Mobil v tahu – co teď?

Krádež nebo ztráta mobilního telefonu nepochybně potkala leckoho z četné rodiny uživatelů tuzemských GSM sítí. Vzhledem k tomu, že mám za sebou dvě takovéto zkušenosti, pokusím se nastínit kroky, které je třeba bezprostředně po zjištění podniknout.

Předpokládám, že většině telefonistů způsobí ztráta nepříjemnosti, které velmi stojí za námahu pro získání majetku zpět. Objevují se zde aspekty hmotné – přístroj něco stojí nebo nepatří držiteli; případně aspekty nehmotné – telefonní seznam a kontakty nevznikaly krátkou dobu a záloha je jako na potvoru stará, poškozená, či prostě neexistuje.

Samozřejmě nelze vystavit návod pro všechny možné kombinace situací – je třeba se rozhodovat pružně a brát v úvahu časové a místní podmínky. Nejdůležitější je však zachovat chladnou hlavu, jednat uváženě a rychle. Rozeberte si svá poslední místa pobytu a snažte si vzpomenout, kde jste přístroj bezpečně ještě používali, viděli, či prostě třeba cítili v kapse.

Místo ztráty

Pokud je to možné, ihned se vydejte hledat do příslušných lokalit. Velmi záleží, jak daleko a jakého charakteru místo je – nejnepříznivější je kombinace typu mobil zapomenutý v McDonald’s a zjištění ve vlaku 100 km od inkriminovaného místa. Pokud se jedná třeba o noční klub, pokuste se – klidně i telefonicky – domluvit se zodpovědnou osobou provozovny, aby registrovala vaší ztrátu a pokusila se přístroj například při ranním úklidu zajistit a dát vám vědět. Šance při ztrátě ve vlaku, autobusu či vozidle taxi jsou celkem nízké, ale přesto doporučuji pro klid duše telefonicky ověřit situaci i zde u dispečerů, řidičů…

Volání nálezci / zloději

Když je pátrání na místě neúspěšné, nemožné či nejisté (příklad nočního klubu), chopte se nejbližšího dostupného telefonního přístroje a zavolejte na vlastní číslo.  Mohou se vyskytnout tři varianty:

  1. Telefon vyzvání a vyzvání – podle uvážení a nastavení svého záznamníku nahrajte vzkaz – je to možné provést i bez volání na vlastní telefon přes číslo k tomu vyhrazené (uvedeno v tabulce níže) – zprávu je dobré případně zanechat i v cizím jazyce.
  2. Hovory jsou přesměrovány do schránky – stejně jako v předchozím bodě doporučuji podle uvážení a nastavení záznamníku zanechání vzkazu. Nicméně pokud vyloučíme například vybitý akumulátor, je v této situaci velmi pravděpodobné, že se s přístrojem již něco, nikoliv příznivého, děje.
  3. Hovor je přijat neznámou osobou – pro získání přístroje zpět záleží na „lidskosti“ nálezce a umění Vaší diplomacie a vyjednávání.

Blokování telefonního čísla u operátora

Možnosti blokování předplacených tarifních programů i „smluvních“ tarifních programů uvádí následující tabulka:

Blokování / převod předplacené karty

 

Oskar

Eurotel

Paegas

Co všechno je potřeba, jak postupovat

Pro blokování je třeba úspěšně se autentizovat. Nová SIM se stejným číslem přijde 1000 Kč – platí se při převzetí.

Pro převod Oskarta – tarif je nutné mít na původní Oskartě kredit ve výši alespoň 1000 Kč, který slouží jako volací záloha v novém tarifním programu.

Fyzická SIM + doprovodné dokumenty + osobní doklady.

Fyzická SIM + doprovodné dokumenty + osobní doklady.

Blokování / převod  lze provést:

Telefonicky i osobně

Pouze osobně

Pouze osobně

Blokování tarifního programu

Lze provést:

Telefonicky po úspěšné autentizaci

Telefonicky po úspěšné autentizaci

Telefonicky po úspěšné autentizaci

Přístupová čísla do hlasové schránky – volání z libovolné sítě:

 

+420-608-989898

+420-602-989898

+420-603-123311

Přístupová čísla k operátorům - volání z libovolné sítě:

 

+420-2-71177100

+420-2-67016701

+420-603-603603

Z uvedeného vyplývá, že:

  • Blokování „smluvních“ tarifních programů je administrativně snadné u každého operátora.
  • Možnosti blokování tarifů předplacených je velmi omezené – pro případ ztráty mobilního telefonu s předplaceným tarifem nabízí nejlepší služby Oskar. Ztracenou kartu je u něj možné blokovat a nechat si vystavit novou (poplatek 1000 Kč), případně lze Oskartu převést na tarifní program – zde je však nutno disponovat na ztracené kartě kreditem ve výši minimálně 1000 Kč.

Určení momentu zablokování je alchymie – nedokáži dát přesný návod, jen váš postřeh. V případě ztráty v noci bych se nebál nechat zablokování na dopoledne dalšího dne – pro ponechání možnosti zkoušet se na telefon dovolat. Pravděpodobnost zneužití telefonu k „bezplatnému“ volání a nárůstu účtu během noci je nižší, nežli při ztrátě v pravé poledne. V průběhu dne bych blokoval do zhruba šedesáti minut po zjištění – pokud by však volání „padala“ od začátku rovnou do hlasové schránky, zřejmě bych blokoval ihned.

Prevence / zmírnění důsledků ztráty mobilního telefonu

  1. Používání PIN pro SIM kartu
  2. Používání PIN pro telefon (jen pro dobrý pocit, že novopečený majitel má používání přístroje ztížené, často i vyloučené).
  3. Používání vhodného pouzdra – ideální je nošení telefonu na krku – toto však není vždy společensky únosné. Šikovné pouzdro na opasek je dobrým a přijatelným opatřením.
  4. Pokud je používání únosné, lze doporučit speciální lanko, kterým se telefon spojí s pouzdrem, či vlastním opaskem. Možnost krádeže či ztráty je v tomto případě velmi omezená.
  5. Štítek s prosbou o vrácení v případě nálezu spolu s kontaktními údaji na majitele na zadním krytu telefonu – ideálně i v nějakém světovém jazyce.
  6. Novější mobily lze také zamknout pro použítí s jedinou SIM kartou.

Témata článku: Ostatní, Mobil