Mobilní internet v ČR: srovnání technologií

Diskuze čtenářů k článku

Meichel  |  27. 07. 2008 23:59

Je to tyden co mi prislo HTC Touch Diamond, wifi mam doma,ale na cestach jsem hledal zpusob jak byt online - maily,ICQ. Bohuzel s tim wifi sice souhlasim ze je vsude,ale take je vsude zaheslovane,aspon v koncinach odkud jsem ja. Dnes jsem se rozhodl ze mrknu na O2 co mi nabidnou a za kolik. Kdyz jsem videl cenu 150 Kc mesicne k pausalu tak jsem nevahal ani vterinu a uz jsem volal operatora. Ihned jsem se ptal na FUP, jestli budu platit tezky penize za kazdy kilobit nad FUP, rekli ze jen snizi rychlost na 16 kbit/s a pokud ctu ze se realne rychlost pres GPRS pohybuje prave kolem tech 16ti tak neni co resit. Jako nouzovka za 150 Kc je to idealni. Doufam ze to nadchne vic lidi a stoupne zajem o datove sluzby a tim pujde vic penez do rozvoje 3G.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
narg  |  30. 07. 2008 02:11

coz o to, cena je to krasna, navic skoro stejnou ji ma i t-mobil, ale ten fup je co vim 15Mb tydne, cize cca 60Mb mesicne ? A navic to lze prodatovat pouze pres mobil, coz je fajn, ale pokud by se tech 60Mb dalo protahnout i skrz klasicky pripojeni pocitace, beru to vsema 20 z fleku! Platit nejakych 700 za neomezeny net mesicne nevyuziju, ale 40kc tydne je v pohode a na obcasny kontroly stranek i tech 15Mb staci (rikam kontroly, ne stahovat videa atd)
btw uz si nekdy skousel 16Kbit/s ?? Vis jaka je to realna rychlost stahovani a za jak dlouho stahnes rekneme 400kB titulku, nedej boze neco s flashem ?? Si to nekdy skus a uvidis (zvracejici smailik)
imho v dnesni dobe by uz edge (gprs urcite!) melo bejt zadarmo a nejaky prachy bych jim daval az za hspda, coz mam takovej pocit, ze kdyz kupovali licence, meli do 5 let mit funkcni sit a pokryte urcite procento populace (bohuzel ne uzemi, ale co, sme v cr preci), pak na to dostali co vim 2 roky odklad, ale i tak to vyprselo nekdy loni v lete. Cize co je u nas spatne, ze uz i nasi bratri slovaci uz 3 roky maji 3G po celim slovensku a mi ne ??
Je to jednoduchy: proste na nas se*rou, tim to je, a nerikejte, ze za tech 10 let si uz na ty site nenahrabali dost, kor kdyz ceskej eurotel/telecom zachranil telefonice prde*l z pekny diry sra*cek a nemyslim si, ze ceskej danovej poplatnik z toho neco mel :/
----------------------------
Du blejt

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
H.  |  06. 02. 2009 14:45

Mam dojem ze situace ohledne licenci je nasledujici:
O2 ma klasicke 3G FDD UMTS/HSDPA - pokryva cca 30% populace a asi podminky splnil, protoze se po nem CTU nevozi
TMO: myslim ze ukecali (podplatili) uredniky z CTU, ze oni vlastne taky maji 3G, i kdyz mu rikaji 4G a je to sit 2,5 Generace, tedy to slavne neslavne 3G FDD bezici na nestandardnich frekvencich a s nestadrnim TDD
VDF: Postavil uz 1 (ano slovy jednu!) novou BTSku ve Vrsovicich, ovsem jeste neni spustena, mozna to CTU staci, v ČR je preci vsechno mozne, kdyz papirove ta BTS "pokryje" cele mesto,

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xw  |  26. 07. 2008 11:00

Na to že už operátoři vlastní licence kolik let tak přes umts si zavolám jen po Praze a Brně a možná z Prahy do Brna v síti O2. A co ostatní operátoři? Tímhle tempem si ty technologie v mobilu užiju za bratru 10 let
Může mi někdo vysvětlit kdy se něco ohledně umts v čr zlepší? Jak je to s těma licencema, do kdy musí spustit síť pro hlas a data s jakým pokrytím???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  25. 07. 2008 12:27

Asi od T-Mobilu odejdu - nemají 3G a ani ho neplánují. LTE, o kterém mluví, bude až za 5 let. Ještě že mám v telefoni WiFi a WiFi pokrytí je snad už všude :) Navíc mohu přes WiFi i zadara volat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
duigha  |  25. 07. 2008 10:43

Chci rozsirit par spekulaci. Majitele casopisu CiliChili si v cisle05/08 mozna povsimli na strane 78 reklamy na Seznam.cz v mobilu. Take si mozna povsimli ze ze tam sviti ikonka 3G! A dokonce 3.5G! To by znamenalo ze Vodafone
Ma funkcni UMTS sit!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 25. 07. 2008 11:09

Juj tak to je opravdu hezká spekulace

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
duigha  |  25. 07. 2008 11:15

Mysleno spekulativne
Treba meli designeri CiliChili dlouhou chvili a rozhodli se me potesit, bohuzel uz v zadnem jinem cisle jsem to nevidel pak tam uz jen strasi E - cili nase edge anebo to ukazovali na telefonu se sim O2

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Versicht  |  25. 07. 2008 19:04

není to ta samá stránka kde je vyfocen boban s noťazem ze kterého trčí růžová karta?
Spíše bych řekl že ten kdo dělí ten reklamní plátek nerozezná GPRS od GPS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Versicht  |  25. 07. 2008 09:52

Dobrý den pane Kuruc.
Můžete do připravovaného článku, nebo později jako bleskovku, zařadit i reakce operátorů? Hlavně je konfrontovat s používáním nestandartních technologií, vysokých cen v porovnání s okolním světem a (ne)existencí klasické UMTS? Byla řečena už spousta slibů, roky se čeká. Neustále nám nabízí různá nepříliš praktická řešení, nechci snad mnoho když chci využívat internet a pop3 v mobilu, a po připojeni i v notebooku a to rychlostí větší než GPRS/EDGE a za cenu která by se rovnala cenám jinde ve světě? Rád bych znal reakci operátorů, bohužel se na mé dotazy jako jednotlivce ani nesnaží odepisovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 25. 07. 2008 10:02

Hezký den,
víte, na takové otázky vám operátor stejně odpoví něco ve smyslu: naše ceny jsou srovnatelné, naše technologie nejlepší, na zlepšení pokrytí usilovně pracujeme

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xpavel  |  25. 07. 2008 10:15

No myslim ze v pripade vodafonu nema smysl na 3G cekat, co vim tak nekdy na podzim lonskyho roku odepsal cca 70ks 3G hardwaru - jinymi slovy sit uz byla postavena, ale nikdy nespustena, takze zase zbourana..... mam to sice neoficialne, nicmene z nekolika zdroju "from the inside"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
netwoR  |  25. 07. 2008 12:55

Teď právě bylo druhé výročí zrušení UMTS sítě Vodafone
http://www.mobilmania.cz/default.aspx?article=1113068
Co se týče T-mobilu, ten se vyjádřil, že s dalším rozvojem počká až na LTE. Zatím polehoučku přidává 4G základnovky (aspoň co sleduju v Brně).
ntw

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zajDee  |  25. 07. 2008 09:51

Jinak je velmi zajímavé sledovat, jak jsou u Vodafonu na západní části ČR obrovská bílá místa. Čím to asi bude? (To jejich pokrytí mě pozitivně překvapilo, už v době, kdy na webu měli vypsaných pár měst, jsme ho chytali i na mnoha jiných místech)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TECH  |  25. 07. 2008 11:47

Motorola versus Siemens.Dvě sítě...v tom je asi problém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vrr  |  28. 07. 2008 10:07

západ technologie siemens (nsn), východ technologie ericsson

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
24. 07. 2008 20:59

Mobilní internet v České republice prostě stagnuje a nedivím se, když není zájem.
Jinak několikrát se tu zmiňuje CDMA u O2, že nepodporuje nové Express sloty.
O2 nabízí AnyData APE-540H, což je Express Card pro CDMA.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  24. 07. 2008 22:10

Dobre, ale proc to nemaji na webu ? Stale to ale neresi problem malych notebooku co nemaji ani ExpressCard slot, ale pocitaji s internim modulem.
Pokud je to pravda, tak by v necem predstihli T-Mobile. Jeste by ale museli nabidnout balicek s predplacenou kartou na CDMA.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rene_Zavadil  |  24. 07. 2008 22:56

Neznám notebook, který by měl integrovaný CDMA modul.
CDMA internet není vázaný na SIM kartu a není tedy podmínkou mít paušální nebo předplacenou službu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  24. 07. 2008 23:43

Napoveda CDMA = EVDO

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rado  |  24. 07. 2008 18:17

Pane Kuruc článek byl v celku zajímavý, ale dost mi tam chyběly latence daných připojení. Mohl by jste je doplnit. Děkuji

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 24. 07. 2008 19:17

Hezký den,
jak píši, tento článek je pouze teoretický a u technologií se obvykle ani teoretické doby odezvy neuvádí. Nicméně v druhém díle, vyjde za den či dva, najdete spoustu hodnot z praktických měření

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rado  |  24. 07. 2008 22:14

Ano máte pravdu teoreticky se toto číslo většinou neudává, ale je rozhodně velmi důležité. Je rozdíl pokud máte latenci 30 - 300 ms. To dokáže pohnout člověku žlučí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 24. 07. 2008 23:18

Správně, osobně latenci přikládám větší význam, než maximální rychlost na downlinku. Při prohlížení webových stránek se výrazně projeví, pro VoIP pak jde o kritický parametr.
V rámci mobilních sítí bych napsal: je rozdíl, pokud máte latenci 130 - 2500 ms

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rado  |  25. 07. 2008 08:53

S technologiemi jako je CDMA , HSPDA, EDGE osobně moc zkušenosti praktických nemám, ale četl jsem nejaký článek a tam jsou ty čísla spíš jak jsem psal já. Což ovšem nic neznamená. Pokud budete mít měření kvalitně provedeno nebudu mít důvod proč Vám nevěřit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 25. 07. 2008 09:57

Odezvy 30 ms jsou v mobilní síti nereálné, prozradím, že nejlepší průměrné odezvy se dočkáte u HSDPA, a to okolo 130 ms. I když v 4G síti se mi párkrát podařilo dosáhnout ping okolo 80 ms, ale to jsou hodně výjimečné extrémy. Zbytek v další části článku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
netwoR  |  25. 07. 2008 08:55

V tom případě by bylo fajn porovnat ty latence se sítěmi v okolích státech. Např. ve slovenském T-mobilu jsem měl na EDGE rtt až pouhých 156 ms (standardní ping 56B data +28B hlavičky v Linuxu). V českém T-mobilu jsem se nikdy nedostal pod 250 ms a to jen výjimečně. Běžně to dělá 500 - 700 ms.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 25. 07. 2008 10:00

U 4G T-Mobilu to hodně lítá, v dobré situaci lze těch 150 ms dosáhnout. Jinak jak jsem psal výše, HSDPA v O2 lze dosáhnout až pouhých 130 ms, a to stabilně. Na tom už velmi slušně běhá VoIP.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zajDee  |  25. 07. 2008 11:55

Samozřejmě je otázkou, jak by se síť chovala, kdyby byla víc vytížená. Pravdou je, že HSDPA od O2 je asi to nejlepší, co mobilní datachtivec u nás může nalézt. Bohužel s minimálním pokrytím

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloš  |  29. 07. 2008 10:08

Také mám špatné zkušenosti s českým T-Mobilem (má jej manželka), naštěstí já mam Vodafon, tak mi EDGE běhá dobře. --- www.seznam.cz ping statistics --- 10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9001ms rtt min/avg/max/mdev = 197.972/227.577/278.991/21.782 ms

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Páv Lučištník  |  24. 07. 2008 14:34

Dovolil bych si opravit dvě nepřesnosti v článku:
* T-Mobile Internet 4G má v Praze duální 872/1900 síť, neplatí že v Praze je výhradně 1900 MHz jak se tvrdí v článku - to platilo ze začátku výstavby sítě. Zároveň není pravda, že 1900 by bylo omezeno na Prahu. Viděl sem je běžně po středních Čechách. Ale je fakt, že třeba v Brně je čistě 872 síť.
* Ufon nemusí na mapě pokrytí tajit, kde má Rev.A, protože ji má všude - Rev.0 vůbec neměl, staví od začátku rovnou Rev.A

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 24. 07. 2008 14:45

Díky za upřesnění stran T-Mobile. Jinak jste si opravdu jist, že má U:fon všude Rev.A?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Páv Lučištník  |  24. 07. 2008 15:03

Jsem si tím na 98% jistý. Nikde se nikdy nic o Rev.0 u Ufona nepsalo, na webu to mají, v tiskových zprávách to mají od začátku, že Rev.A

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TECH  |  24. 07. 2008 19:00

Na 100% má jen REV A. (viz vucako.bloguje.cz)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 24. 07. 2008 19:20

Tak pokud to píše Kamojedov, tak není pochyb

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xpavel  |  25. 07. 2008 10:19

Ufon, pokud to teda nebyl marketingovy trik, tak kdyz spoustel svoje sluzby hlasil ze ma revizi A..takze (naivne) predpokladam ze nekeca

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
24. 07. 2008 14:49

Jeste by se sluselo dodat, ze ten "skvely" modem, ktery ve clanku autor doporucuje, vubec revizi A neumi, takze je u O2 k nicemu. Nehlede na to, ze se jedna o vyprodejovy typ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 24. 07. 2008 15:52

Ano, rev.A v kombinaci s UMTS/HSDPA podporují PCMCIA a PC Express karty Huawei. Pak ještě modem AXESSTEL MV110H, což je v podstatě totžný modem jako u Ufona. Ten je však jen pro CDMA.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  24. 07. 2008 16:02

Od prvniho bude v nabidce identicky kombo modem, ale i s podporou revA, ma oznaceni AnyData ADU 635WH, jinak vse zustava stejne jako u predchoziho modelu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 24. 07. 2008 16:43

Supr, díky za doplnění informace jinak trošku nalákám na druhou část, v praxi byly rozdíly mezi Rev.0 a Rev.A nezanedbatelné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TECH  |  24. 07. 2008 19:03

Mezi REV A a REV O je velký rozdíl.Mám taky možnost porování.Rozdíl třídy minimálně.Někdy to běhá opravdu rychle.Ani by to člověk nečekal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zajDee  |  24. 07. 2008 21:21

Oni páni autoři asi sledují jen jeden směr provozu (download) a na druhý (upload) zapomínají. V tom má CDMA revize A poměrně dost navrch :)
Jinak k článku bych měl pár komentářů:
výborný Anydata ADU-630WH.
// který ale neumí CDMA Rev. A, slušelo by se dodat. Ale už v diskusi zaznělo, že Eurotel snad začne prodávat kombinovaný modem, který umí i rev. A.
O2 právě před několika dny uvedl zcela nové datové tarify, o kterých jsme vás již informovali. Společným znakem je sice nízký měsíční paušál, avšak také poměrně vysoké FUP limity a silné restrikce při jejich porušení. V rámci technologie CDMA pak měsíční paušál startuje na částce 475 Kč.
// kdypak asi vznikal článek?
T-Mobile by si však měl pospíšit s 4G kartou do slotu PCI Express, v současných noteboocích budete starší slot PCMCIA hledat marně.
// T-Mobile si s 4G kartou těžko pospíší, protože podle informací, které předávají zákazníkům, žádnou takovou kartu ani nepřipravují
Pokud nepřenesete více jak 2 GB dat měsíčně, vystačíte s tarifem Internet Basic za 475 Kč za měsíc.
// platí do konce roku 2008, pak bude rychlost nejnižšího tarifu opět jen 256kbps, tedy pokud T-M svou akci neprodlouží
[U:fon] se chlubí, že jako první v Evropě spustil svou síť v revizi A. Bohužel však již nedodává a v mapě nezobrazuje, zda již áčkovou revizí prošly všechny základnové stanice.
// a není to náhodou tak, že U:fon už od počátku buduje všechny základnové stanice na revizi A? (ale už se tu o tom psalo)
Nevýhodou českého trhu s mobilním internetem je jeho roztříštěnost. Žádný operátor nemá opravdu komplexní možnost připojení:
- Vodafonu chybí cokoli rychlejšího, než EDGE, které by mělo být spíš doplňkovou službou pro místa nepokrytá rychlým internetem.
- Eurotelu k dokonalosti chybí EDGE a CS3/CS4 kódování na GPRS - v současné podobě je GPRS Eurotelu porod. Vodafone má alespoň ty CS3 a CS4 a tak je jeho reálná rychlost i na GPRS až o 60% vyšší (srovnej 6kB/s a 10kB/s), než rychlost GPRS u Eurotelu. Pak ještě modemy
- T-Mobilu chybí pořádná síť nevím, asi jsem měl smůlu, ale vždycky, když jsem jejich "4G" testoval (a to prosím kousek od vysílačů), rychlosti downloadu byly bídné (tak nějak na úrovni EDGE). Upload byl, pravda, slušný (kolem 300kbps)
Osobně nejčastěji používám HSDPA od O2. Síť je poměrně prázdná (na data ji používá málokdo) a tak to frčí nádherně. CDMA používám taktéž a to v místech, kde není 3G (takže všude mimo Prahu a Brno) - tam je těch klientů mnohem víc a taky se to projevuje na reálně dosahovaných rychlostech.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  24. 07. 2008 22:16

Odhledne 4G a Mini PCI Express. Tu PCMCIA kartu pro ne dela IPWireless, dnes NextWave. Maji v nabidce i ten modul http://nextwave.com/WS_TDCDMA_Express takze moznosti tu jsou. Misto toho ovsem T-Mobile CZ nedavno uvedl naprosto nesmyslne reseni v podobe USB modemu (krabice o velikosti temer poloviny maleho notebooku) ktery se musi napajet ze dvou USB konektoru. Opet zadne mobilni reseni ...
O2 chybi k dokonalosti hlavne predplaceny tarif na CDMA, idealne jako balicek s ExpressCard kartou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zajDee  |  25. 07. 2008 08:54

Ono to CDMA nemá pokrytí všude, takže jediný smysluplný tarif pro cestovatele je ten, který obsahuje všechny služby.
Jinak souhlas, PCI Express karty jsou dneska nezbytné a kdo je nenabízí/nepropaguje/nabízí draho, má smůlu.
Ale mimochodem: já sám tyhle kartičky nemám moc rád, hlavně kvůli tomu, jak (ne)kvalitní mají signál. Holt mám špatnou zkušenost...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  26. 07. 2008 11:12

Zalezi dost na tom, jak si dal vyrobce praci s umistenim anteny v notebooku. Kazdopadne preferuji male notebooky, kde bych chtel aby po zapnuti byl Internet hned dostupny. Tohle bohuzel nejde s zadnym externim hardware, ani PCMCIA/ExpressCard kartou. Tu nelze mit trvale v notebooku pri prenaseni, varuji pred tim i samotni vyrobci notebooku. Vzhledem k tomu ze se tyto interni karty nabizi bezne u lepsich notebooku to asi tak spatne nebude

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zajDee  |  26. 07. 2008 19:21

Měl jsem spíš na mysli PCMCIA karty :)
Jinak 3G kartičku do notebooku jsem ještě před rokem bral jako povinnou součást nového notebooku. Tehdy jsem doufal, že Vodafone svou 3G síť spustí a Eurotel (O2) ji začne rozšiřovat ve strachu z konkurence. Nestalo se ani jedno a tak není divu, že 3G kartičku v notebooku nemám...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin  |  24. 07. 2008 13:54

Co mate furt s tema cenama ? Vzdyt mobilni internet je za min nez litr uz nekolik let. Co je dneska 1000kc ???? min nez 5 procent pr. mesicniho platu. To si snad muze dovolit kazdej ne ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
open  |  24. 07. 2008 14:02

protože za stejnou cenu maj jinde větší rychlost, pokrytí a standardní pásma?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
no name  |  24. 07. 2008 14:29

no tak maji a co? kdyz tam budou zrat ho-v-na zdarma, taky si pujdete s talirkem?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
open  |  24. 07. 2008 14:33

tak už je mi to jasný, vetšina je stejně blbá jako no name, tudíž tu nemáme 3G síť, vždyť nám stačí GPRS za litr.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
abe  |  25. 07. 2008 11:18

Přesně tak, hloupější příspěvěk než od "no name" jsem za dnešní den ještě nečetl...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
24. 07. 2008 14:34

Jsem vetsinou doma, kde mam dostatecne kvalitni pripojeni a mobilni internet potrebuji pri "vyjezdech" pryc. Neni to tedy me hlavni pripojeni a za neco takoveho nehodlam davat 1000Kc. Uz jen proto ne, protoze se to neda pozit zaroven v notebooku/telefonu (kdyz nebereme v uvahu EDGE).
Nevim, proc bych mel platit 2500,- mesicne za to, abych mel pausal + mobilni pripojeni do notebooku + mobilni pripojeni do mobilu. Navic pochopitelne nepocitam cenu domaciho internetu.
Cili: ne, nemuze si to dovolit kazdy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AAA  |  25. 07. 2008 09:28

Kdyz za mej nehodlas davat 1000 mesicne, tak ho zrejme nepotrebujes :)))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxxradim  |  30. 07. 2008 21:34

Jsi vubec normálni dávat 1000,-Kč za připojení, které je k ničemu,,,,,,,,,
Jezdím každý týden vlakem Ostrava - Praha a jsem rád pokud se nemusím připojít každýcg 20 min znova.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hrabě olaf  |  25. 07. 2008 09:53

toto je vcelku scestný přípsěvek - souhlasím s tím, že "co je dneska 1000kč" - ALE !!! - každý člověk má jiné priority a někdo zkrátka nemá potřebu vyhazovat až 1000 kč za mob-net. řeší si to třeba půl na půl, a potom nastavá to, že poskytovaný pomalý a omezený mob-net, je za tento peníz předražený.
děkuji za pozornost

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
notasoul  |  24. 07. 2008 14:39

"to si snad muze dovolit kazdej" je klasicka demagogie, kterou pouzivaji s oblibou politici. Takhle oduvodnuji dvojte-trojte daneni prakticky vseho (platy, nemovitosti, auta, pojisteny, platby v nemocnicich, na kulturu, za parkovny, za vzdusny na horach, atd. atd.). I 'mobilni' internet by mel byt v konkurencnim prostredi, ale bohuzel neni a vsichni to vedi, pak se nedivte, proc za takovyhle sluzby si klidne operatori mohou rict tyhle penize. Navic investice do novych technologii se jim v Cechach a za tyhle penize jen tak nevrati, takze se neni ani tolik cemu divit. Holt kde konkurence neni, zakaznik nebere.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Václav Blaschke  |  27. 07. 2008 14:27

Bohužel mne nenapadá, co by se s tím nyní dalo dělat.
Pokud by se zákazníci rozhodli vysoké ceny bojkotovat nepoužíváním (a tudíž neplacením) daných služeb, tak to budou operátoři brát jako nezájem o datové služby a nic je nebude motivovat investovat nemalé peníze do modernizace zařízení pro nové technologie. Pokud budeme nadále držet hubu a krok, jako doteď, budou operátoři nadále modernizovat a snižovat ceny jen velmi pomalu a neochotně, jako doteď.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Arny  |  24. 07. 2008 20:37

No ty jsi teda kus hovězího. Zkus prozkoumat, kolik je kde průměrná hrubá mzda. Nejsi ty z Prahy? Mně teda 1000 Kč přijde za měsíc jako poměrně dost velká položka za něco doplňkového.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
M.  |  29. 07. 2008 11:27

souhlas, je to blbec:)
sice je to asi 6 procent, ale kdyz to ma slouzit jako "neco navic"....tak i to zdanlive male procento muze udelat hodne...a to mluvime o PRUMERNEM platu ktereho nedosahuje vetsina lidi...
ceny mobinetu jsou silne premrstene, ja osobne jsem zkousel na nekolika telefonech T-mobile a je to slabota...(rychlost, stabilita, signal)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Orleanus  |  04. 08. 2008 13:36

No ty seš teda **** ... co na tohle říct....jistě každej student a většina rodin v ČR si může dovolit vyhodit litr za tuto cenu naprosto neodpovidajici připojení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Knihomol  |  24. 07. 2008 13:28

To urcite vybere, kdyz ma pokryti jen GPRS a pro EDGE musi behat na kopec kilometr od baraku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 24. 07. 2008 13:56

V tom případě je opravdu jedno, u kterého operátora ono GPRS poběží :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mobilní  |  24. 07. 2008 17:28

není gprs jako gprs o2 je tragedie

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
astray  |  25. 07. 2008 08:38

Přesně tak. O2 má jen CS2, zatímco T-mobil a Vodafon CS4.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  24. 07. 2008 13:16

Mobilni Internet samozrejme neni nahrada normalniho pripojeni, to od toho necekam. Problem je, ze tu nikdo nenabizi standardni technologie, takze nelze pouzit bezne interni Mini PCI Express moduly v notebooku, coz je dnes v zahranici bezne. Jak T-Mobile tak O2 nabizi jen zastarale PCMCIA karty (pokryti standardnim 3G od O2 jen v Praze a Brne neberu v uvahu), Vodafon pro jistotu nenabizi nic, Ufon jen trcici USB modem.
Tohle je opravdu k nicemu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vsp  |  24. 07. 2008 14:43

Souhlas, nestandardní technologie nejsou dobré.
Mám Dell D430, a ten podporuje jen standardní HSDPA, UMTS a EDGE.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  24. 07. 2008 16:00

Jak pro UMTS/HSDPA a HSUPA i pro CDMA ma O2 v nabidce expresscard, tak nemel o zastarolosti, kdyz si neumis dohledat informace!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  24. 07. 2008 16:25

Takze jeste jednou. Pro CDMA, ktere jako jedine ma pokryti po cele CR, ma O2 jen PCMCIA kartu. Ostatni technologie maji temer nulove pokryti. Ta ExpressCard karta N_E_N_I pro CDMA: http://www.cz.o2.com/osobni/cz/telefony_a_zarizeni/modemy_a_data/index.html

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
24. 07. 2008 20:32

O2 pry ExpressCard nabidne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  24. 07. 2008 21:15

O2 nabízí AnyData APE-540H, což je Express Card pro CDMA.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  05. 10. 2008 13:34

Nevíte někdo jak ten APE-540H běží? Uvažuju o něm.. Dá sa na to chytnout signál bez externí antény? Díky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
24. 07. 2008 13:10

Fajn clanek, tesim se na pokrabovani. Myslim si, ze s prichodem o2 internet v pobilu je toto tema hodne aktualni a muze zajimat dost lidi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
osral  |  24. 07. 2008 13:07

A všechny stojí za ho.no.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
aaa  |  25. 07. 2008 12:31

Jeste mame satelitni Internet - www.intv.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
maxx  |  24. 07. 2008 13:07

Ano, mobilní připojení si vybere v našich končinách každý, ale ceny jsou jaksi malinko mimo mísu. Dříve byla "výmluvou" operátorů klasická věta: "cena je nastavena v kombinaci s FUP, abychom se vyvoravali přísunu "stahovačů"..."! Ale dnes, kdy má každý možnost se připojit z domova pomocí WiFi aj. za rozumné peníze/rychlost a mobilní data hledá jen jako nouzovku jsou ceny opravdu neakceptovatelné...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  24. 07. 2008 13:18

Typicky blabol. Mobilni internet je od toho aby fungoval vsude, i tam kde neni zadny kabel, zadne ADSL, zadne Wifi, nic. Takovych mist je stale plno. Neni to nahrada normalniho pripojeni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
maxx  |  24. 07. 2008 13:23

No, jistě, je stále hodně míst, kde nic takového není... Ale je jistě dost velké % lidí, kteří by mobilní internet měli pouze jako záložní... Ale za současné ceny...? Přijdou mi nadnesené...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  24. 07. 2008 13:25

T-Mobile 4G PCMCIA karta + Twist 512k na 12 mesicu, to cele jako balicek za 8500 Kc mi prijde prijatelne. Horsi je, ze to uz nelze pouzit v novem notebooku.
Samozrejme to je predrazene, ale v CR je vse predrazene, takze to nevybocuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Obyvatel  |  24. 07. 2008 13:30

Jinak to mam taky jen jako zalozni/mobilni reseni. Bohuzel "pocitany" Internet 60Kc/ 1MB je neakceptovatelne drahy a tech 5GB/mesic zase nevyuziju. Idealni by bylo na zalohu neco kolem 300 Kc mesicne a 500 MB dat. Ale kde neni konkurence ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor