Mobil na inzerát: naletěla jsem podvodníkovi!

Čtenářka Eva naletěla podvodníkovi. Prostřednictvím inzerátu jí měl prodat Sony Ericsson K700i, místo toho obdržela v zásilce jen zmuchlané papíry. Stalo se vám něco podobného? Možná se v článku sami najdete a poradíte v diskuzi ostatním.
Mobil na inzerát: naletěla jsem podvodníkovi!
Přinášíme vám zkušenost naší čtenářky, říkejme jí třeba Eva. Stala se obětí podvodného inzerenta, který v našem Bazaru i na jiných webech láká peníze z důvěřivých kupujících. Podařilo se mu to již mnohokrát. Bohužel i v případě Evy a vy si teď můžete přečíst postupný sled událostí, které vedly ke zcizeným Eviných penězů. Následující řádky budou klepnutím do hlavy v případech, kdy zapomínáme na „důvěřuj, ale prověřuj!“.

To bylo radosti

Eva nachází inzerát, ve kterém se jistý pan Havránek snaží prodat mobilní telefon Sony Ericsson K700i. Oblíbená značka, zaběhnutý model. Každý ho zná. Zná ho i Eva a myslí, že jím udělá radost svému příteli. Pro přesnost vám znění celé nabídky ukážeme:

SonyEricson K700i – nový, zabalený – 2 700 Kč
Autor: imobil © Datum: 3.6.2006 14:07:00 Počet příspěvků: 4
nepoužitý od Vodafone, jsem z Kralup. Havránek P. 604 855 949

Všimněte si přezdívky i telefonního čísla. Dotyčný už jej zřejmě nebude používat, ale kdyby přece, víte, komu nemáte posílat mail ani psát textovku.

Evě se zdá nabídka výhodná a tak 6. června posílá na mobilní číslo z inzerátu textovou zprávu. Projevuje v ní zájem o koupi nabízeného telefonu. Za půl hodiny pan Havránek volá na Evino číslo: „Pošlete mi zprávou prosím vaši adresu, jsem zrovna na cestě na poštu. Zbývají mi ještě dva telefony, jeden pošlu vám.“ Byl to hlas muže ve věku 35 let, bez přízvuku, jakoby „unavený“.

Eva posílá esemeskou svou adresu a Havránek textově potvrzuje objednávku. To vše do tří minut od posledního hovoru. Druhý den nachází Eva ve své poštovní schránce oznámení České pošty o doručení zásilky. Slečna vyráží k výdejně a tam si obsah balíčku chce nejprve prohlédnout. „Balíček vám vydám až teprve po zaplacení,“ míní pracovnice pošty. Eva platí 2 700 Kč plus 80 Kč poštovné. Před dvěma pracovnicemi pošty balíček rozbaluje. Uvnitř jsou jen zmuchlaný papírový obal od rádia a reklamní obálky. Mobilní telefon chybí. Na balíčku je sice jméno Havránek, jenže město Mělník, ne Kralupy, jak znělo v inzerátu. Zásilka byla podána v Praze 9. Jména a adresa jsou tedy zřejmě smyšlené. Číslo konta, na které peníze po zaplacení putují, bude pravé.

Není cesty zpět

Eva požaduje vrácení peněz, zaplacená částka je však počítačově zpracována a v tuto chvíli už ji není možné stornovat. Obrací se proto na policii. Protože práce této instituce je ale zdlouhavá, podniká investigativní kroky i na vlastní pěst. Prostřednictvím internetového bankovnictví zkouší poslat jednu korunu na účet, na který putovaly peníze za balíček. Objevuje se jí pravé jméno majitele účtu, žádný Havránek to není (jako veřejný deník nemůžeme pravé jméno podvodníka bohužel uvést).

Policii sděluje Eva následně nové skutečnosti, které sama objevila. Podle zjištěného pravého jména majitele účtu vyhledávají policisté v databázi a nacházejí muže odpovídajícího věku z Prahy. Mnohokrát mění lokalitu trvalého pobytu, je několikrát obviněný z pronevěření velkých peněžních částek, z násilí na druhých osobách a z organizovaného zločinu. Společně s policisty a za pomoci banky pátrají po částkách odeslaných na účet podvodníka. Za poslední měsíc jich byly desítky, všechny z poštovních dobírek, v částkách od 400 Kč do 5 000 Kč. Slušné „výdělky“, co říkáte?

Tentýž den se zkouší Eva na mobilní číslo z inzerátu dovolat. Jak jinak, než marně. Její peníze jsou v nenávratnu. I kdyby policie podvodníka dopadla, bude jej řešit přestupková komise a ta mu může udělit pouze pokutu do výše 3 000 Kč. Peníze Evy to ale neřeší. Její jediná možnost je žalovat přes soud v občanskoprávním sporu, řekněte ale sami, jestli byste to pro 2 780 Kč dělali. A právě s tím podvodník počítá. Stejného dne večer se objevuje stejný inzerát na webu Bazos.cz.

Až budete vybírat svého dalšího „prodávajícího“, zkuste zjistit o jím nabízeném předmětu maximum. Požádejte ho, aby vám poslal na mail autentické fotografie. Z EXIFové hlavičky potom zjistěte třeba i datum pořízení. Zeptejte se prodávajícího na důvod prodeje, požádejte o kopii záručního listu. Vyzvídejte, kde mobil koupil a co přesně obsahuje krabice. Pokud nebude mít jiné než dobré úmysly, nebude mu toto všechno činit problém. Nebude-li mít věc u sebe, zřejmě mu to potíže činit bude a vy poznáte, na čem jste. Je-li to jen trochu možné, investujte do benzínu a věc si dojeďte vyzvednout osobně. Podvodníci využívají anonymity internetu. Použijte i vy webovou síť jako zbraň a zjistěte dopředu vše, co je možné. Přejeme vám, abyste zkušenost Evy nemuseli zažít sami.

Témata článku: Ostatní, Sony Ericsson K700i, Mobil, Oblíbená značka, Podvodník, Podvod