Mobil ve vzduchu: proč je nutné při létání vypínat telefon

Diskuze čtenářů k článku

Pavel Kepák  |  17. 07. 2001 19:18

Se zájmem jsem si přečetl článek i uvedené názory a v zásadě souhlasím s názorem Pavla, tzn. jestliže vysílající mobil splňuje normy a vysílá jen v určeném pásmu, tzn. 900MHz nebo 1,8GHz tak nemůže v žádném případě ovlivnit přístroje pracující v jiných pásmech, avšak pouze v případě, že tyto přístroje (a o přístrojích zabezpečujících leteckou bezpečnost to platí obzváště) splňují tzv. elektromagnetickou slučitelnost.
Z výše uvedeného též mimochodem vyplývá, že k "setřelení" letadla nemusím mít ani bombu, stačí obyčejný mobil - no to snad ne!!!!
Doporučuji ČTÚ a provozovatelům letadel, aby dali řádně prověřit své přístroje a pokud jim vadí max. 0,5W výkonu mobilu, hodili je do šrotu. Jinak by pak teoreticky šlo letadlo sundat i ze země (parabolická anténa a docela malý vysílač).....

ing. Pavel Kepák

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ajsik  |  17. 07. 2001 19:18

Mobil sám osobě vydává dost velké el.mag. pole řádově 10tky Voltu na metr a není tím pádem velký problém zarušit komunikační vodiče, které ovládají kormidla, motory, atd... dnes v žádném dopravním letadle nejsou táhla ale je tam technika "fly by wire" ( a nejen v letadlech i auta už mají plynový pedál jehož výchylku sleduje elektronika , btw. až bude mít auto brzdu po drátě tak si ho určitě nekoupím ). No a komunikace po těchto vodičích probíhá na úrovni 10 V ( něco kolem této hodnoty ) a mobil jakožto zdroj el.mag. pole způsoboje naindukování napětí do těchto vodičů a nesprávnou komunikaci...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pevan  |  14. 09. 2013 16:58

A teď tu o Karkulce bych prosil.
Pokud by někdo dokázal naindukovat v JEDNOM závitu desítky voltů mobilem ve vzdálenosti nejméně metr, tak dostane nobelovku, při maximálním vysílacím výkonu GSM telefonu 2W je to prostě sci-fi. Desítky, ba i stovky milivoltů by mohly být reálné, desítky voltů by v praxi znamenaly jistou smrt všech, kteří mají kardiostimulátor v okruhu stovek metrů kolem volajícího.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mike  |  17. 07. 2001 19:18

A jeste by me zajimalo jek muze mobil zpusobit jiskreni v nadrzi letadla????????????????????,

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zero  |  17. 07. 2001 19:18

Clanok sa snazi vyvolat dojem serioznosti, ale predstava rusenia lietadla laserovym ukazovatkom a vznietenia leteckeho petroleja od signalu mobilneho telefonu je natolko smiesna, ze znemoznuje clanok docitat. Reakcie roznych elektronickych zariadeni na signal mobilnych telefonov iba dokumentuju nekvalitu ich konstrukcie (co sa 30 rocnym Boeingom neda vycitat) ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lukáš Ryba  |  17. 07. 2001 19:18

To je tim že boeingy jsou stary letadla.Normalne(jak uz tu kdosi psal) by ty pristroje mnely byt odruseny.Dalsi vec je ze je letadlo sice odrusene zvenci ale proc neni odrusene zevnitr kdyz tato by¨mala rizika existuji?Co se tyce signalu, letecke spolecnosti pracovaly na zpusobu jak volat z letadel ale kvuli panickemu ztrachu spusobeneho medii a novinari od toho upustili.Stacilo by jenom aby byl vnitrek odrusen stejne jako vnejsek v letadle by byla mala zakladnova stanice napojena na nejakou satelitni sit a bylo by.HOWGH!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  17. 07. 2001 19:18

Jak píšete, tak SV přijímač navigačního přístroje se ovlivnil, hmm - Při nasměrování antény vysílajícího mobilního telefonu k anténě radiokompasu ukázala ručička ukazatele odchylku 20 stupňů od správného směru! - no to svědčí buď o nekvalitě navigačního přijímače, respektive jak se sedíc v letadle se k té nav. anténě dostanete? Jinak samozřejmě při vyzvánění, lépe řečeno těsně před ním je v SV levných přijímačů rušení slyšet. U autorádia, kde situace je podobná letadlu, vy sedíte s mobilem uvnitř a rádio má anténu venku, se rušení neobjeví, i proto, že jsou to většinou poctivěji vyrobené přijímače které musí odrušit např. zapalování auta! Čili otázka, kudy to do navigačního přijímače vlastně vlezlo, nebylo to neodrušeným napájením z palubní sítě? Tohle by bylo zajímavé taky zjistit! Pak by možná výsledky opravdu stály za to! Jinak ale pokračujte a výsledky zveřejńujte, třeba Vám někdo pomůže a přijde se na víc souvislostí, co je nutné dělat aby k rušení nedocházelo! No nakonec mobil trvale vysílá jen při hovoru a ten netrvá věčně, pak se navigace opět musí vrátit do normálu, nebo se mýlím?
Mnoho zdaru následovníkům v pokusech, přeje Pavel K.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  17. 07. 2001 19:18

meli byst nekde v clanku napsat, ze uz to bylo v mobilitach, aby jsem to necet 2x a naopak

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RedBaron  |  17. 07. 2001 19:18

Dyk bys neshlídnul banner, joudo, co te napada. Takhle by to teda neslo :o) Jsi takovej maniak, zes tu tak brzo. Ja mam nocni smenu (dispecer) a fakt se nudim...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:18

Hned na titulce je vidět autor článku časopis Mobility. je tam přesně kvůli tomu, proč píšete - abyste takový článek nečetl zbytečně dvakrát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  17. 07. 2001 19:18

tak to sorry, ale precijenom jak to je v casopise s oznacenim, ze to bylo v mm

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor