Minulý týden skončil druhý ročník průzkumu Mobilní operátor roku. Zúčastnili se ho čtenáři MobilManie a tištěných Mobilit, kteří prostřednictvím odpovědí na otázky z mnoha úhlů hodnotili všechny tři české mobilní operátory. A jaké jsou výsledky?
Smyslem průzkumu, který stejně jako loni proběhl mezi čtenáři MobilManie a Mobilit, bylo zjistit, který mobilní operátor je v různých kategoriích nejlepší, který průměrný a který nemá příliš dobrou pozici. Letošního ročníku Mobilní operátor roku 2004 se zúčastnilo 9 785 respondentů.
V článku napřed najdete stručné výsledky. V dalších částech popíšu metodiku zpracování dat, na data se podíváme podrobněji a zjistíte například, jak hlasovali uživatelé jednotlivých operátorů. Díky loňské anketě, kde jsme položili v podstatě stejnou sestavu otázek, je také možné sledovat, jak se změnil postoj čtenářů našich médií k českým operátorům.
Mobilní operátor roku 2004 je Oskar
Celkové výsledky |
1. |
Oskar |
41 % |
loni 38 % |
2. |
Eurotel |
31 % |
loni 33 % |
3. |
T-Mobile |
28 % |
loni 29 % |
Pořadí operátorů se ve srovnání s loňským ročníkem průzkumu nezměnilo, dokonce se mírně prohloubily rozdíly. Podívejte se nyní, jak dopadly odpovědi na jednotlivé otázky, ze kterých jsme spočítali celkový výsledek.
1. Který mobilní operátor má nejlepší služby?
Celkové výsledky |
1. |
Eurotel |
42 % |
loni 40 % |
2. |
T-Mobile |
33 % |
loni 35 % |
3. |
Oskar |
25 % |
loni 25 % |
2. Který mobilní operátor má nejvýhodnější ceny za telefonování a další služby?
Celkové výsledky |
1. |
Oskar |
60 % |
loni 58 % |
2. |
T-Mobile |
29 % |
loni 33 % |
3. |
Eurotel |
12 % |
loni 9 % |
3. Který mobilní operátor má nejpřehlednější a nejlépe použitelné cenové programy?
Celkové výsledky |
1. |
Oskar |
50 % |
loni 50 % |
2. |
T-Mobile |
30 % |
loni 31 % |
3. |
Eurotel |
20 % |
loni 20 % |
4. Který mobilní operátor má nejlepší pokrytí signálem?
Celkové výsledky |
1. |
Eurotel |
55 % |
loni 54 % |
2. |
T-Mobile |
31 % |
loni 33 % |
3. |
Oskar |
14 % |
loni 14 % |
5. Který mobilní operátor představil nejvíc technologických novinek?
Celkové výsledky |
1. |
Eurotel |
51 % |
loni 53 % |
2. |
T-Mobile |
40 % |
loni 39 % |
3. |
Oskar |
8 % |
loni 8 % |
6. Který mobilní operátor má nejlepší reklamní kampaně?
Celkové výsledky |
1. |
Oskar |
55 % |
loni 51 % |
2. |
Eurotel |
23 % |
loni 26 % |
3. |
T-Mobile |
22 % |
loni 23 % |
7. Který mobilní operátor má nejlepší vztah k zákazníkům?
Celkové výsledky |
1. |
Oskar |
47 % |
loni 45 % |
2. |
Eurotel |
26,7 % |
loni 27,6 % |
3. |
T-Mobile |
26,6 % |
loni 27,8 % |
8. Který mobilní operátor má nejlepší nabídku telefonů?
Celkové výsledky |
1. |
Eurotel |
34 % |
loni 29 % |
2. |
T-Mobile |
33 % |
loni 38 % |
3. |
Oskar |
32 % |
loni 33 % |
9. Který mobilní operátor má nejlepší věrnostní programy?
Celkové výsledky |
1. |
Eurotel |
44 % |
– |
2. |
T-Mobile |
34 % |
– |
3. |
Oskar |
22 % |
– |
10. Který mobilní operátor je vám nejsympatičtější?
Celkové výsledky |
1. |
Oskar |
47 % |
loni 46 % |
2. |
T-Mobile |
28 % |
loni 30 % |
3. |
Eurotel |
25 % |
loni 24 % |
11. Který operátor se za poslední rok nejvíc zlepšil?
Celkové výsledky |
1. |
Oskar |
64 % |
loni 60 % |
2. |
T-Mobile |
19 % |
loni 23 % |
3. |
Eurotel |
17 % |
loni 17 % |
12. Který operátor se za poslední rok nejvíc zhoršil?
Celkové výsledky |
1. |
T-Mobile |
47 % |
loni 55 % |
2. |
Eurotel |
39 % |
loni 31 % |
3. |
Oskar |
14 % |
loni 14 % |
Co ukazují výsledky průzkumu?
Jak je možné, že výsledky průzkumu ukazují často úplně něco jiného, než vyplývá z oficiálních dat, jako jsou finanční výsledky nebo počty zákazníků mobilních operátorů? Mohu zopakovat stejné věty jako loni. Důvodem bude, že průzkum neproběhl mezi běžnými průměrnými uživateli mobilních telefonů, respondenty byli čtenáři specializovaných médií. Ti se aktivně zajímají o mobilní telefonování a umí se kvalifikovaně rozhodnout, co je pro ně nejvýhodnější. Svůj názor mají podložený zkušenostmi nebo vlastní analýzou, při rozhodování berou v úvahu jiná kritéria než běžní uživatelé mobilních telefonů, méně na ně zřejmě také působí reklama.
Zpracování výsledků a hodnocení
Ještě než dojdeme k bližší analýze výsledků průzkumu Mobilní operátor roku 2004, popíšu způsob zpracování dat.
Z hlasování textovou zprávou jsme vyřadili duplicity a vícenásobné hlasy poslané z jednoho telefonního čísla. V případě průzkumu na internetu byla vyřazena vícenásobná hlasování osob se stejnými jmény a e-maily a také odpovědi, které byly úplně stejné a ve velmi krátké době po sobě přišly ze stejných IP adres. Tentokrát jsme nevyřazovali zaměstnance mobilních operátorů. S rozvojem GPRS se už nedají dobře odlišit od běžných čtenářů.
U většiny otázek bylo úkolem seřadit mobilní operátory od nejlepšího k nejhoršímu. Při hodnocení jsme operátorovi na prvním místě přiřadili dva body, operátorovi na druhém místě jeden bod a poslední nezískal nic. U otázek, kde stačila jedna odpověď, jsme přiřazovali dva body. U každé otázky jsme pro každého operátora sečetli body, které získal. Ten, kdo jich měl nejvíc, vyhrál – výsledky prezentujeme v procentuálním vyjádření.
Pro celkový výsledek a titul Mobilní operátor roku 2004 jsme procentuální výsledky získané v předchozím kroku brali jako body. U jednotlivých operátorů jsme sečetli procenta u všech otázek a odečetli výsledek u otázky „12. Který operátor se za poslední rok nejvíce zhoršil?“. Ta se jako jediná projevila negativně. Opět jsme získali celkový počet bodů a operátor, který jich měl nejvíc, vyhrál. Výsledky opět prezentujeme v procentuálním vyjádření.
V další kapitole zjistíte, jak na jednotlivé otázky odpovídali zákazníci jednotlivých operátorů. Zjistíte také, kdo by byl mobilní operátor roku, kdyby bylo jen na uživatelích Eurotelu, Oskara nebo T-Mobilu