Mobily s foťáčkem jdou na dračku

Výrobci mobilních telefonů v současné době nejvíc vydělávají na přístrojích s integrovaným foťáčkem. Tento segment trhu zaznamenal nárůst o desítky procent. Žebříčku vévodí Nokia a Sony Ericsson.
Mobily s foťáčkem jdou na dračku

Seveřané si mnou ruce

Přesně před týdnem jsme vydali článek, ve kterém jsme hodnotili uplynulé čtvrtletí v číslech mobilních výrobců. Zatímco evropský trh mobilů stagnuje, segment multimediálních telefonů s integrovaným foťáčkem se oproti prvnímu čtvrtletí tohoto roku vyšvihnul nahoru o rovných 166 procent. Podle studie společnosti Canalys se v Evropě, na Blízkém východě a v Africe prodalo celkem 3 843 940 mobilů s foťáčkem, zatímco v prvním kvartálu to bylo "pouze" 1 443 310 kousků. Největší podíl mají samozřejmě Nokia a Sony Ericsson. Právě švédsko-japonský výrobce zaznamenal vůbec nejmarkantnější nárůst ze všech, počet prodaných telefonů vzrostl o 381 procent!

Na prvním místě ovšem stojí Nokia s celkovým počtem 1 636 430 prodaných telefonů, v minulém čtvrtletí to bylo 588 380 kusů, což znamená nárůst 178 procent. Podle studie si Nokia drží svou pozici jedničky zejména inovativností své modelové řady a sílou značky. Druhý Sony Ericsson prodal ve druhém čtvrtletí 848 160 mobilů s foťáčkem, v předchozím kvartálu měl na účtu o mnoho méně - 176 160 telefonů. Ohromný nárůst v podobě 381 procent je dán zejména úspěchem modelu T610, který nabízí vedle foťáčku kompaktní rozměry a velmi rozsáhlou výbavu.

Asie pokulhává

Na zbytku žebříčku nalezneme asijské výrobce, kteří již nemají tak pozitivní výsledky, ačkoli boom integrovaných foťáčků v mobilech přišel z Japonska. Je to však dáno tím, že evropští operátoři upřednostňují spíše silné značky z prvních pozic žebříčku (Nokia a Sony Ericsson). Na třetím místě pak nalezneme jihokorejský Samsung, který prodal 404 630 "fotících" mobilů, zatímco v minulém období byl takřka na nule. Docela mu trvalo, než do svých véček pro evropský trh implementoval kamerku.

Čtvrté místo náleží Sharpu, který má zhruba deset procent trhu s počtem 374 500 telefonů a oproti minulému čtvrtletí narostl zhruba o dvacet procent. Na pátém místě bojuje Panasonic, který šel jako jediný z naší pětice dolů, a to řádově o dvacet procent. Z původních 359 260 kusů má za druhé čtvrtletí pokles na 284 700 přístrojů. Americká Motorola se v žebříčku neobjevila vůbec, to by se ale příchodem nových véček mohlo změnit.

Dovolím si odhadnout, že v příštím čtvrtletí nás čeká i navzdory celkové stagnaci na trhu mobilů další nárůst v rámci tohoto segmentu, operátoři se předhánějí v nabídce co nejlevnějších MMS zpráv a telefony s integrovaným foťáčkem budou nabízet čím dál levněji.

Témata článku: Ostatní, Mobil