Mobily míří do Asie. Co se bude v Evropě vůbec vyrábět?

Ve schopnosti rychle ovládnout technologie a velmi lacino vyrobit jsou státy Dálného východu nepřekonatelné. Ze starého kontinentu zmizel předposlední producent mobilů, Nokia drží vlajku posledního mohykána.
Prodej mobilní divize firmy Siemens asijskému Benqu (= Aceru) je zprávou měsíce, ne-li roku. Základní fakta o transakci jsme na Mobilmanii již přinesli. Kromě zamyšlení, kam toto velké stěhování mobilů do Asie spěje, si zde dovolíme uvést ještě několik dalších zajímavých informací.

Proč zrovna Benq?

Benq je na první pohled překvapivý kupec mobilní divize Siemensu. To, že se Siemens chce této divize zbavit téměř za jakoukoli cenu (tj. druhá alternativa byla zavřít to úplně bez náhrady), se ví už asi půl roku. Mezi kandidáty ale Benq dosud nefiguroval, mluvilo se pouze o společnosti Acer, která je mu blízká.

Ve skutečnosti ale je Benq velmi vhodným kandidátem, i když jméno firmy zní mladistvě a spojujeme si ji většinou s nejrůznějšími počítačovými perifériemi. Benq je totiž Acer, přesněji řečeno přejmenovaná a oddělená divize Acer Peripherals, a Acer dnes patří mezi hardwarové velikány. Navíc má zkušenosti s velkými akvizicemi – již málokdo si vzpomíná na to, že dnešní velmi úspěšná řada notebooků od Aceru je vlastně založena na akvizici jednoho z kdysi nejznačkovějších výrobců přenosných počítačů na světě, divizi firmy Texas Instruments. Aceru (či Benqu) tedy nedělá problém akvírovat firmu z druhého konce světa a umí získaná aktiva využít pro vlastní rozvoj.

Patnáct za jednoho

Další zajímavou informací je „čínský faktor“ tohoto obchodu. Benq, ač tchajwanská firma, se k Číně hlásí, mobily se budou vyrábět mimo jiné v Šanghaji a vyvíjet v Pekingu. Firma sice přebírá další výzkumná centra v Německu a Dánsku a továrny v Německu a Brazílii, ale nemám příliš pochyby, co se s nimi – zejména s továrnami – stane. Jelikož místo jednoho německého dělníka lze zaměstnat asi patnáct pracovníků čínských, nestávkujících a ochotných pracovat v téměř jakýchkoli podmínkách, jde jen o to, jak rychle se Benqu podaří výrobu do Číny přesunout. Smlouva mezi oběma firmami nepochybně toto postihovala a Siemens nějaké ochranné lhůty uhrál, nadlouho to ale nebude.

Výrobci značkových mobilů zatím byli v dražších zemí Asie: v Jižní Koreji a Japonsku. Jakmile se milióny Benq-Siemensů začnou valit z Číny, bude teprve veselo. Takové ceny mobilů svět zatím neviděl.

Benq je v Číně už velmi silným hráčem: dle svých vlastních slov je třetím v LCD monitorech, jedničkou v DVD vypalovačkách i projektorech, má zde silnou lokální prodejní síť. Čína je samozřejmě na mobily nekonečně hladová. Jestli je po akvizici Benq čtvrtým největším výrobcem mobilů na světě (dle vlastního tvrzení), může díky Číně rychle pokročit dopředu.

Vysvětlujeme cizí slůvka: Čína utáhne Siemensu opasky

V podrobném prohlášení se Benq nijak netají tím, že se bude šetřit. Hovoří o „integraci“ divize Siemensu s podobným oddělením u Benqu, což ušetří výdaje na vývoj. Integrace je jedno z těch hezky znějících slůvek, zahalujících tvrdou realitu: integrace věci A s věcí B obvykle znamená, že se vyškrtá a vyruší vše, co je nadbytečné.

Benq tvrdí, že bude mobily od Siemensu konsumerizovat („consumerize“), a je také jasné, o co půjde: rychlejší chrlení modelů, méně „vypiplaných“ mobilů, zlevnění. Benq to dále říká jasně: „okamžitě se dosáhne snížení výdajů na výzkum a vývoj“ – to jistě není potřeba dále vykládat. Dodává, že se sníží náklady na lidské zdroje, účetnictví, další administrativu a služby díky „low cost platform of Benq“. Česky řečeno: díky tomu, že Benqáci na Tchajwanu a v Číně berou neporovnatelně méně než Siemensáci v Německu a že tedy tato pracovní místa budou záhy přesunuta do těchto zemí.

Mobily Asii sluší

Porovnejme si dnešní situaci na trhu mobilů s dobou před pěti lety. Předtím prakticky neexistoval žádný výrobce mimo Evropu a USA. Dnes už existuje pouze jeden významný výrobce v Evropě a jeden v USA, všichni ostatní už jsou z Asie. Na Dálném východě vznikly dvě silné původní značky (Samsung a LG), tři byly zakoupeny (Sony Ericsson, TCL-Alcatel a nyní i Siemens). To je tak jednoznačný trend, že se nelze nezeptat: a co za pět let? Bude vůbec existovat evropský (Nokia) a americký (Motorola) výrobce mobilů?

Jaký je důvod masivního přesunu nejen výroby (tj. „fabriky“), ale i vývoje, kompletní produkce mobilů za oceán? Mobilní telefon je totiž produkt, který sluší asijským výrobcům digitální techniky jako žádný jiný. Asijské země nejsou příliš dobré v základním vývoji, v zásadních „objevech“, ale o to lepší jsou ve zvládnutí technologií a v tzv. time-to-market. Tedy ve schopnosti existující technologii převést do produktu chrleného v milionech kusů.

Mobil toto dokonale ztělesňuje: zásadní vynálezy se nekonají, dochází k inkrementálnímu vylepšování. Jde jen o to, kdo dokáže technologie od jiných dodavatelů (včetně evropských a amerických – Philips, Texas Instruments atd.) pěkně a rychle zabalit do elegantního plastikového pouzdérka. Ostatně ve zpracování plastů jsou východoasijské země s přehledem nejlepší.

Mobil rovněž ztělesňuje asijské „hračičkářství“. Místní trhy (Japonsko, Jižní Korea) jsou nejlepší pro testování i praktické uplatnění nových trendů. A konečně, mobil je lehké zboží, které se snadno a za nízkých nákladů rozveze všude po světě. Nevyžaduje mnoho servisu (když nefunguje, vymění se za nový), je víceméně celosvětově použitelný s nepatrnými úpravami a podobně.

Co udělá Nokia a Motorola?

Netroufám si předpovědět, že za pět let už nebudou jiní výrobci mobilů než asijští. To by bylo příliš troufalé a znamenalo by to předpokládat, že dnešní neasijští lídři, Nokia a Motorola proti asijské převaze nenajdou vůbec žádnou zbraň. Jak to ale chtějí udělat, se neví. Asijští výrobci totiž už mají dnes dostatek sebevědomí a technologické zdatnosti, aby odmítli prostý handl ve smyslu „tak my u vás postavíme továrnu na naše mobily.“ Umějí je vyvinout, vyrobit a dokonce i prodat sami a velmi dobře.


Diskuze:
Končí evropští výrobci mobilních telefonů?
Diskuze (94) Další článek: Neznámí výrobci: Benq - ten, který koupil Siemens

Témata článku: MOBI, Mir, Významný výrobce, Asie, Úspěšná řada, Značkový mobil, Nízký náklad, Mobil m, Nokia a Motorola, Mobil, Prodejní síť