Mobil za jízdy: nenápadné nebezpečí

Telefonujete při jízdě v autě? Používáte za jízdy handsfree? Ani tak nemáte vyhráno, protože telefonování za jízdy odpoutává pozornost víc, než si uvědomujete.
Mobil za jízdy: nenápadné nebezpečí

Jistější jsou volné ruce

Pokud nepoužíváte při telefonování v autě handsfree sadu, vystavujete se nebezpečí. Mobil v ruce řidiče způsobil již nejednu vážnou dopravní nehodu a řidiči na jízdní zručnosti určitě nepřidá. Jistě nejen já mám jako spolujezdec zkušenost s tím, že řidič řadí rychlost levou rukou, neboť v pravé ruce drží mobilní telefon. Pokud mobil navíc z ruky vypadne a řidič se jej vydá nahmatávat někde mezi pedály, bezpečnost jízdy vezme za své.

 

Používat při řízení handsfree sadu lze proto jen doporučit. Na silnicích je bez ohledu na četnost akcí typu Kryštof stále velmi nebezpečno, navíc vám za telefonování bez handsfree hrozí pokuta. V jiných částech světa by vás ale telefonování za jízdy bez handsfree přišlo mnohem dráž. Například v New Yorku, kde je používání telefonu bez handsfree sady zakázáno zákonem od roku 2001, byste zaplatili poprvé 100 dolarů, podruhé 200 dolarů a při každém dalším porušení tohoto zákona až 500 dolarů. Podobně je tomu i v jiných zemích. Kompletní seznam zemí, kde je zakázáno telefonování za jízdy bez použití handsfree je k dispozici zde. Jak je to s telefonováním v automobilu u nás si můžete přečíst v tomto podrobném článku.

 

Telefonování za jízdy není samozřejmě jedinou věcí, která pozornost řidiče odpoutává. Hovoří o tom i průzkum z USA z ledna loňského roku. Celkem 77 % z dotázaných řidičů je přesvědčeno, že řídí vždy pozorně a bezpečně, přitom ale 44 % respondentů přiznává, že mobilní telefon za jízdy odpoutává jejich pozornost. Stejně tak ale 69 % dotázaných odpovídá, že jejich pozornost ruší puštěné rádio. 

 

Ještě nebezpečnější než samotné telefonování je psaní SMS za volantem. Tento způsob komunikace je jen pro ty nejotrlejší, protože vyžaduje minimálně jednu ruku volnou pro psaní a navíc je třeba očima průběžně kontrolovat napsaný text. A to při svižné jízdě na dálnici opravdu není nejlepší činnost.

 

Pozor na bdělost

 

Zajímavý pokus provedla americká společnost AAA Foundation for Traffic Safety v srpnu loňského roku. Instalovala totiž do kabin sedmdesáti vozidel videokameru a nechala účastníky testu natočit svoji jízdu. Natočený záznam pak podrobila analýze. Výsledky překvapivě ukazují, že ze všech potenciálně nebezpečných činností, které řidiči za jízdy vykonávali, se telefonování co do času umístilo s podílem 3 % až na devátém místě. Pokus se odehrál v Pensylvánii a v Severní Karolině.

 

Testy s odpoutáním pozornosti při telefonování za jízdy, přesněji s takzvanou „slepotou z nepozornosti“ (inattention blindness), provedla také americká University of Utah. V testu nechala studenty řídit trenažér, přičemž každý ze studentů měl za úkol sjet z dálnice na přesně určeném výjezdu. Výsledky pokusu byly následující: při telefonování za jízdy celkem dvanáct ze čtyřiadvaceti studentů určený sjezd přejelo, při hovoru se spolujezdcem exit přejeli tři studenti a při nerušené jízdě sjezd neminul nikdo.

 

Jiné testy na téže univerzitě ukázaly, že řidiči, kteří během jízdy s někým hovoří přes handsfree, jsou mnohem méně vnímaví ke svému okolí. To znamená, že hůře vnímají např. billboardy nebo okolní krajinu, ale hlavně také dopravní značení. Je to pochopitelné, protože není až tak snadné soustředit se na několik důležitých věcí najednou. Jízda a telefonování zároveň by se mohla stát nebezpečím jak pro řidiče, tak i pro jeho okolí.  

Bylo nebylo

S telefonováním v automobilu souvisí i další „nebezpečí“, které ale dnes často vzbuzuje spíše úsměvy. Existuje totiž celá řada legend a neuvěřitelných příběhů, které varují před používáním mobilního telefonu na čerpacích stanicích z důvodu možného vznícení paliva. Tiskem proběhla řada historek, které lze najít i v různých místech internetu. Jedna z nich vypráví o muži, který uhořel při explozi nádrže automobilu, když sedíc na nárazníku automobilu telefonoval, další příběh líčí, jak se muž těžce popálil při tankování, když se vznítilo přečerpávané palivo. Údajně v důsledku toho, že mu v kapse zazvonil mobilní telefon.

 

Takových a ještě zajímavějších fantastických příběhů existuje mnoho. Dalo by se nad nimi jen mávnout rukou, pokud by se z nich ovšem nepoučily některé čerpací stanice, které používání mobilních telefonů v areálu přímo zakazovaly. Také poznámky v manuálech některých starších mobilů (např. Nokia nebo Motorola) na nebezpečí upozorňují. Dříve do skupiny benzinových stanic, které zakazovaly používání mobilů u stojanů i v celém areálu, patřila mimo jiné i společnost Shell nebo Esso.

 

K poznámkám v manuálech svých mobilních telefonů se posléze vyjádřili i sami výrobci. V srpnu roku 1999 mluvčí společnosti Motorola David Rudd prohlásil, že texty v manuálech, které se týkaly používání mobilů na čerpacích stanicích, nebyly uvedeny kvůli radiovému signálu, ale kvůli možnému vzniku jiskření při nedokonalém kontaktu mobilu s baterií. V podobném duchu je i poněkud nejasné vyjádření tiskového oddělení Nokie, kde se varování v příručkách mobilů zdůvodňuje tím, že pochází z dob, kdy byly mobilní telefony ještě mnohem výkonnější.

 

Spíše úsměvné příběhy z čerpacích stanic nejsou ale samozřejmě důvodem, proč může být mobil v ruce řidiče nebezpečný. Bez ohledu na platný zákon je na silnicích stále vidět dostatek nezodpovědných řidičů, kteří jsou ochotni přijmout pokutu za telefonování bez handsfree nebo dokonce psaní SMS. Často ale bohužel za oběť nepadne jen nějaká ta stokoruna. 

Témata článku: Ostatní

63 komentářů

Nejnovější komentáře

  • cyklist 9. 10. 2004 16:54:50
    A co ho zkusit upozornit, že nedělá dobře? A když by měl nějaké problémy,...
  • Assmann 9. 10. 2004 15:06:07
    Pište česky. Já vám nerozumím.
  • MEGAMASARKA 9. 10. 2004 11:25:57
    OPRAVA: Kdo za jizdy telefonuje bez HF je proste curak a basta!

komerční sdělení

Komerční sdělení