U:fonův bráška zná recept jak být úspěšný virtuální operátor, stačí trochu nahoty a agresivní cenová politika!
To, že na našem trhu o obyčejného virtuálního operátora nezavadíme je známá pravda. To, že by se našli lidé, kterým stačí základní služby za nízkou cenu nebo jiní zákazníci, jež by uvítali nějaký čerstvý vzduch a dravého konkurenta třem našim nadnárodním molochům, si myslím platí taktéž. A pokud někdo říká, že to nejde, stačí se podívat za naši severní hranici do Polska a možná změní názor. Samozřejmě celý projekt stojí a padá na domluvě s některým mobilním operátorem a možnosti využít jeho infrastrukturu, čemuž se v Polsku tolik nebrání. Na místním trhu totiž působí hned čtveřice plnohodnotných mobilních operátorů a rovnou pět operátorů virtuálních. Nyní už vlastně šest, tím posledním se teprve před třemi měsíci stal Mobilking. Mobilního krále vlastní stejně jako našeho U:fona slovenská investiční skupina Penta, která se v Polsku domluvila na pronájmu sítě s tamějším T-Mobilem.
Recept na úspěch
Mobilkingu se totiž na poli virtuálních operátorů v Polsku povedl opravdu husarský kousek, díky svému provokativnímu a dobře cílenému marketingu se během pouhých tří měsíců vyšvihl pozici virtuální jedničky! Během této doby získal přes 45 tisíc zákazníků a do konce roku si myslí na hranici dvou set tisíc. A v čem tedy spočívá ono tajemství úspěchu? Stačí si vybrat atraktivní cílovou skupinu, což v případě Mobilkingu nebylo zase tak těžké, svou kampaň i služby zaměřil na muže v produktivním věku. Dále je třeba realizovat kontroverzní reklamní kampaň a odlišit se od konkurence. Tady Mobilking jasně zabodoval, své služby totiž prezentuje v duchu lehce eroticky laděných časopisů, jako jsou Maxim a Playboy, vnadné a spoře oděné děvy prostě Poláky táhnou a nic a na tom nemění ani fakt, že Polsko je velice nábožensky založená země. Koneckonců, možná právě to Mobilkingu pomohlo, jeho kontroverze a lehce erotická reklamní kampaň vyvolala pořádné pozdvižení a publicitu, takže úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.
Playboy? Ne, mobilní operátor...
Mezi další ingredience patří také snadná dostupnost, agresivní cenová politika a v neposlední řadě také šťavnatá nabídka „obsahu pro muže“. Co se týče dostupnosti služeb, není nic snazšího než si 20 zlotých zakoupit takzvaný startovací balíček, jeden zlotý vyjde podle aktuálního kurzu zhruba na 7,30 Kč, takže pohledné kovové pouzdro, ve kterém najdete vše potřebné, vyjde v přepočtu na naši měnu na necelých 150 Kč. Balíček obsahuje SIM kartu operátora s kreditem ve stejné výši jako cena sady, šňůrku na klíče, plakát s vnadnou děvou, jakýsi přívěšek na klíče a 40 volných SMS. Dostupnost startovacích balíčků se ukázala jako jeden z klíčových faktorů úspěchu, v současné době je lze zakoupit na 25 tisících prodejních míst, jako jsou novinové stánky a trafiky, supermarkety, benzínové stanice a obchody s mobilními telefony. Hlavním tahákem nového virtuála jsou ale určitě také ceny, které jsou dle mého zjištění mnohem nižší než u nás.
MOBILKING předplacená karta |
volání za minutu | 3,64 Kč |
účtování | 1+1 |
SMS | 1,10 Kč |
MMS | 3,64 Kč |
data (za 100 kB) | 3,64 Kč |
Ale abych byl zcela konkrétní, hovory do všech sítí vyjdou na 3,64 Kč za minutu při účtování po sekundách (!), textovka stojí jen 1,10 Kč. Stejně jako za minutu hovoru zaplatí zákazníci i za MMS a 100 kB stažených dat, účtuje se po celých stovkách kilobajtů. Do multimediální zprávy jde napsat až tisícovka znaků, její celková velikost může být až 300 kB u datových přenosů nezáleží na technologii připojení (GPRS/EDGE/UMTS). Otázka je kolik je to na místní poměry, namátkou jsem se díval na weby plnohodnotných operátorů Orange a T-Mobile a virtuálního Telefonia Carrefour. U Orange stojí minuta na předplacence okolo 4,73 Kč a textovka rovněž 1,10 Kč, T-Mobile má minutu okolo 3,57 Kč a SMS za 1,46 Kč. Všichni včetně Carrefouru účtují po sekundách, jinak ten má hovory ve vlastní síti zcela bezplatné a zbylé ceny shodné s T-Mobilem. Navíc můžete dostat až 30 minut měsíčně za nákupy zdarma.
Startovací balíček Mobilkingu a jeho obsah • Naplácejte jim (zde)!
Takže cenově rovněž zajímavá nabídka, jen pro zajímavost, sazbu 3,57 Kč za minutu dostanete u nás třeba u tarifu Kredit 1200 od T-Mobile s měsíčním paušálem 1 428 Kč a účtováním 60+30, lépe vychází porovnání s Vodafonem, ten nabízí při účtování 60+1 sazbu 3,40 Kč u svého Nabito 1150. Nejveseleji vychází porovnání s O2, u něj Mobilkinga „trumfnou“ jen ty nejvyšší paušály NEON XXL Basic a Simple 1980 za několik tisíc měsíčně… Ale zpět k polské virtuální jedničce, pokud chcete trochu nasát atmosféru, kterou okolo sebe šíří, můžete zkusit zavítat na jeho web, zajímavá je třeba sekce reklam, kde najdete ještě dvě flashové hry, pozadí na plochu s tématikou ženy (překvalivě) a „Gorace laski“, což sice nevím, co znamená, ale to plácání holek po zadečku je celkem zábava. Na stránce se stahovatelným mobilním obsahem Sport+Relax to už rovnou vypadá jako na erotických stránkách. Proto snad nikoho neudiví, že je sem přístup až od 18 let.
Ženy jsou dnes emancipované, na některé profese se ovšem nehodí - jedna z reklam Krále mobilů
Virtuální operátor v ČR?
Jak se říká, nikdy neříkej nikdy, takže třeba i sem jednoho dne nějaká ten virtuál zamíří. To by ho ale naši operátoři museli pustit a v této věci bych raději nechtěl býti prorokem. Co se týče skupiny investiční skupiny Penta, tak ta má v Polsku políčeno ještě na poskytování kombinovaných datových služeb a přemýšlí ještě o další expanzi v Evropě. V současné době je ve hře Španělsko, kde společnost snaží získat hostitelskou síť. Střednědobý plán provozovatel Mobilkingu je totiž rozšíření této značky na další dva hlavní evropské trhy v průběhu dvou let.