Mobily v Asii: měli bychom závidět asijským trygrům?

Evropa je v oblasti mobilních telefonů hodně daleko. Některé kontinenty předběhla, jiné naopak předběhly nás. Chcete vědět, o kolik nás na poli mobilních telefonů předběhli asijští tygři? Máme výsledky rozsáhlého průzkumu.
Mobily v Asii: měli bychom závidět asijským trygrům?
Evropa je v oblasti mobilních telefonů hodně daleko. Některé kontinenty předběhla jiné naopak předběhly nás. Chcete vědět, o kolik nás na poli mobilních telefonů předběhli asijští tygři? Máme výsledky rozsáhlého průzkumu.

Pokud se podíváme na západ, až za velkou louži, zjistíme, že Amerika moc mobilům neholduje. Ovšem zcela naopak je tomu směrem na východ. Asijští tygři totiž mobilům zcela propadli.

Nedávný průzkum agentury Taylor Nelson Sofres se zabýval srovnáním trendů v oblasti mobilních telefonů, WAPu a Internetu v sedmi státech východní Asie a v Austrálii. Tento výzkum probíhal od prosince roku 2000 do února 2001 a došel k následujícím výsledkům.

Téměř každý druhý Japonec má mobil s WAPem

V počtu mobilních telefonů vede Hong-Kong s penetrací 83%, následován Tchaj-wanem se 79% a Japonskem se 77%. Pokud se však podíváme na podíl mobilních telefonů s WAPem, je situace diametrálně odlišná. Tady jasně vítězí Japonsko se 44%. Důvodem je již více než 20 miliónů uživatelů služby i-mode, což je japonská specialita na bázi WAPu.

V celkovém srovnání zkoumaných států zjistíme, že mobilní telefon využívá ve východní Asii 57% populace ve věku 15-65 let. Přičemž telefon vybavený WAPem vlastní 14% populace.

K velmi zajímavým výsledkům dojdeme, pokud tato čísla porovnáme s množstvím dalších elektronických zařízení. Tak například osobní počítač má ve zkoumaných státech 48% obyvatel, což je o 10 % méně než mobilní telefon. Naproti tomu kapesní počítač (PDA) a MP3 přehrávač má 8 a 9% obyvatel. A co herní konzole? Pokud vynecháme Austrálii a budeme se zajímat pouze o asijské tygry, zjistíme, že jsou opravdu hraví, protože více, jak čtvrtina z nich si má na čem hrát.

Pro relativně chudé státy, jako Čína, Thajsko a Filipíny platí, že mobilní telefon je výsadou především střední generace (věk 25-49 let), což svědčí o tom, že je ve větší míře využíván k práci. Oproti tomu v ostatních, tedy bohatších státech, je mobilní telefon rozšířen především mezi mládeží (věk 15-24 let). Všude je ovšem mobil doménou především mužské části populace.

Nokia opět vede

A jak je to s rozložením trhu podle výrobců mobilních telefonů? Žádným překvapením asi nebude naprosto suverénní vítězství Nokie. 31% podíl je opravdu hodně vysoký. Následuje Motorola s „ubohými“ 12% a Ericsoson s 9%. I když celosvětově jsou na tom oba ještě o něco hůře. Shodných 9% má i Samsung a o jedno procento méně má Panasonic, což už jsou tradiční výrobci z Asie. Poměrně velké zastoupení má LG Electronics, pro nás také poměrně neznámý výrobce. A v pozadí se krčí evropský gigant Siemens s pouhými 2% trhu.

Trochu jinak vypadá situace na poli telefonů s WAPem. Tady sice opět vede Nokia s 15%, což již ale není nijak přesvědčivé. Následuje ji Panasonic s 13% a nečekaně Motorola s 10%. V tomto srovnání je naopak Siemens dvojnásob úspěšný a má 4%, což je ovšem úplně stejný výsledek, jako u Ericssonu.

A chcete vědět, co se přes WAP nejvíce nakupuje? Knihy a hudba, stejně jako na Intenetu, ale třetí komoditou v pořadí jsou lístky do kina.

Témata článku: Ostatní, Mobil, Stejný výsledek, Celkové srovnání