Poslední dny jsou plné překvapivých zpráv – velcí výrobci mobilů jako Alcatel, Motorola nebo Siemens hledají partnery pro vytvoření podobných spojenectví jako Sony Ericsson. Proč? Chtějí zvýšit podíl na trhu, snížit náklady a přijít snadno k novým výrobním postupům. Zůstane na trhu jeden velký mobilní gigant?
Nejprve fakta
Začneme od Motoroly. Ta začátkem minulého týdne oznámila, že by ráda v několika příštích letech získala 25procentní podíl na světovém trhu, přičemž letos má zhruba 17 procent. Jak toho dosáhnout? Jednoduše, prostě se spojí s některým ze svých současných konkurentů. Jedině tak se dá získat na stagnujícím trhu další podíl. Podle Motoroly by se mohlo jednat o sloučení s německým Siemensem nebo korejským Samsungem. Oba výrobci získali loni podíl na trhu necelých osm procent, jsou tedy velmi významní hráči. Motorola rovněž dodala, že jedná i s několika menšími firmami.
Zajímavé je rovněž nedávné prohlášení Siemensu. Ten chce letos zdvojnásobit svůj podíl na trhu, ze současných osmi procent na patnáct. Pokud si na to nevezme partnera, bude to velmi těžké a i když je možné, že se mu to podaří, bude to za cenu poklesu ziskovosti; cenová válka holt vyčerpává. Mimochodem, jak jsem už psal, Motorola naznačila cosi o spojení se Siemensem - pokud se oba výrobci sloučí, získali by opravdu oněch 25 procent trhu – Motorola má nyní 17, Siemens 8, sečíst si to umí každý sám. Je ale možné (a pravděpodobné), že to nakonec dopadne úplně jinak.
Poslední firmou, která ohlásila potřebu se družit, je Alcatel. Informoval o tom krátce zpravodajský server Živě.sk. Partnerem, který by mu mohl pomoci, má být asijská firma. Je to jasné - výroba v Asii je levnější, o čemž svědčí i fakt, že pro Alcatel, stejně jako např. Sony Ericsson, již dnes vyrábí mobily singapurský Flextronics.
Proč to dělají?
Je to celkem logické. Spojenectví přinese oběma stránám nejen technologické výhody, kdy se jeden „naučí od druhého“, ale také větší podíl na trhu, snížení nákladů na vývoj, logistiku, distribuci, pracovní síly, marketing apod. Nová firma, která takto vznikne, je pak více konkurenceschopná a může pěkně přihřát polívčičku ostatním hráčům na trhu.
K podobné konsolidaci dochází i na trhu s počítačovými technologiemi. Podívejme se na příklad Digitalu, který pohltil Aplhu, Digital byl následně pohlcen Compaqem a ten byl nakonec koupen HP. Na trhu se po dokončení celé akvizice HP+Compaq bude nacházet velký gigant, který si bude s počítačovou konkurencí snadno pohrávat. Stejný cíl mají logicky i výrobci mobilů. Sám jsem zvědav, jak to nakonec dopadne a kolik výrobců mobilů tu bude za pár let.