Mobilní pornografie: kdo maže, ten jede

Pornografický průmysl loni jen na mobilních telefonech světově vydělal deset miliard korun. Do pěti let by to mělo být ročně dokonce 125 miliard. Názory na mobilní trh s erotikou se různí, jeden fakt je ale bez debat – pornografie roste a roste.
Mobilní pornografie: kdo maže, ten jede
Minulý týden byla veřejnosti poskytnuta studie, na které svítil údaj „pět miliard amerických dolarů“. Ten označoval výdělek, kterého se společnosti podnikající v pornografickém průmyslu pro mobilní telefony dočkají v roce 2010.

Pornohvězdy se těší na 3G

V minulém roce utratili erotikychtiví uživatelé na celém světě celkem deset miliard korun. A to jen přes mobily. Týkalo se to videí a obrázků s tématikou „pro dospělé“. Plánované zisky pro příští pětiletku jsou dokonce ještě odvážnější než odhady, které výzkumné společnosti publikovaly před rokem. Erotika se na mobilním trhu prodává jednoduše ještě lépe, než čekali i ti největší optimisté.

Důvodem tak velkého rozmachu je i zavádění sítí 3G do Evropy a ostatních zemí, které zatím fungovaly na komunikacích druhé generace. Rychlejší datové přenosy znamenají pro pornoprůmysl lepší videa, kvalitnější obrázky, rychlejší stahování. To je živná půda pro rozvoj. Kořením pornoprůmyslu jsou samozřejmě i značky, které to mají jaksi v popisu práce: Playboy nebo třeba Hustler.

V Austrálii anebo v Izraeli mají s šířením pornografie po nástupu sítí třetí generace nemalé problémy. Obzvlášť ve druhé jmenované zemi to byl nemalý problém – nábožensky založené etnikum má dostatek interních problémů a masivní rozkvět erotiky jim tam „jenom scházel“. Výsledkem byl striktní zákaz jakéhokoli šíření. Provozující společnosti musely zavřít krám – alespoň oficiálně.

Můj displej nikdo nevidí

I kdyby se prognózy prodeje erotické zábavy ukázaly jako reálné, nebudou tržit nejvíce společnosti z této branže. Pornoprůmysl tvoří ve světě mobilního obsahu jenom dvacetinu tržeb. Zbytek si rozdělují loga, melodie, hry a zpravodajství. O tom, že jde o opravdu bezedný zlatý důl si můžete přečíst v našem dřívějším článku.

To, že bude trh s mobilní pornografií růst, může být většině veřejnosti i záhadou. „Vždyť stolní počítače a trvalé připojení k internetu toho musí zákonitě nabídnout více“, může někdo namítnout. To je samozřejmě pravda, ale o zprávy nebo sportovní dění na displejích mobilů je také zájem, a rovněž vzrůstající. Netřeba se tedy divit, že je podobná poptávka po nemravných obrázcích a videu.

Hodně lidí, třeba i z vašeho okolí, se navíc jednoduše potřebuje dívat na nahé dívky (nebo chlapce) i v metru nebo v knihovně. Telefon jim umožní zachovat jistou míru soukromí i na veřejných místech. K počítači také ještě dnes nemá každý přístup.

Těleso pro nezávislé hodnocení

Jak se trh s erotikou pro mobilní telefony rozvíjí geometrickou řadou, vzniká čím dál větší tlak na zajištění takového obsahu před přístupem nezletilých. V říjnu minulého roku se proto sešli zástupci šesti operátorů: O2, Orange, 3, T-Mobile, Virgin Mobile a Vodafone. Vytvořili sdružení nazvané zkratkou IMCB (Independent Mobile Classification Body). Jeho úkolem je regulace a klasifikace mobilního obsahu pro dospělé – erotiky, gamblingu, některých chatů a podobně.

Organizace je nadána mezinárodně platnou mocí, se kterou může postihovat mobilní operátory a prodejce mobilního obsahu, kteří poruší stanovená pravidla. Zákazy budou ve výsledku fungovat podobně, jako jsme tomu zvyklí třeba u filmů nebo počítačových her – tedy zejména věková a distributorská omezení.

Vodafone jde příkladem

Prvním, kdo zahájil boj za znepřístupnění nežádoucího obsahu mladším osmnácti let, byl Vodafone. Ten zavedl v létě roku 2004 pro „dospělácké“ služby registrační ochranu. Každý, kdo chce stahovat obrázky nebo jiná multimédia s erotickou tématikou, se musí prokázat vlastní registrací kreditní karty. Všechny telefony určené pro 3G navíc Vodafone blokuje pro stahování choulostivého obsahu. Jistě, že tím nelze obsáhnout všechny „mobilní cesty k pornu“. Třeba i u nás se mládež dostane k takovému obsahu velmi snadno pomocí vysoce zpoplatněných SMS zpráv. Rozhodně to ale není šlápnutí vedle a taková prevence i pomáhá.

Největší snahu budou muset prokázat právě provozovatelé mobilních sítí. Obrovským problémem se pro ně ukázal být i střet etického a finančního hlediska. „Zapojit se do prevence? Ale to by znamenalo, že přijdeme o velkou část tržeb...“ říkají si při rozhodování manažeři operátorů. Dobře totiž vědí, že nemalou část zisku z mobilní pornografie jim vytvoří právě nezletilci.

Témata článku: Ostatní, Mobil


komerční sdělení

Komerční sdělení