Mobily v autě: jen necelá 2 procenta automobilových nehod

Zjistit přesné procento automobilových nehod, které byly způsobeny mobilem v rukou řidiče, je velmi těžké. Získali jsme statistiky nehod za minulý rok.
Mobily v autě: jen necelá 2 procenta automobilových nehod
Zjistit přesné procento automobilových nehod, které byly způsobeny mobilem v rukou řidiče, je velmi těžké. Získali jsme statistiky nehod za minulý rok.

Mobilní telefony v rukou řidiče jsou tématem, o kterém se mezi veřejností velmi živě hovoří. Jedni jsou proti zákazu užívání mobilních telefonů, jiní jásají: „Bude bezpečněji!“ Avšak podle posledních průzkumů provedených americkou automobilovou asociací figuruje telefon v ruce řidiče jen v necelých dvou procentech dopravních nehod. Dá se tomuto číslu věřit?

Průzkum za velkou louží

Asociace AAA (American Automobile Association) ve svém průzkumu došla k závěru, že ze všech nehod v letech 1995–99 se mobilní telefon v ruce řidiče vyskytl jen v půldruhém procentu nehod. Sami představitelé však přiznávají, že testy, respektive jejich výsledky, jsou nepřesné a neodpovídají skutečnosti. Je totiž velmi pravděpodobné, že se většina řidičů se skutečnou příčinou nehody v podobě mobilního telefonu chválit nebude. Někteří raději přiznají, že si zapalovali cigaretu, ladili stanici na autorádiu, nebo hledali vršek od plastové láhve, který se jim zakutálel pod nohama. Je však třeba připomenout, že situace ohledně použití mobilních telefonů za jízdy je ve Spojených státech trochu odlišná než u nás. Ve většině amerických států není, alespoň prozatím, v platnosti zákon, který by užívání mobilního telefonu za jízdy automobilem zakazoval.

U nás?

Každý řidič si je jistě vědom změn, které vešly v platnost od nového roku. Vedle přednosti chodců na přechodech a používání dětských sedaček je zakázáno telefonovat za jízdy bez použití hands-free sady. Podívejme se na statistiku dopravních nehod za minulý rok.

Zavinění nehody Počet nehod V procentech
Řidičem motorového vozidlaTD> 193 545 91,50
Řidičem nemotorového vozidla 3 277 1,55
Chodcem 2 566 1,21
Jiným účastníkem 217 0,10
Závadou komunikace 786 0,37
Technickou závadou vozidla 2 684 1,27
Lesní nebo domácí zvěří 7 640 3,61
Jiné zavinění 801 0,38
Celkem 211 516 100

Jak je z tabulky patrné, drtivou většinu nehod způsobují sami řidiči motorových vozidel, jichž se problém mobilních telefonů týká nejvíce. Podívejme se na další tabulku, která vystihuje příčiny dopravních nehod způsobených řidiči motorových vozidel.

Hlavní příčina nehody Počet nehod V procentech
Nepřiměřená rychlost 28 073 14,50
Nesprávné předjíždění 4 815 2,49
Nedání přednosti 31 958 16,51
Nesprávný způsob jízdy 128 699 66,50
Celkem 193 545 100

Mobilní telefon byste v tabulce asi těžko hledali. Pravděpodobně však figuruje v položce Nesprávný způsob jízdy, kterážto položka má opět nadpoloviční převahu, a to 66,5 procent. Vyvodit závěr, že šestašedesát procent nehod způsobuje mobilní telefon, je však samozřejmě nesmyslný. Do škatulky Nesprávný způsob jízdy můžeme zahrnout vše od ladění stanice autorádia, přes mobilní telefon až po nějaké to promile alkoholu v krvi řidiče. Určit tedy konkrétní číslo je velmi obtížné.

Je mobilní telefon skutečně tak nebezpečný?

Vezměme si pro ilustraci dvě situace. Přijmutí hovoru a již zmiňované ladění autorádia. Nejdůležitější při řízení motorového vozidla je bezesporu nespouštět oči z vozovky. Z tohoto pohledu vede bez debaty mobil. Řidič, zvoní-li mu telefon, nemusí oči z vozovky spouštět v podstatě ani na chvíli. Vezme telefon a většinou popaměti zmáčkne tlačítko pro přijetí hovoru (bavíme-li se o přijetí hovoru, nikoliv o volání, či psaní textové zprávy). Při onom ladění autorádia se řidič musí neustále ujišťovat o správnosti své volby. Samozřejmě se situace v neprospěch mobilního telefonu mění ve městě. Řidič musí neustále řadit rychlosti, což mu mobilní telefon neumožňuje. Málem bych zapomněl na největší zápor mobilů – nevíte, kdy vám zazvoní. Zkuste si vzpomenout na další činnosti, které při řízení vozidla vykonáváte (zapalování cigarety, kontrola batolete v sedačce, či hledání dokumentů v kufříku, atd.). Jsou tyto činnosti nebezpečnější, než přijmutí hovoru?

Hands-free do každého auta!

Z předchozích odstavců se může zdát, že jsem mobilní telefony v rukou řidičů ospravedlňoval. Ve skutečnosti bylo mým záměrem vyzdvihnout další aktivity řidičů za volantem, které se z mého pohledu jeví jako stejně, ne-li více nebezpečné. Na druhou stranu - zhlédnul jsem již několik „zaručených způsobů“ jak držet mobilní telefon a zároveň řídit. Ustavičné přehazování přístroje z ruky do ruky, potažmo i častá absence rukou na volantu mne utvrdily v názoru, že těch několik stovek za lehké hands-free není za bezpečnou jízdu mnoho.

Témata článku: Ostatní

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • RedBaron 17. 7. 2001 19:24:17
    Oprava: V druhém odstavečku mělo být řadím levou rukou. Díky...
  • RedBaron 17. 7. 2001 19:24:17
    Podle mě je hovor jako hovor. Jestliže mám těžkou HF a příjem hovorů na...
  • Alien 17. 7. 2001 19:24:17
    Zakon to genialne vyresil.Ale nez neco napises tak si precti novou...

komerční sdělení

Komerční sdělení