ním až na pár výjimek v nastavení nebo při zobrazení stavové lišty vůbec nepřijdete do styku. Design je připravený pro pohodlnou navigaci – šetří místo tam, kde ho není tolik potřeba, a naopak víc prosazuje jiné nutné prvky.
Barvu stavových lišt a nabídky lze nastavit
Program je připraven pro kapesní počítače s rozlišením QVGA i VGA. Asus, který jsem používal, má formát displeje 240 × 320 bodů, Dynavix jsem proto neviděl na jemném a velkém displeji. I tak je ale zobrazení dostatečně podrobné. Barevnost prostředí lze volit z několika stylů. Ty mají však vliv jen na stavové lišty a tlačítka, barevnost mapy zůstává stále stejná.
V programu je lišta Windows Mobile standardně skrytá, dá se ale zobrazit
Na mapě je ve městě vidět většinou oranžová barva, mimo obce šedá. Je takto vyznačen běžný podklad – změní se pak ještě například při jízdě mezi lesy nebo kolem vody. Graficky jsou vyznačeny i různé typy silnic: od dvojité čáry upozorňující na dálnici až po malé uličky, do kterých automobil vůbec nemá přístup. Takové silnice jsou navíc zvýrazněny křížky, u jednosměrek najdete šipky, které však u složitých křižovatek působí trochu nepřehledně.
Jedeme lesem
Při půdorysném pohledu na mapu jsou ulice dokonce popsány svými názvy. Při méně podrobném měřítku se objeví i názvy měst – ty některé navigátory nepochopitelně ignorují. S novým 3D pohledem bohužel o názvy ulic a měst přijdete, symboly jednosměrek a označení silnic se zákazem vjezdu však zůstalo zachováno.
Většinu plochy displeje tvoří samotná mapa, nahoře a dole jsou stavové pruhy. Klepnutím na určitý prvek se většinou něco stane: vejdete do nabídky, změníte orientaci mapy, zapnete automatické měřítko, vypnete zvuk, mění se takhle i měřítko displeje. Už jsem zmínil, že pro lepší ovládání prsty je aktivní plocha často větší než samotné tlačítko – přesahuje třeba až do mapy. Při ovládání prsty také trochu pomůže zvuk, který se ozve po dotyku displeje. Nepodařilo se mi ho ale zbavit, v takovém případě se rovnou vypne i hlasová navigaci.
Zvlášť bych se zastavil u jedné až několika tenkých lišt úplně dole na displeji. Do nich si sami můžete poskládat údaje, které jsou pro vás při navigaci důležité, a rozdělit je do potřebného počtu řádků. Může zde být: rychlost, název aktuální ulice, vzdálenost cíle, vzdálenost od začátku trasy, nadmořská výška, stoupání, čas příjezdu, doba do cíle, doba od startu, počet satelitů GPS, zeměpisná délka a šířka.
Do spodních lišt lze uživatelsky nastavit požadované údaje, písmo je ale hodně malé • nastavení spodních lišt
Za tak podrobnou možnost nastavení jsem Dynavix velebil. Z dnešních navigátorů třeba už jen výjimečně dostanete nadmořskou výšku a o údajích, jako jsou zeměpisné souřadnice nebo stupeň stoupání/klesání, ani nemá smysl mluvit. Škoda, že písmo, kterým Dynavix tato data prezentuje na displeji, je příliš malé. Při jízdě se musíte velmi soustředit, abyste na metr vzdáleném kapesním počítači z těchto řádků něco přečetli. Na druhou stranu tvůrce chápu, řádky s těmito podružnými daty nemohou zabrat celý displej. I teď jsou tak dva řádky maximum, jaké ještě lze snést.
Kdy už jsem u těchto údajů, zastavím se u odhadu času, kdy s autem dorazíte do cíle. Velmi se zde lišil přístup Dynavixu na různých silnicích. I když jsem na dálnici jel už mírně za povoleným rychlostním limitem, byl jsem nakonec rád, že jsem vůbec stihl termín ze začátku cesty. A naopak: na cestě z Prahy do Brna mimo dálnice jsem původní předpoklad stáhl o plných padesát minut, přičemž v tomto případě byla rychlost jízdy kvůli klimatickým podmínkám jen podprůměrná.
Protože displej kapesního počítače v noci velmi svítí do očí, lze jej přepnout do nočního režimu. Zobrazí se tmavší mapa a kromě toho lze ještě samostatně nastavit úroveň podsvětlení displeje.
Mapa v nočním režimu • různá nastavení podsvětlení displeje
V příští kapitole najdete vše o možnostech zadávání cíle cesty v Dynavixu a o zájmových bodech