Mezi zelenými linkami vládne chaos nad chaos

Diskuze čtenářů k článku

vrty  |  21. 02. 2003 19:57

Popisi vam ted situaci, ktera se mi stala pred nekolika dny:

CTelekomu platim 50kc/mes za virtualni memobox, pro vyber zprav se vola na cislo 800111213 CT uvadi ze ze vsech telefonu a tedy i mobilnich je volani zadarmo z Eurotelu i T-mobailu to funguje, ale z Oskara se hovor ani nespoji.
Volal jsem tedy na Oskar linku a tam mi slecna zdelila ze hovor blokuje Telecom. Volal jsem tedy na Telecom a co myslite ze mi rekli? Ze nevidi duvod, proc by to nemelo jit a at si zavolam na Oskara a nebo jeste lip na CTU a dal mi hned cislo a uredni dobu. No, opravdu jsem se pobavil.

Ale tento clanek to asi chtel naznacit, jenze ted jsem na tom stratovej ja.
A to jeste nemluvim o suprovych X-kartach, kde puvodne bylo volani taky zdarma a odecital se jen kredit z karty, ted to je z mobilu zpoplatneny. No je to sranda, mel by v tom byt zavedenej nakej system, jinak se opravdu nikdo s nikym nedomluvi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Helmut Niedermann  |  17. 02. 2003 17:41

Slovensko, Maďarsko, Polsko, Chorvatsko, Rusko, to jsou země, ve kterých byste nevolali zdarma z mobilních telefonů, pokud byste vytaceli zelenou linku s prečíslím 0800 nebo 800. Např. na Slovensku, lze volat jedině zdarma na zelenou linku se síti Orange, Eurotel Bratislava však toto volání zpoplatňuje jako hovor do své sítě. Já si myslím, že u nás v Česku to nebudete dlouho trvat a mobilní operátoři taky zpoplatní volání na tato čísla, neboť jsem dospěl k tomuto názoru po přečtení tohoto článku. Buď budeme platit anebo budou mobilní operátoři blokovat toto volání. Např. jeden můj známý, který pracuje na značkové prodejně T-mobile ( nebudu jeho jméno zveřejňovat ) mi před rokem prozradil, že T-mobile v nejbližší době zpoplatní volání na zelené linky, neboť dle jeho slov, T-mobile nerad používá zelené linky a ani je nenabízí, tak jako Eurotel či Oskar ( např. 800 33 00 88, 800 77 00 77 atd ). Tento jeho výklad jsem bral zatím s rezervou, neboť vedení společnosti může ještě změnit názor. Rok již uplynul a zatím nezpoplatňuje volání na zelené linky, ale třeba si uvědomit, že před rokem a půl blokoval hovory na zelené linky, kterou pronajímá společnost GTS, to jsou zelené linky s předčíslím 800 31 xx xx. Uvidíme, zda-li T-mobile nezpoplatní volání na zelené linky, ale na druhé straně bych to vítal jako fakt, neboť např. v Maďarsku neexistuje žádné bezplatné volání z mobilních sítí to tohoto směru.  Ocenil bych, kdyby T-mobile alespoň účtoval nějaký paušální poplatek za sestavení hovoru, protože by to byla další ochrana proti  telefonním spammerům, kteří zbytečně volají call centra zelených linek, obtěžují pracovníky, to jsou většinou malé nudící se děti, které nevědí, jak naložit s volnym časem. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Chamraď  |  17. 02. 2003 18:32

To je právě to, že se zde motá páté přes deváté ...

V případě "Zelených linek" tedy čísel 800 AB xx yy se jedná o klasickou službu volání na účet volaného neboli RPP - Receiving Party Pay.

Za hovor mezi propojenými sítěmi platí druhý operátor, ke kterému směřuje volání. Protože je zde ale značné riziko zneužití služby, zejména malými "garážovýni" operátory velcí provozovatelé pevných a mobilních VTS se s nimi celkem neradi propojují.

Představte si situaci, kdy za propojení dotyčný operátor nezaplatí, vytvoří dluh v řádu desítek milionů a propojenému operátorovi zbyde maximálně oněch 200 tisíc základního jmění s.r.o. nebo naopak je to nadnárodní předlužený gigant a po odečtení ostatních dluhů po něm nezbude vůbec nic, než ty dluhy.

Pár takových rádoby "operátorů" tady již bylo, jen tak namátkou: Zephir Telecom, Kiwwi, Run Global Net, Telegon, NetMaster, GlobalTele, Teleglobe, atd.

Nejhorší bylo, že právě tito operátoři rádi často zneužívali Zelené linky k propojování mezinárodních hovorů prostřednictvím předplacených karet. Mobilní operátoři většinou tyto hovory spojovaly, ale účtovali si za spojení hovoru částku jako pro volání na pevnou síť.

Doplatil tak na to právě účastník. Ten si sice mohl stěžovat, ale většinou nevěděl kde. Jako vysvětlení se většinou pouze dozvěděl, že někde pod čarou v ceníku bylo upozornění, že hovor nebude bezplatný a měl smůlu.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Chamraď  |  17. 02. 2003 14:52

... ale jinak je to velice dobrý potřeh. Je to podle mých informací skutečně tak.

Spíše si myslím, že se asi v tomto případě jedná o drobné pošťouchnutí regulátora, není-liž pravda?

Přesto, že nevím z článku přesně kdo, kdy ani komu a kolik si ve skutečnosti navzájem účtovali, jména mezi řádky schovaných společností si dokážu představit celkem přesně. Podrobnější informace by možná mohly zavánět porušením dohody o ochranně důvěrných informací.

Tam bývá penále za jednotlivé porušení dohody (viz. příloha k referenční nabídce propojení ČTc) tak pokuta okolo jednoho milionu korun za každý jednotlivý prokázaný případ úniku informací, takže chápu, že si Martin Zikmund chrání své informační zdroje ...

Možná, že to donutí ČTÚ vydat nějaké konkrétnější prohlášení, nebo snad cenové rozhodnutí? Co ta říkají operátoři a co na to říká regulátor?

Nějaké konkrétnější informace by to asi skutečně chtělo ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jooky  |  17. 02. 2003 09:53

No on hlavne pan Zikmund ma v sobe mismas, kdyz si prectu par jeho clanku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
orip  |  17. 02. 2003 12:39

Pravda, malo kdy to jde precist, troch zestrucnit a ozivit a hlavne zadnej mismas. Ono to neni jen o technice, mozna by to chtelo par lekci od nejakyho opravdovyho novinare.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  17. 02. 2003 15:53

Dobrá přijímám výtku a příště se pokusím napsat to více pro laiky.

Měl bych ale jeden dotaz - jak definujete "opravdvýho novináře?"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Moravec  |  17. 02. 2003 17:30

Souhlas ... tak trochu.

Clanek mi prisel opravdu napsan ponekud zmatene a nesouvisle, ale v principu je to dobre, jelikoz krasne vystihl popisovanou situaci. JEstli je stavajici situace kolem propojovacich jen zpola tak zasmodrchana jak tento clanek, tak se nedivim, ze CTU ma nervy v kyblu :)

J.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zdenek  |  17. 02. 2003 05:47

Celý článek je pěkný mišmaš a po ránu z něho vůbec nejsu chytrý .

Kdyby aspoň článek uváděl konkrétní názvy společností, třeba "Někteří mobilní operátoři" si začali účtovat 3,66...- kteří???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  17. 02. 2003 15:51

Kdybych uvedl konkrétní jména operátorů, měli by z toho dotiční lidé, od kterých mám své informace, problémy. Buďte si ale jistý, že se jedná o nejméně jednoho a nejvýše všechny mobilní operátory u nás...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roman Durdis  |  18. 02. 2003 17:43

dotyční  Jenom jeden operátor to teda určitě neni (kdyby to byl jen jeden, měl by někdo problémy přece, takhle neví, jestli to byl ten nebo ten), takže buď dva nebo všichni, že?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor