Mobil v tahu – co teď?

Krádež nebo ztráta mobilního telefonu nepochybně potkala leckoho z četné rodiny uživatelů tuzemských GSM sítí. Vzhledem k tomu, že mám za sebou dvě takovéto zkušenosti, pokusím se nastínit kroky, které je třeba bezprostředně po zjištění podniknout.
Mobil v tahu – co teď?

Předpokládám, že většině telefonistů způsobí ztráta nepříjemnosti, které velmi stojí za námahu pro získání majetku zpět. Objevují se zde aspekty hmotné – přístroj něco stojí nebo nepatří držiteli; případně aspekty nehmotné – telefonní seznam a kontakty nevznikaly krátkou dobu a záloha je jako na potvoru stará, poškozená, či prostě neexistuje.

Samozřejmě nelze vystavit návod pro všechny možné kombinace situací – je třeba se rozhodovat pružně a brát v úvahu časové a místní podmínky. Nejdůležitější je však zachovat chladnou hlavu, jednat uváženě a rychle. Rozeberte si svá poslední místa pobytu a snažte si vzpomenout, kde jste přístroj bezpečně ještě používali, viděli, či prostě třeba cítili v kapse.

Místo ztráty

Pokud je to možné, ihned se vydejte hledat do příslušných lokalit. Velmi záleží, jak daleko a jakého charakteru místo je – nejnepříznivější je kombinace typu mobil zapomenutý v McDonald’s a zjištění ve vlaku 100 km od inkriminovaného místa. Pokud se jedná třeba o noční klub, pokuste se – klidně i telefonicky – domluvit se zodpovědnou osobou provozovny, aby registrovala vaší ztrátu a pokusila se přístroj například při ranním úklidu zajistit a dát vám vědět. Šance při ztrátě ve vlaku, autobusu či vozidle taxi jsou celkem nízké, ale přesto doporučuji pro klid duše telefonicky ověřit situaci i zde u dispečerů, řidičů…

Volání nálezci / zloději

Když je pátrání na místě neúspěšné, nemožné či nejisté (příklad nočního klubu), chopte se nejbližšího dostupného telefonního přístroje a zavolejte na vlastní číslo.  Mohou se vyskytnout tři varianty:

  1. Telefon vyzvání a vyzvání – podle uvážení a nastavení svého záznamníku nahrajte vzkaz – je to možné provést i bez volání na vlastní telefon přes číslo k tomu vyhrazené (uvedeno v tabulce níže) – zprávu je dobré případně zanechat i v cizím jazyce.
  2. Hovory jsou přesměrovány do schránky – stejně jako v předchozím bodě doporučuji podle uvážení a nastavení záznamníku zanechání vzkazu. Nicméně pokud vyloučíme například vybitý akumulátor, je v této situaci velmi pravděpodobné, že se s přístrojem již něco, nikoliv příznivého, děje.
  3. Hovor je přijat neznámou osobou – pro získání přístroje zpět záleží na „lidskosti“ nálezce a umění Vaší diplomacie a vyjednávání.

Blokování telefonního čísla u operátora

Možnosti blokování předplacených tarifních programů i „smluvních“ tarifních programů uvádí následující tabulka:

Blokování / převod předplacené karty

 

Oskar

Eurotel

Paegas

Co všechno je potřeba, jak postupovat

Pro blokování je třeba úspěšně se autentizovat. Nová SIM se stejným číslem přijde 1000 Kč – platí se při převzetí.

Pro převod Oskarta – tarif je nutné mít na původní Oskartě kredit ve výši alespoň 1000 Kč, který slouží jako volací záloha v novém tarifním programu.

Fyzická SIM + doprovodné dokumenty + osobní doklady.

Fyzická SIM + doprovodné dokumenty + osobní doklady.

Blokování / převod  lze provést:

Telefonicky i osobně

Pouze osobně

Pouze osobně

Blokování tarifního programu

Lze provést:

Telefonicky po úspěšné autentizaci

Telefonicky po úspěšné autentizaci

Telefonicky po úspěšné autentizaci

Přístupová čísla do hlasové schránky – volání z libovolné sítě:

 

+420-608-989898

+420-602-989898

+420-603-123311

Přístupová čísla k operátorům - volání z libovolné sítě:

 

+420-2-71177100

+420-2-67016701

+420-603-603603

Z uvedeného vyplývá, že:

  • Blokování „smluvních“ tarifních programů je administrativně snadné u každého operátora.
  • Možnosti blokování tarifů předplacených je velmi omezené – pro případ ztráty mobilního telefonu s předplaceným tarifem nabízí nejlepší služby Oskar. Ztracenou kartu je u něj možné blokovat a nechat si vystavit novou (poplatek 1000 Kč), případně lze Oskartu převést na tarifní program – zde je však nutno disponovat na ztracené kartě kreditem ve výši minimálně 1000 Kč.

Určení momentu zablokování je alchymie – nedokáži dát přesný návod, jen váš postřeh. V případě ztráty v noci bych se nebál nechat zablokování na dopoledne dalšího dne – pro ponechání možnosti zkoušet se na telefon dovolat. Pravděpodobnost zneužití telefonu k „bezplatnému“ volání a nárůstu účtu během noci je nižší, nežli při ztrátě v pravé poledne. V průběhu dne bych blokoval do zhruba šedesáti minut po zjištění – pokud by však volání „padala“ od začátku rovnou do hlasové schránky, zřejmě bych blokoval ihned.

Prevence / zmírnění důsledků ztráty mobilního telefonu

  1. Používání PIN pro SIM kartu
  2. Používání PIN pro telefon (jen pro dobrý pocit, že novopečený majitel má používání přístroje ztížené, často i vyloučené).
  3. Používání vhodného pouzdra – ideální je nošení telefonu na krku – toto však není vždy společensky únosné. Šikovné pouzdro na opasek je dobrým a přijatelným opatřením.
  4. Pokud je používání únosné, lze doporučit speciální lanko, kterým se telefon spojí s pouzdrem, či vlastním opaskem. Možnost krádeže či ztráty je v tomto případě velmi omezená.
  5. Štítek s prosbou o vrácení v případě nálezu spolu s kontaktními údaji na majitele na zadním krytu telefonu – ideálně i v nějakém světovém jazyce.
  6. Novější mobily lze také zamknout pro použítí s jedinou SIM kartou.

Témata článku: Ostatní

89 komentářů

Nejnovější komentáře

  • jurio 17. 11. 2001 15:47:36

    Místo ztracené nebo ukradené Twist SIM karty by měla jít vystavit nová,...

  • josef wencel 12. 11. 2001 11:58:20
    doklady se prave casto ztrati, proto je nejlepsi identifikace predlozenim...
  • Petr2 12. 11. 2001 11:51:45
    Pro mne je majitelem karty ten, kdo k ní má doklady. Stěží budu mít papíry...

komerční sdělení

Komerční sdělení