Mobilní operátoři: vražte Telecomu kudlu do zad!

Český Telecom si zvykl v posledních několika letech označovat mobilní operátory za své přímé konkurenty. Mobilní operátoři ho tedy vzali za slovo. Jejich motto zní: „Zůstaňte věrni pouze mobilnímu telefonu. Proti současnému stavu tak získáte řadu výhod.“ Chystá se tedy konec pevných linek v Čechách?
Mobilní operátoři: vražte Telecomu kudlu do zad!

Dost bylo zdražování!

Jak jste již asi stačili sami všimnout, tak pevné telefonní linky každým rokem zdražují. Oproti tomu zase ceny za používání mobilních telefonů se ve všech sítích rok od roku snižují. Ačkoliv ještě stále existuje několik případů, kdy je pevná linka levnější než mobil, tak nastala situace, kdy Český Telecom zdražil natolik, že ho přibližně 1,5% zákazníků opustilo a dalších 8% si změnilo paušál na Home Mini (což je v podstatě něco jako Oskarovo Slyším Vás, akorát že s 18krát vyšším paušálem). Jak to tak vypadá, tak trend upouštění od pevné telefonní linky bude i nadále pokračovat.

Vzhledem k tomu, že telefonování v rámci sítě je již u mobilních operátorů, obzvláště ve špičce, často levnější než u sítě pevné, tak telefonní linka od Českého Telecomu v mnoha případech zůstává především jako relativně levný přístup k Internetu. I tak ale existují případy, kdy vás připojení přes mobilní telefon, obzvláště pak přes GPRS, vyjde levněji. Takových případů však zatím není moc.

Tora, tora, tora!

V pátek 15. února vydal RadioMobil na svých webových stránkách v sekci Novinky dosud nevídanou zprávu. Kromě toho, že zde mluvil za sebe, jakožto poskytovatele mobilních telefonních služeb a potenciálního poskytovatele služeb pevné telefonní sítě, tak zde také promluvil jménem všech českých mobilních operátorů:

„Jste zákazníkem některé mobilní sítě (např. sítě Paegas) a zároveň máte doma pevnou linku? Přemýšleli jste již o tom, proč vlastně platíte dva telefonní účty a dva měsíční paušály za využívání dvou telefonů, mobilního a pevného?

Jsme telekomunikační společnost, která je oprávněna poskytovat své služby jak prostřednictvím mobilní, tak i pevné telekomunikační sítě. Přesto dnes říkáme našim zákazníkům: „Není třeba výdaje za telefonování rozdělovat do dvou obálek. Zůstaňte věrní pouze mobilnímu telefonu a část peněz z druhé obálky investujte do přechodu na některý z vyšších, výhodnějších tarifů. Proti současnému stavu tak získáte řadu výhod.

Volbou vyššího tarifu získáte nejen více volných minut, ale také budete moci volat a odesílat SMS za cenově ještě výhodnější sazby než doposud.

Všechny Vámi uskutečněné hovory budou po první provolané minutě účtovány po sekundách. Zaplatíte tedy pouze to, co opravdu provoláte.“

RadioMobil v této zprávě vyslovuje hned několik zajímavých myšlenek, které platí obecně, a tedy nejen pro jeho síť Paegas. Jednou z věcí, na které zde také nepřímo naráží je jednání Českého Telecomu se svými zákazníky:

„A navíc, v mobilní síti Paegas jste zákazníkem společnosti, pro kterou je Vaše spokojenost vždy na prvním místě.“Zde mi chybí snad jen dodatek: „na rozdíl od Českého Telecomu.“

Pro ty, kteří by pak pochybovali o výhodnosti mobilního telefonu oproti pevné lince je na závěr uveden stručný přehled výhod, které mobilní telefony nabízejí. Tuto část jsem si dovolil trochu zobecnit:

  • Výhodnější sazby za volání a odesílání SMS.
  • Levnější volání z mobilního telefonu naší sítě na pevnou linku v porovnání s voláním z pevné linky do naší mobilní sítě.
  • Levnější volání z mobilního telefonu naší sítě do ostatních mobilních sítí oproti volání z pevné linky do ostatních mobilních sítí.
  • Bezkonkurenční cenu za volání téměř třem milionům uživatelů mobilní sítě Paegas/ více než třem milionům uživatelů sítě Eurotel/více než tři čtvrtě milionů uživatelů sítě Oskar
  • Moderní komunikační a informační terminál, který Vám nabízí celou řadu nadstandardních služeb naší sítě.
  • Výhody plynoucí z programů Paegas Bonus a Paegas Club/Eurotel Benefit.
  • Kvalitní péči o Vás, naše zákazníky (což platí u mobilních operátorů asi obecně).

Jak to tedy je?

Zkusme se teď ale podívat na myšlenku RadioMobilu konkrétně a u všech našich operátorů. Co byste tedy mohli za oněch 300 Kč měsíčně, které platíte Českému Telecomu za tarifní program Standard získat, kdybyste již byli tarifními zákazníky některé naší mobilní sítě?

Můj názor je takový, že kromě přechodu z Oskarova Volám Málo na Dohodu s Oskarem se nikde jinde oněch 299 Kč nevyplatí použít na přechod na vyšší tarifní program. Zkusme se ale podívat na to, kolik za oněch 299 Kč můžete provolat v síti daného operátora.

Tarif (volné minuty/SMS) Počet minut, které můžete v rámci sítě
provolat za 299 Kč (špička/mimo špičku)
Měsíční paušál
Eurotel Fun Go* 45/45 0 Kč
Eurotel Quatro Go* 43/111 0 Kč
Eurotel Original Go* 54/54 0 Kč
Eurotel Relax (30/30) 28/105 205 Kč
Eurotel Relax Plus (30/30) 59/105 268 Kč
Eurotel Komplet (60/0) 41/95 310 Kč
Eurotel Optimum (60/20) 52/73 583 Kč
Eurotel Optimum Plus (120/20) 86/105 1003 Kč
Eurotel Business 200 (200/30) 95/105 1800 Kč
Eurotel Business 300 (300/50) 105/105 2200 Kč
Eurotel Business 600 (600/70) 105/105 3145 Kč
Oskar Oskarta 400 95/95 0 Kč
Oskar Oskarta 800 107/107 0 Kč
Oskar Oskarta 1500 114/114 0 Kč
Oskar Slyším Vás (5+35/0)** 21/28 11 Kč
Oskar Volám Málo (25/0) 57/57 158 Kč
Oskar Volám Často (100/0) 63/63 525 Kč
Oskar Dohoda s Oskarem (210+90/0)*** 95/95 578 Kč
Oskar Volám Stále (300/0) 81/81 1050 Kč
Paegas Twist Standard* 60/107 0 Kč
Paegas Twist SMS* 45/45 0 Kč
Paegas 20 Start HIT (20/0) 89/89 158 Kč
Paegas 80 HIT (80/0) 142/142 473 Kč
Paegas 200 HIT (200/0) 142/142 945 Kč
Paegas 400 HIT (400/0) 142/142 1680 Kč
*účtuje se každých započatých 30 sekund hovoru
**volné minuty jsou pouze do sítě ČTc nebo na volání do Maďarska
***účtování probíhá po minutách

Co můžete provolat za 90 Kč kredit, který máte u Home Standard:

Druh volání: Doba volání (špička/mimo špičku/noc)
Do sítě ČTc v rámci UTO* 60/128/128
Do sítě ČTc mimo UTO** 24/52/90
Do mobilních sítí*** 13/13/13
*jsou účtovány nejméně dvě minuty hovoru
**po první provolané minutě se účtuje po 30 sekundách
***účtuje se po 30 sekundách

Na mobilní frontě klid

Jak to tak vypadá, tak poprvé v naší krátké telekomunikační historii dochází v boji o zákazníka k přímému střetnutí mezi mobilními operátory a monopolním Českým Telecomem. Problém je v tom, že zatímco mobilní operátoři mají v ruce trumfy v podobě vyspělých sítí, kvalitních služeb a přívětivému jednání se zákazníkem, tak Český Telecom drží v ruce akorát relativně nízkou cenu za volání v rámci své sítě. A jaký je váš názor na výzvu mobilních operátorů (respektive RadioMobilu). Je lepší investovat vašich 299 Kč měsíčně do Českého Telecomu s tím, že budete mít 90 Kč volný kredit, s kterým si zavoláte 24 – 128 minut v síti Českého Telecomu, a nebo je lepší za oněch 299 Kč provolat třeba 41 – 111 minut v síti Eurotel, 21 – 114 minut v síti Oskar nebo 45 –142 minut v síti Paegas?

 

Témata článku: Operátoři, T-Mobile, Telecom, Paegas Twist, Mobil

Určitě si přečtěte